Don Khon - Champasak - Bolaven - Thakek

Asia » Laos » South
October 31st 2008
Published: November 2nd 2008

This content requires Flash
Download the free Flash Player now!
 Video Playlist:

1: Looking for adventure! 96 secs
Vanuit Cambodja steken we met een toeristenbusje de desolate grens in Voen Kham - Dom Kralor over naar Laos. Voor de eerste keer dit jaar komen we in aanraking met corruptie: Lao beamten eisen een onofficiële stampfee van één dollar. Gefrustreerd en ontgoocheld in de eerste kennismaking met een land waar we zo’n hoge verwachtingen van hebben zetten we onze rit verder. Snel vergeten luidt de boodschap!
Onze eerste bestemming: Don Khon, één van de Vierduizend Eilandjes in de Mekong in het uiterste zuiden van Laos en enkel bereikbaar met een authentiek houten bootje. Het ultra-relaxed eiland is via een brug, gebouwd door de Franse kolonisten, verbonden met het drukkere Don Det. Hier breng je je dag door in je hangmat samen met goed boek en een fris pintje binnen handbereik. Of je maakt een fietstochtje door het lieflijke landschap en stopt regelmatig op een idyllisch terrasje. Je leeft met de zon mee, want ze zijn hier nog niet aangesloten op het elektriciteitsnet. Van internet heeft men hier nog niet gehoord! Maar we mogen het ook niet romantiseren: het geluid van de generatoren overheerst de avondlijke rust!
Na de relaxe sfeer hebben we zin in actie: vanuit Pakse huren we een brommer voor een paar dagen en trekken erop uit naar de prachtige Wat Phu Champasak, een tempel uit het Pre-Ankor tijdperk. Zijn mystieke sfeer betovert ons mateloos!
De dagen nadien cruisen we langs en over het Bolaven Plateau en houden halt in het pitoreske Tat Lo, het rustige Sekong en het sfeerloze Paksong. (het laatste bekend om haar uitmuntende koffie, te danken aan de koelere klimatologische omstandigheden bovenop het plateau). We genieten volop van het landelijke Laos op eigen tempo!
Volgende stop: Thakek. Een sfeervol klein plaatsje langs de Mekong-rivier waar nog vele gebouwen de verloren gegane Frans-koloniale glorie uitstralen. Talloze terrasjes staan langs de rivier opgesteld en een fris pintje smaakt hier opperbest tijdens zonsondergang!
We huren ook hier een brommer en bezoeken een aantal imposante grotten in het prachtige karstlandschap ten oosten van Thakek, o.a. de recent ontdekte indrukwekkende Boeddhagrot in een rots van 200 meter op 15 meter hoogte. Op deze mystieke plaats vond men 229 Boeddhabeelden!.

We trekken verder naar de hoofstad Vientiane, naar verluid bekend om haar relaxte sfeer en vooral: haar uitstekende Franse restaurantjes...

PaksePakse
Pakse

Petang (Laotiaans tijdsverdrijf): met een metalen bal moet het hoofd geraakt worden van een vrijwilliger die iets verderop zit.
ChampasakChampasak
Champasak

Op de ferry

Don Det ???????
Wat uitleg graag????? :-)))))))) :-)))))))) :-)))))))) Zullen het maar aan Det vragen zeker... ;-) Groetjes

filmpje
Hoi, Louise en Arthur hebben al ongelooflijk veel gekeken naar Maarten zijn eetkunsten. Arthur probeerde Maarten na te doen maar zo vlug eten kan hij toch niet. Nog veel plezier en geniet verder. Groetjes JGLA,

DeT
Mijn naam is haas ..... en ik heet DeT Prachtige beeldopnamen!!!!!

Tot: 0.283s; Tpl: 0.011s; cc: 16; qc: 53; dbt: 0.154s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb