Verassend Cusco.

Peru's flag
South America » Peru » Cusco » Cusco » Cusco
August 14th 2008
Published: August 16th 2008

Inca muur in Cuzco.Inca muur in Cuzco.Inca muur in Cuzco.

Museo de Arte Religioso.
Dag allemaal,

in Cusco hebben we aantal nachten doorgebracht in hostel Pirwa.Dit hostel zit aan de rand van het centrum van Cusco.Na die aantal nachten zouden we beginnen aan de befaamde Incatrail.
We waren die dag vroeg aangekomen dus we gingen even naar Dos Manos,waar we de Incatrail hadden geboekt via internet(februari 2008).We wilden even een bevestiging of alles in orde was...Maar toen kregen we te horen dat we niet op de lijst stonden van de Incatrail op 31 juli 2008!Dat vonden we natuurlijk heel erg vreemd want we hadden via internet bericht gekregen dat alles voor elkaar was en we hadden een aanbetaling gedaan.Ze hadden wel onze paspoort gegevens maar er was niet door de medewerker doorgegeven dat er 2 nieuwe mensen waren voor de Incatrail.Die mederwerker is letterlijk en figuurlijk een Belg!!Maar die Belg werkt er niet meer(was vertrokken terug naar Belgie en daar moet hij ook maar blijven naar ons idee!!!!)LUL MET VINGERS!!!!Na heel veel gehannes kregen we onze aanbetaling terug en een wel gemeend 'excuus'.Maar daar hebben we niks aan.We boeken zo vroeg om er bij te zijn maar nu is vanzelfsprekend alles vol.Pierre keek hier flink naar uit en dan gaan we niet.Hij baalde als een stekker.We hebben ze duidelijk laten merken(als blikken konden doden)dat we het niet erg fijn vonden!!Ze probeerden ook nog een tourtje te verkopen met 10% korting(een alternatief)maar Pierre heeft ze duidelijk laten weten wat hij hier over dacht!!Maar na een paar uur mokken en jammeren zijn we uiteindelijk naar een andere tourcompanie gegaan om de Incajungle te gaan doen.
De kosten waren aanzienlijk minder dan de Incatrail maar nu zie je heel wat minder van de Incaruines tijdens deze trek en dat is juist wat we wilden(balen).Maar we gaan er iets van maken.
Ondertussen zijn we ook nog verhuisd naar een ander locatie in Cusco omdat in het hostel zo gehorig was dat we weg zijn gegaan.Hotel Colonial Palace is de naam waar we heen zijn gegaan.

Op de dag(31 juli 2008) zelf dat we weggingen met de tour was de afspraak dat ze ons zouden ophalen om half 8 s'ochtends maar na een uur was er nog niemand...dus we probeerden via het hotel de tourcompanie te bereiken maar dat lukte maar niet.Wij natuurlijk WEER BALEN...en dan denk je ook: stik er allemaal maar in!!!!!Weeeerr gezeik!!Het neemt ook veel tijd en energie in beslag en daar baal je ook weer van!(jullie zouden wel denken;is dat alles???).
Maar we hadden natuurlijk weer wat betaald.Dus s'ochtends gelijk naar de touroffice om het geld terug te halen en waarom ze niet kwamen opdagen???Maar ze waren dicht en dus ga je weer raar denken dat we misschien zijn opgelicht?!Maar s'middags zijn we weer heen gegaan maar ook nog steeds dicht.Gelukkig kwam er een kerel langs die zei dat hij die jongeman wel kon en belde hem op.Pierre kreeg hem aan de telefoon en kreeg een excuus te horen waarom ze niet kwamen opdagen.Pierre zei tegen hem dat hij direct hier naartoe moest komen vanwege het geld.Na een uurtje kwam hij aan en wilde eerst zijn verhaal weer kwijt waarom het niet doorging maar wij eiste het geld terug en we zijn gelijk vertrokken,zeer kwaad en teleurgesteld!
Dus na dit gezeik en gelul waren we er eigenlijk helemaal klaar mee,we wilden helemaal niks meer met de Machu Picchu te maken hebben,er rust een vloek op(voor ons dan,hihihi,NOT)
Maar na hard beraad hadden we besloten om een trek te regelen via het hotel,dat leek voor ons wat veiliger.
En dat lukte......gelukkig.We deden eerst maar een tourtje naar de Sacred Valley om te kijken of alles goed geregeld was.Tijdens de tour ga je rondom Cusco de Sacred Valley in om Incasites in Pisaq en in Ollantaytambo te gaan bezichtigen.Hier zie je flinke terassen(voor mais en aardappelen) en tempels.Allemaal heel indrukwekkend om te zien.De grote graniete blokken in muren van tempels en huizen, wat een vakmanschap .Er zijn verschillende aardbevingen geweest rondom Cusco maar alles wat de Inca's hadden gebouwd staat nog overeind(Spanjaarden hebben heel veel geplunderd en vernietigd).Tijdens de tour krijg je constant theorieen te horen hoe de Inca's leefden want niemand weet het precies!!De Inca's hadden geen schrift en de spanjaarden deden er helemaal niks mee want die dachten alleen maar aan goud,zilver en aan brons.En alles wat de Inca's deden stond de zon,maan en de sterren in het middelpunt!.Mooie en intressante tour.

De Incajungle zijn we op 3 augustus begonnen.S'ochtends zijn we GELUKKIG opgehaald door onze gids.Per taxi gingen we naar een lokale busstation om met de bus(4 uur) naar de plek te gaan waar we per mountainbike downhill naar Santa Maria moesten afdalen.Afstand naar Santa Maria is ongeveer 65 km en het zou ongeveer 4 tot 5 uur duren voordat je er zou zijn.Liza vond het eerste gedeelte perfect omdat het geasfalteerd is maar na een uurtje kwam het groffer gedeelte.Veel gestuiter en stof.Stof omdat er vrachtwagens,bussen en auto's reden die niet even de moeite namen om de snelheid te beperken(stofwolken) en gestuiter vanwege stenen in de zand/grindweg.
Na 3 uur downhill en soms een stuk omhoog kwamen we aan in Santa Maria.Onze gids en Hanna(zuid koreaanse)waren flink achter ons.Hanna(die ook in onze tour zat)vond het doodeng.Uiteindelijk heeft zij een busje genomen naar Santa Maria.Hostel en het eten waren prima voor elkaar.
Tweede dag om 7 uur vertrokken naar Santa Teresa,ongeveer 8 uur lopen door de jungle(hihi).Je komt kleine dorpjes tegen netals de trek door Nepal.Santa Teresa zelf is ook niet meer dan een gehucht maar er zitten heel veel toeristen die een trek doen naar de Machu Picchu dus dat maakt het ook weer bijzonder.Hier in Santa Teresa kwamen we in ons hostel een echtpaar tegen uit de V.S.Dat is op zich niet zo bijzonder maar toen hij vroeg waar we vandaan kwamen zeiden we,zo'n 50 km boven A'dam.Zegt hij: ik ben 1 keer in Nederland geweest en dat was naar Enkhauzen(zijn uitspraak van Enkhuizen).Hij werkt voor Sluis en Groot(zaadbedrijf)en vond Enkhuizen een leuk dorp.Dat heeft Pierre even recht gezet dat Enkhuizen een STAD is(hahahaha).Dat is toch apart!!!!!!!
Van Teresa gingen we naar Aquas Calientes...dat ligt onder de Machi Picchu.Laatste stuk na de lunch gingen we over de befaamde spoorbaan naar Aquas Calientes.Niet echt prettig om te lopen maar we hoefden niet meer omhoog(voorlopig),hihihi.Laatste stukje ook nog flink geregend en we dachten dat het droog seizoen is.Aquas Calientes is zeer toeristisch(ook 12 jaar geleden??? Is en Eric).maar dat lijkt ons logisch.Er word flink bijgebouwd,hotels,hostels en restaurants.Maar iedereen komt maar voor 1 ding...Machu Picchu.
Wij gingen de volgende dag om 03.30 uur uit bed om de M.P te beklimmen. Meeste mensen doen dat per bus(7 dollar one way).Het was om 4.00 uur natuurlijk pikkiedonker en onze gids zei dat we geen lichtje nodig hadden, dus wel!!!! Gelukkig na 5 minuten verdwaald rond te lopen kwamen we 2 fransen tegen met een hoofdlampje zodat we met hun mee konden lopen naar boven! Na een uur omhoog klimmen via vele trappen bereikten we de ingang van de M.P. Om 6.00 uur ging het open voor het publiek.
Toen het open ging was het voor veel mensen rennen geblazen... WIJ SNAPTEN DAAR GEEN MOER VAN. Wij dachten... zonsopgang is niet zo speciaal...ook niet op de Machu Picchu. Maar het was vanwege de Wayna Picchu en de tempel van de maan. Hier mogen nl. maar 400 mensen per dag op!!!! 200 mensen voor 10.00 uur en 200 mensen na 10.00 uur! Dus al met al stonden wij ook in de rij zonder dat we wisten waarvoor en waren we nummer 77 en 78 zonder te rennen!!! hihihi... De beklimming van de Wayna Picchu ging over steile en gladde trappen. Na anderhalf uur stonden we boven en hadden we een prachtig uitzicht van de Machu Picchu en het vallei. Heel indrukwekkend maar dan moet je nog naar beneden en dat is een stuk lastiger! vooral voor Liza met haar korte beentjes! Beneden aangekomen hebben we de Machu Picchu bekeken, erg mooi.( voor Eric en Is was dit erg speciaal want hier hebben ze elkaar ontmoet).
Hoe ze dat allemaal op die hoogte hadden gebouwd is onbegrijplijk. We waren niet de enigste die dag, we waren samen met nog eens 998 mensen! hihi...
Wat de Machu Picchu inhoud weet geen mens, want het is weer giswerk. Erg jammer want je wilt graag weten wat het verhaal is.

Terug naar Cusco was een klein stukje met de trein. Een overvolle backpackertrein. Het stukje van Auquas Calientes naar het punt van uit stappen is maar 15 minuten maar de trein doet er een uur over! Vanaf dat punt gingen we per busje naar Cusco! Na 8 uur rijden kwamen we aan in Cusco, erg misselijk door de vele bochten en rijstijl van de chauffeur! Door dit waren we de hele nacht niet lekker en moesten we beiden over ons nek! Volgende dag waren we nog niet de oude.

In en rondom Cusco naar Inca-museum, Sagsaywaman(sexywoman), Tambomachay, Q'enqo en Pukapukara geweest. De ene Incasite is nog indrukwekkender dan de andere.
Bij Sexywoman kwamen we Eileen weer tegen. Eileen en Darren zijn we tegen gekomen in Australie.
Met hun zijn we samen een paar keer uiteten geweest, super leuk om elkaar dan weer te zien in Peru!!!

Zondag 10 augustus met de bus(15 uur)vertrokken naar Nasca... daar willen we de Nascalines zien!

Groetjes van de genieters!

Pierre en Liza.

Het heilig vallei...Het heilig vallei...
Het heilig vallei...

waarom is ons een raadsel...

16th August 2008

Ja ja nog even genieten
Hallo Piërre en Liza daar zijn jullie dan weer met een prachtig verhaal.Maar even tegenslag maar het kan niet altijd mee zitten.Gelukkig alles toch nog weer goed gekomen en weer heel veel gezien.Mooie foto`s en van dat meisje is toch ook heel mooi.En de rotsen met die wolken er boven allemaal even prachtig.Ik ga volgende week weer een vierdaagse lopen.En Jan gaat woensdag weer naar Sri Lanka voor 3 weken kijken of Padmini al wat Nederlandse woorden en de geschiedenis kent van de dom in Utrecht en nog meer van zulk soort dingen. Met Adje gaat het ook goed en verkoopt zo af en toe een fiets maar het kan beter.Dus maar zien of de handel weer gaat aantrekken. Wij wensen jullie nog veel plezier want het gaat er nu toch om spannen voor jullie weer terug in Nederland zijn,dat zal wel weer afkicken zijn. Maar u nog genieten van de vele avonturen de laatste 3 weken .Groetjes en tot mail of ZIENS Ad en Frieda
17th August 2008

globetrotters
hoi, pipelois,nou soms zit het mee,en soms tegen,gewoon effe doorrammen,wat een toestamd,pfff,en zoveel fotos,weten jullie wel hoeveel papier er doorgaat naar buuf riet,hahahaha,geintje, nou geniet nog effe,want normaal heb je ook maar 3 weken vakantie,grrrrrrrrrrrr liefs dirk yvon an boef en buuf riet,oh ja kan dirk daar ook groente dingetjes doen,hihihihi kusssssssssssssss
20th August 2008

machupicchu
Vervelend allemaal in machupicchu,wij hadden ook al dat ge... Personen die niet op kwamen dagen, en elke keer boloven dat ze een half uurtje later komen,ondertussen zit je 2 uur te wachten, en dan blijkt er helemaal niemand meer te komen. Maar wees gerust straks in Enkhuizen gaat alles weer keurig op tijd. Dan is het weer echt genieten en heb je dus weer een zorg minder!!!! Groetjes uit Uitgeest. Jeannette en Rob.

Tot: 0.191s; Tpl: 0.017s; cc: 12; qc: 24; dbt: 0.1645s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb