Istanboel

Turkey's flag
Middle East » Turkey » Marmara » Istanbul
August 6th 2008
Published: August 6th 2008

Na een lange reis arriveren we in Istanboel, de stad waarvan Napoleon ooit zei: “Als de wereld één groot land zou zijn had het Istanboel als hoofdstad”.
Wij zouden natuurlijk Ledeberg kiezen: hier zijn ook al vele landen vertegenwoordigd!

Maar Istanboel heeft ons zeker kunnen bekoren. Deze stad lijkt de hemel op aarde na twee maanden reizen in landen waar je hard moet zoeken naar pitoreske pleintjes, knusse straatjes en gezellige terrasjes. Om maar te zwijgen over heerlijke pittaschotels (dé beste eet je bij Lalilem), verse baklavas (zeer zoete honinggebakjes - dé beste eet je bij Gulluoglu Baklavalasi), kumir (zeer grote pelpatat met veel boter, kaas en groentjes) en verse fruitsapjes. Bovendien is Istanboel een waar shoppingparadijs!
Naast de cullinaire verwennerij bezoeken we de toeristische atracties: de Ayasofia, de Blauwe moskee, de Grand Bazaar, de Kruiden Bazaar. We lopen verloren in de volkse buurt ver buiten het toeristische Sultanahmet waar Maarten zijn baard laat scheren bij de barbier Ibrahim. Een uitje met de ferry naar de stad aan Aziatische zijde is een aanrader: hier kan je bij het sippen van een theetje genieten van het prachtige uitzicht op de oude stad. Een tochtje op de Bosporus brengt ons naar
LalilemLalilemLalilem

Heerlijke pizza, gevulde aubergine met Ayran (yoghurtdrank)
het Blankenberge van Istanboel, waar Turkse strandgangers genieten van hun vakantie.
Een korte busrit naar Ejoep brengt ons naar de vierde heiligste plaats na Mekka, Medina en Jeruzalem. Veel pelgrims bezoeken hier de graftombe van Ejoep in de hoop dat hun gebeden zullen worden gehoord. Het valt op dat de vrouwen hier bijna allemaal een hoofddoek dragen.
In het weekend gaan we een pintje drinken in dé hippe uitgaansbuurt van de nieuwe stad rond Nevisade Sokak. Het krioelt hier van het volk in de gezellige straatjes vol terrasjes. Even wanen we ons op de Gentse Feesten, eventjes maar...
Op een rustiger moment genieten we van een theetje in een oude medresse tussen de Turkse mannen. Net als hen wagen we ons ook eens aan de nargile (waterpijp) met appelsmaakje. Best wel een leuke bezigheid.

Maar er komt ook een tijd van gaan, niet zonder in een adem te zeggen dat we zeker terugkomen! Vanavond stappen we op de Oriënt Express richting Belgrado, Servië.

Ergens tussen Riga en IstanboelErgens tussen Riga en Istanboel
Ergens tussen Riga en Istanboel

De laatste Letse centjes die we nog over hebben spenderen we op de lowcost vlucht van Air Baltic aan kaas en wijn.
SultanahmetSultanahmet
Sultanahmet

Blauwe Moskee

Hoofddoekenmode

Onderbroekenmode
Grand Bazaar

Outfit buikdanseressen met ventje linksonder

Lampionnetjes

7th August 2008

Hallo, het blijft leuk om jullie verhalen te lezen. Ook heel mooie (en vaak komische!!) foto's. Zeer origineel en goed gedaan. Ik kijk er naar uit om jullie terug te zien in augustus. Maes
7th August 2008

Istanbul
Mooie foto daar bij de blauwe moskee EVA..... Heel vele groetjes XXX XXX
15th November 2008

Memories
Thank you to share with us those nice photo's, magnificient places. Your photo's reflect how happy you are. You are good to discover and not only to pass by those cities as a simple tourist, your comments are great. Ahh Istanbul! I missed my city... Enjoy and share more with us. Cheers

Tot: 0.105s; Tpl: 0.011s; cc: 8; qc: 51; dbt: 0.0601s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb