Arizona og Grand Canyon

Published: June 3rd 2008

Arizonas ørkenArizonas ørkenArizonas ørken

Totalt anderledes landskab

Nyt kapitel i geografibogen

Som at bladre i geografibogen kørte vi ned fra Colorado og Rocky Mountains flotte bjergsider til den røde ørken i Arizona på vej mod Grand Canyon. Gennem Navajo Nation, som er er et stort indianerreservat med flere stammer i. Det kunne vi mærke! En anderledes kultur og noget fremmedartet og - fornemmede vi - lidt protektionistisk; Hvad laver I her? - holdning... Vi kunne ikke finde et sted at overnatte og overvejede at campere på en parkeringsplads uden for et indiansk indkøbscenter, men valgte alligevel - sammen med en anden 'happy camper' - at finde et andet sted; det føltes ikke trygt på en eller anden måde. Som ledt at Guds hånd fandt vore medcampister en campingplads, der ikke var skiltet med og som vores GPS - VIBEKE ikke kunne finde. Hun er ellers god til at finde campingpladser, attraktioner og ikke mindst benzinstationer. Der var kun to pladser tilbage, og dem snuppede vi! "Helt unormalt", sagde receptionisten, "så har vi to pladser tilbage endnu". Klokken var nok 21 eller deromkring.

Anderledes kultur i kulturen
Lidt tankevækkende at komme til et andet land i landet, hvor kulturen er væsentlig anderledes. Og så tænke på, at det
Four corners monumentFour corners monumentFour corners monument

Her graenser staterne New Mexico, Colorado, Utah og Arizona op til hinanden. Vi tog billedet, kunne ikke koebe t-shirten og smuttede igen..!
indlemmede reservat er befolket med den oprindelige befolkning, som før havde hele landet, og som pludselig skulle forholde sig til udefra kommende, der ville/kom ind. Jeg kan godt høre, det ikke kommer helt tydeligt ud, men i få ord mener jeg, at de inkluderende er selv blevet inkluderet af de inkluderede. Nok ikke helt frivilligt og måske derfor den noget reserverede holdning. Ellers fornemmer vi stor interesse for den oprindelig kultur, og indianerne dyrker deres historie og kultur som religion og forsøger at finansiere aktiviter ved salg af souvenirs 'en masse'.

Klimaks/antiklimaks
Fra et gedigent antiklimaks, hvor Sigbjørn entusiatisk havde fortalt familien om punktet, hvor netop fire stater mødes som meget interessant og seværdigt - NOT - til et mavesugende klimaks, da vi fik de første glimt af Grand Canyons enorme størrelse; dybde, bredde, farvevariation og variation i klippeformationer - UHA, det var stort! Og igen skal jeg beklage dette ydmyge mediums begrænsninger og bede læseren tage deres udsendtes ord for, at netop dette skal opleves in naturæ; ikke i biografen eller på computeren. Variationen i mennesker fra hele verden, souvenirsbutikker og motorhomes var faktisk også overvældende. Vi valgte at bo ved selve The Rim; altså kanten af kløften på en mere primitiv camp ground uden vand og el. Vi grillede bøffer over bålet og ristede skumfiduser sammen med naboen fra Kentucky. Bare hyggeligt! Mette og Sigbjørn løb langs The Rim tidligt søndag morgen inden kirketid. Mødte danskere fra Mors, som gav den på morsømål, medens vi oversatte for ungerne. Hele Grand Canyon området ligger et par kilometer over havoverfladen og er derfor dejligt køligt, vel en 24-25 grader om dagen og koldt om natten.

Phoenix
Nu er vi kørt ned fra højlandet og ned i varmen i Arizonas ørken til storbyen Phoenix, hvor temperaturen let kommer over 40 grader. Det er mere tør varme og derfor ikke så anmasende som i mere fugtige miljøer. Vi besøger John Teters søster, Marcia, og hendes mand (Jerry) og børn og er netop kommet op fra swimmingpoolen. Et barmhjertigt sted at tilbringe eftermiddagstimerne.

Alle har det godt, og eventyrene står på række og tikker ind stille og roligt. Hvor er det dejligt at være sammen som famiien på denne måde. Vi tænker dog ofte på venner og familie hjemme og savner fra tid til anden - mest anden - både arbejde skole, fætre, venner familie, menighed....og hund😞

BaalhyggeBaalhygge
Baalhygge

Amerikanske burgere er bare større.
Rister marsh mellowsRister marsh mellows
Rister marsh mellows

Udendørs kursus i fremstilling af 'smore's'. Efter sigende obligatorisk ved amerikanske bål.
Hopi indianereHopi indianere
Hopi indianere

Flotte hopiindianere ved Grand Canyon danser standard indianerdanse.

4th June 2008

Jeg ER virkelig IMPONERET. Det er ikke ironi når jeg skriver tillægsord. I har jo (mindst) en mesterfotograf iblandt jer. Man kan godt fornemme storheden -og ydmygheden. Vi drikker morgente i solskin. Her er så meget sommer - helt tørt. Dejligt. God dag idag også !

Koldskål i tastaturet til Jeppe
Hej Jeppe. Vi sidder ved køkkenbordet en varm sommerdag og spiser koldskål mens vi læser jeres blog. Tobias drikker sodavand, og siger "Vi ses! om 1½ måned" Idag har de fået dit postkort i 2.b, Helga læste det op. Godt I ikke blev fanget af tornadoen. Idag har der været festivaldag på vestermarkskolen og vi lavede en bowlingbod. Det var fint". Alle gode ønsker til jer alle fra Ditlevsens PS: det lykkes vist alligevel med Obama, godt I kom over og udøver en god påvirkning

hilsen til Tobi
hej. ja det var jo saa heldigt at tornadoen skulle mod ost og vi skulle mod vest. jeg glaeder mig til jeg kommer hjem og lege med dig. hej hej hilsen jeppe

Smileys
Hej jeppe. Syv smiley'er fra mig:-) :-) :-) :-) :-):-) :-) Glad for at høre fra dig. Hilsen Tobias
5th June 2008

tak
Tak for det - gid I kunne vaere her og opleve det med os!!!

Tot: 0.101s; Tpl: 0.013s; cc: 10; qc: 45; dbt: 0.0459s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb