Til drømmeland på business class

Thailand's flag
Asia » Thailand » South-West Thailand » Phuket
April 7th 2008
Published: April 13th 2008

God plass!God plass!God plass!

Peter storkoste seg under flyturen fra Bangkok til Phuket. Og han hadde bedre benplass enn onkel Kjetil, som fløy med Lufthansa...
Flyturen med Thai Airways fra Ho Chi Minh-byen (Saigon) til Bangkok gikk fint, selv om flyet ble litt forsinket. En del av forsinkelsen ble innhentet i lufta på grunn av sterk medvind, ifølge flykapteinen. Mandag 7. april i 13-tiden landet vi i Bangkok.

Vi skulle videre til Phuket i sør samme dag med Thai Airways for å møte våre nære venner fra Oslo; Nora, Peter, Emma og Klara. De har vært på reise siden januar, i Australia, Hong Kong og Malaysia. Vi hadde booket flybillett på forhånd (business class siden de billigste billettene var utsolgt), en avgang som etter planen skulle gå klokken 16.00. Vi prøvde imidlertid å få en tidligere avgang til Krabi, siden vårenner fra Norge var på vei til Ko Lanta. Krabi ligger nærmere Ko Lanta og ville gjort det enklere å nå øya. Men vi var for sent ute og fikk ikke booket om. Vi måtte til Phuket - på business class. Problemet var bare at flyet ble over to timer forsinket på grunn av teknisk trøbbel om bord.

Om bord i flyet ventet imidlertid rene luksusen på oss! Ryggsekkturister fra Norge på business class passet kanskje ikke helt inn i det øvrige bildet fremst
Godt å lufte tærneGodt å lufte tærneGodt å lufte tærne

God servering og super plass til beina! Ikke noe å si på servicen.
i flyet, men vi fant raskt våre seter. Jeg (Runar) og Peter delte en toseter mens Lin og Hedda delte toseteren bak oss. Riktig morsomt å sitte i høyteknologiske seter, som både kunne gjøres om til liggestoler og hadde massasje i ryggen! Peter fant fort ut av knappefunksjonene og fikk virkelig trimmet de elektriske motorene i setet. Ja, det ene minuttet lå han og slappet av; det neste satt han oppreist og koste seg med fjernkontrollen til TV-en. Slik holdt han stort sett på den drøye timen moroa varte. Og mange synes nok det var litt rart at pappaen ikke grep inn, men heller brukte kreftene på å forevige moroa med kameraet sitt.

Servicen om bord var upåklagelig. Juice, brus, kaffe, te og en liten middag… Ferske, internasjonale aviser og presanger til ungene… Peter fikk et oppblåsbart Thai-fly og Hedda fikk tegnesaker. Ja, dere skulle sett sidemannen, en eldre herremann som prøvde å slappe av, da Peter kjørte flyet sitt fram og tilbake med skikkelig lekeflymotor-lyd - samtidig som han kjørte flysetet opp og ned. Jeg prøvde selvfølgelig å få ham til å roe seg litt, men det var ikke så lett. Gutten hadde fått seg en cola -
Business-smil!Business-smil!Business-smil!

Hedda og Lin koser seg i Thai Airways' beste seter.
og sukkerkick!

Vel framme på flyplassen i Phuket, godt forsinket i 19-tiden, var eneste alternativ å finne oss et hotell i Phuket by med påfølgede båt til Ko Lanta morgenen etter. Vi tok ingen sjanser og booket hotell og taxi på flyplassen. Hotellet i byen var helt OK, men vi la helt klart merke til at det var en del prostituerte i gangene...

Tirsdag morgen, 8. april, ble vi hentet på hotellet tidlig om morgenen og kjørt til havna. Vi tok båten til en øy som heter Ko Lanta, en tur på cirka fire timer. Vi var framme i 12.30-tiden. Cirka 10 minutter senere kom Peter, Nora, Emma og Klara med en annen båt, fra Phi Phi. Morsomt å møte dem. Vi hadde jo ikke sett dem siden tidlig i januar. Peter hadde booket oss inn på Nice Beach Resort, en kjøretur på cirka ti minutter på ferga. Bungalowene lå på stranda, en perfekt beliggenhet med tanke på ungene. Det var bare å åpne døra, så hadde vi verdens flotteste lekeplass! Til dels store bølger gjorde likevel at vi måtte passe litt på. De tre nettene på Ko Lanta ble noen rolige dager. Mye sol og bading! Og
Business-solnedgang!Business-solnedgang!Business-solnedgang!

Ja, flyr man på første klasse, skulle det bare mangle at man ikke fikk med seg solnedgangen...
vi red på elefanter en drøy time. Morsomt og spennende for ungene, som også fikk mate dem med bananer.

Fredag morgen, 11. april, tok vi båten videre til en øy som heter Ko Ngai (Hai). Øya ligger sør for Ko Lanta, cirka 90 minutter med båt. Her bor vi i nye bungalower. På Ko Ngai er det ingen biler; bare strender og resortanlegg. Vi storkoser oss! Ungene bader og vi snorkler. Også Hedda er blitt superflink til å snorkle.

Fyldigere blogg fra Ko Ngai følger. Ja, også bilder... Nettilgangen her er ikke den beste...

Flyplassen i SaigonFlyplassen i Saigon
Flyplassen i Saigon

Vi er klare til å forlate Vietnam, bildet er tatt på flyplassen i Saigon. Neste stopp er Bangkok, og så rett videre til Phuket.
Her fyker vannpistolen!Her fyker vannpistolen!
Her fyker vannpistolen!

På flyplassen i Bangkok var de strenge. De tok Peters sorte vannpistol, siden den var for "ekte". Han fikk det ikke med seg selv... Han fikk beholde de to andre lekepistolene (de ligger ved siden av sekken).
Bare for menn!Bare for menn!
Bare for menn!

Flyet fra Bangkok til Phuket ble forsinket, så vi måtte overnatte på hotell i Phuket Town. Denne "salongen" lå rett ved hotellinngangen, og sier vel sitt om området vi havnet i.
Lydbok og musikkLydbok og musikk
Lydbok og musikk

Peter hører på lydbok mens Hedda lytter til musikk, på båtturen fra Phuket Town til Ko Lanta.
Øy-båteneØy-båtene
Øy-båtene

Disse båtene frakter turister ut til øyene sør i Thailand.
Fin båtturFin båttur
Fin båttur

Det er en fryd å reise med båt ut til øyene i Thailand. Mye flott natur å se - ikke minst de mange og vakre øyene.

13th April 2008

Opplevelser i kø!
Hei alle sammen ;o) Så utolig kjekt å følge med på reisen. Tenker masse på dere, god klem fra alle oss

Tot: 0.103s; Tpl: 0.011s; cc: 11; qc: 51; dbt: 0.0732s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb