Fra Halong Bay til Hoi An

Asia » Vietnam » South Central Coast » Quảng Nam » Hoi An
March 12th 2008
Published: March 20th 2008

Halong BayHalong BayHalong Bay

Fantastisk utsikt! Bildet er tatt på tur inn i en STOR grotte vi besøkte.
Søndag morgen dro vi ut til kysten, til Halong Bay - et fantastisk øyrike. 175 kilometer i buss gikk helt fint. Vi overnattet om bord i en skute, og hadde en fantastisk kveld på dekk. Er utrolig område som vi også besøkte i 2000. Mye har forandret seg på disse årene: Nå er det 500 "hotellbåter"; i 2000 var det tre!

Det hører med til Halong Bay-historien at vi drakk øl for cirka en million dong, som tilsvarer 300 kroner. Det er MYE her nede, men vi slukte da også i oss 36 øl!

Vi kjørte fra Halong Bay i 13 tiden tirsdag. Var framme i Hanoi i 17-tiden. Vi dro fra Hanoi 23.00 samme kveld. Tok nattoget, klokken 23.00. Vi ankom Da Nang i 13-tiden, og tok drosje de tre milene til Hoi An - Vietnams svar på Skagen ifølge en reisehåndbok.

Turen med toget gikk bra, selv om jeg måtte kverke en kakerlakk etter noen minutter i kupeen. Softbed var utsolgt, så vi måtte ligge på hardbed! En tre-fire cm tykk madrass. Men det gikk greit - selv om alle var enige: Dette gjør vi ikke igjen!

I Hoi An har vi det helt supert! Vi bor på et firestjerners hotell, sammen med Kristi (Lins mor) og Silje og Kjetil (Lins søster med kjæreste). I dag har alle sydd seg klær - byen er kjent for sine mange skreddere og billige klær. Ungene koser seg i svømmebassenget...

Påskeaften reiser vi videre, til Nha Trang. En 12 timers busstur (nattbuss). Alle skal dit. Silje og Kjetil skal kose seg på et femstjerners hotell mens vi andre velger et billigere alternativ. Dette er plassen vi om en drøy uke vil ta farvel med besøket fra familien.

Fyldigere blogg følger om noen dager. Nå skal vi drikke litt øl. Klokken er 21.15 og det er jo skjærtorsdag.

21st March 2008

God påske!!
Jeg er inne på Google earth og følger med på turen sett fra luften. Halong Bay må være et eventyr av et sted. Jeg tror ikke hardbed er noe for meg - foretrekke softbed. Var innom Nha Trang, og har sett meg ut noen fine hotell som kan anbefales - Nha Trang Lodge Hotel for eksempel, eller Tran Phu Hotel, Nah Trang - Sunrise Beach Hotell så også innbydende ut. Det hadde vært noe for meg. Yasaka Hotel kan også anbefales, ligger fint til ved stranda. Kos dere videre og ser frem til neste blogg! Hilse alle! God påske!!
23rd March 2008

God paaske!
Naa er det lenge siden sist jeg har lest bloggen deres saa det var godt aa se at alt gaar helt straalende med dere. Jeg er for tiden uten pc pga virusproblemer. Haaper Lin faar en fantastisk bursdagsfeiring! Kos dere videre. Vi gleder oss skrekkelig til aa utforske Kambodsja neste uke!
27th March 2008

God tur
Runar her... Vi har daarlig nett i Nha Trang, saa bloggen oppdateres naar vi kommer til Mui ne lordag/sondag... Vi har det fortsatt bra! Kristi reiser hjem i dag... God tur paa ferie! Hils familen

Tot: 0.111s; Tpl: 0.011s; cc: 7; qc: 51; dbt: 0.0828s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb