Fantastiske Taj Mahal

Asia » India » Uttar Pradesh » Agra
February 24th 2008
Published: March 7th 2008

Familien på Taj MahalFamilien på Taj MahalFamilien på Taj Mahal

Taj Mahal i Agra, en av de største opplevelsene i India.
I dag er den store dagen for å se på gammal stein!!! Noe barna var utrolig glade for!!! Vi starter dagen klokken 05.45 for å se fantastiske Taj Mahal ved soloppgang - soloppgangen var ikke spesielt imponerende (dis/tåke), Taj Mahal derimot var enormt. Her kunne nok vi voksne tilbrakt hele dagen, de søte små synes 2 timer er mer enn nok. Etter litt frokost - der barna faktisk finner ut at de liker noe av maten i India går turen til Agra fort, nok et imponerende byggverk. Nå har Hedda og Peter fått sin dose og vell så det av gamle bygninger. Vi voksne trumfer igjennom nok et fort - Fatehpursikri. Vi kan vell trykt si at dette fortet gikk veldig fort! Til barnas store glede var dette siste punkt på programmet i dag. Nå bar turen til Bharatpur og Lakshmi Vilas Palace et gammelt bygg fra kolonitiden som nå brukes til hotell. Veldig sjarmerede bygg. Hedda og Peter fikk turens første bad, vi voksne syntes det holdt å stå på sidelinjen å se på - ikke spesielt varmt i vannet. Temperaturen så langt har ligget på en fin sommerdag hjemme (kanskje 25 grader?).

Hedda og Peter har gjort sitt
Fantastisk byggverk!Fantastisk byggverk!Fantastisk byggverk!

Taj Mahal ble bygget av mogulherskeren Shahjahan (hersket 1627-1648) over hans yndlingskone Arjumand Bano Bengam med tilnavnet Mumatz-i-Mahal (Palassets pryd). Hun døde 39 år gammel i 1631 i forbindelse med at hun fødte en datter, hennes fjortende barn med Shahjahan.
første raid her i India, de prøvde å stjele to bokser Cola, men ble tatt på fersken av 10-12 servitører. Pappa måtte pent betale!

Vakkert syn...Vakkert syn...
Vakkert syn...

Men vi var ikke helt heldige med lyset denne dagen... Uansett: En STOR opplevelse!
Hedda og Peter med Taj Mahal i bakgrunnenHedda og Peter med Taj Mahal i bakgrunnen
Hedda og Peter med Taj Mahal i bakgrunnen

Hedda og Peter slapper av foran Taj Mahal.
Flotte detaljer...Flotte detaljer...
Flotte detaljer...

Utskjæringer i marmooren på Taj Mahal.
Akseptabel inngang!Akseptabel inngang!
Akseptabel inngang!

Det skulle være stort, også inngangspartet til Taj Mahal.
Måtte bare kjøre!Måtte bare kjøre!
Måtte bare kjøre!

Obligatorisk kjøretur i India... Rickshaw, er vel navnet... PS! Selve ordet rickshaw stammer oprinnelig fra det japanske jinrikisha, som er sammensatt av jin (menneske), riki (kraft) og sha (kjøretøy).
Vanlig på veiene!Vanlig på veiene!
Vanlig på veiene!

Denne bilen hadde garantert mistet skiltene i Norge, men slik transport er et svært vanlig syn på veiene i India. Det er korn som skal leveres...

16th March 2008

kult :)
kor utrulig kult det ser ut, og kor heldig dokker e. Det ska bli nokka og vise til vennan dæmmes når dæm blir litt større ;) E ikke alle 3-5 åringa som har vært i India, hehe :)

Tot: 0.097s; Tpl: 0.009s; cc: 12; qc: 55; dbt: 0.0567s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb