I just called to say I'm sorry (Stevie Wonder remix)

Oceania » Australia » Victoria » Melbourne » St Kilda
February 20th 2008
Published: February 20th 2008

St Kilda FestivalSt Kilda FestivalSt Kilda Festival

Paella anyone?
Nou, goedemorgen zou ik maar zeggen, tijd weer voor de volgende update. Niet om het een of ander, maar we hebben ons de afgelopen weken heel rustig gehouden, en lekker veel tijd samen doorgebracht, hadden we echt ff behoefte aan. Dus bij deze excuses voor iedereen die al lang niets van ons heeft gehoord, we hadden onszelf ff lekker in onze grot afgesloten voor de rest van de wereld, haha!! Tsja, toch wel makkelijk als je dan aan de andere kant van de wereld woont.... weinig kans om toevallig bekenden tegen het lijf te lopen of “lastig” gevallen te worden door vrienden die ff gezellig denken langs te komen.... lekker aso he?!?! Maar goed, na al dat gereis en drukke laatste paar weken waren we daar gewoon echt ff aan toe.

Dus dat begon al op de zaterdagavond vlak na de vorige update. Lekker saampies naar de Indier geweest. Helaas viel het eten een beetje tegen dit keer, denk dat we nu toch echt te verwend gaan raken door al dat buiten de deur ge-eet. Maar goed, evengoed wel gezellig. Daarna zondag dan St Kilda festival natuurlijk. Lekker rustig aan gedaan in de ochtend, uiteraard weer lekker wezen hardlopen (past
St Kilda FestivalSt Kilda FestivalSt Kilda Festival

Met het iconische Palais Theatre o pde achtergrond
helemaal in onze gezonde levensstijl die we hebben aangenomen de laatste weken: vers fruitontbijtje met muesli en yoghurt (met dank aan Geert die hiermee was begonnen) samen door Albert Park en langs het strand (moet ik ff vermelden hoor... Jacq is zo goed bezig de laatste weken dat ze al 3 en een halve kilo is afgevallen, ze weegt bijna evenveel als toen ik haar leerde kennen, haha!!), en in de loop van de middag de wijk ingegaan. We wisten niet wat we zagen, de wegen waren afgesloten voor verkeer en er liepen tienduizenden mensen op straat, met allerlei bandjes, terrasjes, eettentjes en kraampjes, super gezellig! We liepen naar onze favo kroeg (Spuntino) om te kijken wat daar gaande was, en tot onze verrassing was het terras enkel toegankelijk voor locals!! Dus dat betekende dat je je rijbewijs moest laten zien om toegang te krijgen, waarna je gezellig kon aanschuiven aan een van de tafeltjes op het terras. Gezien de drukte was het erg fijn om lekker aan een tafeltje in de zon te kunnen zitten, genietend van een biertje en live Spaanse muziek!! Daarna nog ff rondgelopen, maar het was erg druk. Wel veel spandoeken gezien tegen het voorgenomen
St kilda FestivalSt kilda FestivalSt kilda Festival

Bew development too bloody big!
winkelcentrum aan het strand. Een stuk grond aan het strand stond op de nominanatie om omgeturnd te worden tot een mega-uitgaanscomplex met tig bioscopen, 300 winkels en tientallen restaurants en cafe’s. Probleem was dat op dit stuk grond nog een oud gebouw stond waar concerten e.d. werden gehouden, en daarnaast een grote parkeerplaats. Heeeel toevallig vloog dat gebouw in de fik vlak na de nominatie, en nu ligt die grond dus braak. Er is al maanden een discussie gaande over wat er gebouwd moet worden, en de gemeente wil een mega-complex bouwen, terwijl de locals vinden dat het St Kilda aantast, de unieke sfeer die er heerst zal verdwijnen door de massa-winkels en uitgaanspubliek. St Kilda staat nu bekend om zijn ‘funky’ karakter met veel 2e hands winkels en kunstenaars. Met zo’n complex gaat dat uiteraard allemaal verloren doordat de grondprijzen veel duurder worden. Nou goed, de beslissing zou kort geleden worden genomen en iedereen protesteert daartegen uiteraard. De beslissing is nu genomen, het complex wordt iets minder mega, maar nog steeds groot. Tegen die tijd moeten wij hier weg zijn!!

Volgend jaar maar eens naar de concerten toe die her en der werden gegeven, hadden we nu ff
MorningtonMorningtonMornington

Lunch bij T'Gallant winery met uitzicht over de wijngaard
geen fut voor.

Het weer werd er daarna helaas niet beter op... werd flink frips, zelfs zo frips dat we ’s morgens met onze fleece en pantoffels door de kamer heenliepen! Had eerder aangegeven van de slechte isolatie in de huizen, en aangezien het ’s nachts afkoelde tot een graad of 6 was het binnen ook een graad of 6.. niet fijn! Gelukkig is dat sinds afgelopen weekend veranderd, en is de temperatuur nu weer een aantal dagen stabiel rond de 30, veel beter om zwetend wakker te worden dan bibberend van de kou!! Nog meer ‘weer nieuws’: zoals jullie weten heeft het noorden van OZ een tropisch klimaat, inclusief de jaarlijkse moesson die er momenteel bakken regen neerstort. Er was dus overal in het land een grote droogte, maar sinds El Nino heeft plaatsgemaakt voor La Nina is het beeld zodanig veranderd dat de moesson minder boven de oceaan hangt, en meer over land. Het hele oosten van OZ heeft dus bakken regen gehad (waar wij dus helaas veel last van hadden tijdens onze vakantie aan de oostkust rond de kerst) waardoor de meeste regio’s officieel uit de droogte zijn met dammen die weer op de hoogste punten
MorningtonMorningtonMornington

The Cups Estate winery (de naam The Cups komt van het glooiende landschap, soort duinlandschap dat allemaal 'cups' vormt)
van de afgelopen 10 jaar zitten. Nu zijn ze daar in het plaatsje Mackay (halverweg de oostkust tussen Brisbane en Cairns) niet zo blij mee... afgelopen week is een moesson systeem recht boven hun stadje blijven hangen, en heeft in 24 uur tijd 625 mm regen neergeplensd!!! Als je je bedenkt dat er in NL gemiddeld 750 tot 800 mm per JAAR valt, is 625 mm per DAG redelijk wat..... dus er is een flinke nood-situatie daar aan die kust. En wij in Victoria krijgen daar dus nix van mee... nog steeds weinig tot geen regen, dammen die rond de 30% zitten en nog steeds water restricties level 4 (dus geen tuin sproeien/ geen auto wassen/ etc.). Als gevolg daarvan is het voetbalseizoen weer uitgesteld dit jaar... zijn pas vorige week begonnen met trainen en de verwachting is dat we de eerste wedstrijd pas rond eind april spelen... enorm balen natuurlijk.

Verder is er de afgelopen periode historie geschreven hier in het land. Heb al eens eerder geschreven over “The Stolen Generation” - de aboriginal kinderen die door de kolonisten van hun ouders werden weggehaald om een zogenaamd “beter” leven te krijgen. Ze moesten dus eigenlijk hun eigen cultuur

The Cups uitzicht MET wijn
afleren, christelijk worden (of een andere godsdienst, geloof dat ze werden opgedeeld in 3 groepen, 1 voor iedere godsdienst) en de Engelse normen en waarden leren. Nou goed, niet fijn dus en er zijn heel veel mensen die hier enorme psychische problemen en stoornissen van hebben opgelopen, en wie kan ze dat kwalijk nemen. De vorige regering (die George Bush kloon die John Howard heette) vond dus dat dat allemaal historie was, gebeurd door mensen die nu niet meer in de regering zaten en dat het allemaal niet zo erg was, en hij er zelf niets aan kon doen, dus vond het volkomen onnodig om officieel excuus aan te bieden uit naam van het Australisch volk. Nou ja, dit was dus een zwarte pagina in de korte geschiedenis van OZ, en veel mensen waren het daar totaal niet mee eens. De Duitsers hebben toch ook officieel excuus aangeboden (en doen ze nog steeds als ze naar NL komen en een krans komen leggen bij het monument op de Dam of het beeld van Zadkine) terwijl ze het zelf niet waren... nou ja, dit was dus een van de thema’s tijdens de verkiezingsstrijd hier een maand of 2 terug, en de
St Kilda BeachSt Kilda BeachSt Kilda Beach

Zonsondergang om de hoek :)
nieuwe wind in de politiek (Kevin Rudd) vond dus wel dat er excuus moest worden aangeboden. En dat gebeurde dus op de eerste dag dat het kabinet terugkwam van het zomerverlof vorige week... wat een gebeuren was dat zeg, bizar! Waar je ook ter wereld bent, het blijft iets geweldigs om het van dichtbij mee te kunnen maken als er geschiedenis wordt geschreven. Vooral ook omdat rond die periode veel documentaires op TV werden uitgezonden, met beelden en verhalen uit het verleden, en interviews met mensen van die “Stolen Generation” en hun familie. Heel indrukwekkend en in- en intriest allemaal. De dag zelf was daarom extra speciaal. De aboriginals zien OZ nog steeds als hun land (en terecht zou ik zeggen na enkele tienduizenden jaren hier gewoond te hebben) en denken nog steeds in “eigenaren” van de land. Dus de oorspronkelijke stammen bestaan nog, zij vinden nog steeds dat het hun grond is, ook al staan er momenteel gebouwen op of zijn er andere zaken mee gebeurd. De grond waar het parlements gebouw op staat hoort traditiegetrouw dus ook toe aan een bepaalde stam, en die was nu voor het eerst sinds dat gebouw ergens in de jaren 30 is
St Kilda BeachSt Kilda BeachSt Kilda Beach

Zonsondergang op een doordeweeks maandagavond na een lekker stukje hardlopen op het strand
gebouwd uitgenodigd voor de opening van het politieke jaar. Die stam had dus een traditionele welkoms ceremonie voorbereid voor het parlement, inclusief zang en dans uit hun “Dreamtime” geloof, met de welbekende didgeridoo en andere muziekinstrumenten op de achtergrond. Echt super indrukwekkend, en het beeld van die net gekleden mensen in hun apenpakkies, met daarnaast die traditionele stamgenoten in hun lendenkleedje, maskers en witte klei op het lichaam zal ik niet snel vergeten! Het doet je eigenlijk beseffen hoe “wij westerlingen” denken het allemaal gemaakt en uitgevonden te hebben, terwijl volkeren als de Aboriginals tienduizenden jaren op dit gortdroge continent hebben gellefd, maar vooral overleefd. Kortom: wederom een mooie ervaring rijker.

Verder hebben Jacq en ik de afgelopen tijd dus lekker veel tijd samen doorgebracht. Jacq was op donderdag vrij van haar cursus omdat alle leraren staakten op die dag voor meer loon, dus ik had ook een dagje vrij genomen. Samen dus een heerlijk dagje gehad. Het weer was niet geweldig, dus ’s middags naar de bios in St Kilda gegaan, waar nog welgeteld 3 andere mensen zaten, haha lekekr rustig! Daarna lekker samen op het terras bij Spuntino gezeten en genoten van een drankje, heerlijk om zo weer samen te zijn. Het afgelopen weekend was ook helemaal perfect, de temperatuur was eindelijk weer boven de 30 graden gekomen, dus we voelden ons weer op vakantie, zeker na die kou van de week ervoor!! Dus weer heerlijk fruitontbijtje, daarna op de fiets de stad in: eerst naar de duikwinkel om mijn regulator op te halen die was gereviseerd, en daarna naar Prahran Market om nog wat vers fruit en groente te halen. Ze hebben daar een heel gezellig binnenplaatsje met allerlei eettentjes en coffeshops (een open-luch foodcourt zeg maar), waar we eerst een lekker kopje koffie in het zonnetje hebben gedronken. Het werd ons al snel veel te heet (het was ECHT warm...) dus snel de markt in om spulletjes te kopen. Op Prahran Market hebben ze ook een delicatessen afdeling: een apart gedeelte waar allerlei winkeltjes zitten die lekkere kaasjes/ olijfjes/ dipjes en weet ik het wat nog meer verkopen. Daar dus lekker rondgebanjerd, en van allerlei lekkers geproefd om daarna op de fiets naar huis te stappen. Thuis lekker burgerlijk beneden op een bankje in de zon voor de flat gaan zitten en een potje zitten rummikubben (er staan meerdere flats bij elkaar om een soort binnenplaatsje met een tuintje heen, en in dat tuintje staat een prima bankje midden in de zon). Toen we merkten dat we een beetje begonnen te verbranden maar weer terug naar boven, om een heerlijke maaltijd te bereiden (verse forel en aardappeltjes met knoflook en verse Italiaanse kruiden uit de oven met een heerlijk slaatje erbij, en uiteraard een lekker glaasje wijn!) en die op het balkon in het zonnetje op te eten. Gevolgd door een lekkere kop koffie met een NOG lekkerder glaasje sambucca. Alleen wel balen om te bedenken dat het misschien de laatste keer is van de zomer... ook al duurt de zomer erg lang hier, je wil niet dattie voorbij gaat, en de koude dagen hebben ons doen beseffen dat het er zo op zou kunnen zitten! Nou ja, niets aan te doen dus we genieten maar van iedere dag die we hebben.

Dat hebben we zondag dan ook gedaan... lekker vroeg opgestaan (wisten dat het 32 graden zou worden) en eerst lekker wezen hardlopen. Ik 3x het strand op en neer omdat de afgelopen weken het lopen op harde ondergrond mijn kniw toch weer heeft doen opspelen en Jacq langs het strand richting Elwood en terug. Daarna weer het gebruikelijke fruitslaatje en toen snel de auto in! We hadden besloten om maar weer eens een dagje naar de Mornington Peninsula te gaan! Hadden een tip gekregen van een goede winery daar, en Ange was een tijd terug bij een leuke winery daar geweest voro ahar kerstuitje met het werk, dus dat was een mooi doel. Daarna gingen we dan lekker nog een tijdje op het strand liggen, prima dag! Dus eerst naar die ene winery in het zuidelijke stukje van de Mornington. En er was niets over gelogen: schitterende lokatie, mooie winery en niet onbelangrijk: lekkere Pinot Noir! Bleek dat de winery gerekend werd tot de 25 beste Pinot wineries in OZ, en ze hadden veel medailles gewonnen, dus niet verkeerd. Ook al wilden we het niet doen, toch maar besloten om een flesje mee te nemen voor “dat bijzondere moment” (moeten wel dan eerst de andere bijzondere momenten voor de wijntjes uit de Barossa Valley hebben gehad!). daarna naar de winery waar Ange was geweest, en deze was een stuk grootschaliger en de wijn was minder bijzonder. Maar goed, ze haden er een heel groot buitenterras, met pizza’s uit een houtskool oven, dus perfect voor een lunch ‘al fresco’ zoals ze dat zo mooi noemen hier, ofwel: gewoon buiten dus! Lekker wijntje van het huis erbij (uiteraard vantevoren aan de cellardoor wel al hun wijntjes geproefd om een goede keus te maken van het wijntje bij het eten!) en tafeltje uyitgezocht met schitterend uitzicht. Na daar een tijdje gezeten te hebben op naar de laatste etappe van de dag: het strand! De stranden aan de oceaan-kust van de Mornington zijn zoveel mooier dan alle stranden die je in de baai hebt (waaronder die van St Kilda), en daarnaast veel rustiger, dat de keus makkelijk was. Dit keer alleen helaas wel het verkeerde strand uitgezocht, dachten dat we de dichtsbijzijnde wel konden nemen, maar helaas lag deze onder het zeewier (letterlijk 20 cm diep) dus dat was wel jammer. Maar goed, geen zin om weer verder te gaan, dus een lekker plekje in het zand uitgezocht, lakentjes uitgestald, en in slaap gevallen in het zonnetje!! Wat een heerlijk einde van een heerlijke dag... na een half uurtje te hebben liggen knorren nog een lekker stukje over het strand gewandeld, en toen terug de file in om naar huis te gaan (heel Melbourne heeft geloof ik een vakantie huisje op de Mornington, dus op zulke dagen rond half 6 ’s avonds is het rete-druk met mensen die terug naar huis gaan) en nog even op de bank te hangen voordat de werkweek weer begon...

Maandagavond nog lekker genoten van het mooie weer. Na het eten ben ik lekker een stukje gaan hardlopen op het strand, was nog steeds rond de 30 graden denk ik, en Jacq ging gezellig mee om een boekje te lezen op de boulevard. Nadat ik 2x het strand op en neer had gedraafd zijn we lekker samen blijven zitten, genieten van de zonsondergang met een gloeiende oranje zon die voor ons langzaam uit een wolkenloze lucht in de blauwe oceaan daalde, en een goed gesprek over het leven... tsja, heerlijke avond al met al!

Wat is er verder nog te melden... de Formule 1 wellicht. De voorbereidingen zijn alweer in volle gang terwijl de race pas over een maand ofso is. Blijft toch wel heel apart om iedere dag op mijn fietsje over de weg te rijden, en die langzaam omgetoverd te zien worden in een Formule 1 race-circuit!! De hekken staan er al, the curbstones krijgen een nieuwe lik verf, de tribunes worden opgebouwd, de vrachtwagens met grind werden vanmorgen afgeleverd en zullen komende dagen worden uitgespreid op de juiste plekken (Jos Verstappen eat your heart out... hij zou likkebaardend langs de weg hebben staan kijken naar dat maagdelijke grind ;-)!!!) etc. Een stuk beter dan iedere dag op de A16 in de file staan kan ik je wel zeggen, haha!!

What else... ow ja, nog een beetje Nederlands om mee af te sluiten... ten eerste, de oproer die hier is ontstaan toen “Neerlands trots” The Queen of The Netherlands hier arriveerde. Geen idee hoe bekend dit is in NL, maar dit bagger schip (want daar hebben we het over) is hier gekomen om de baai waar Melbourne aan ligt uit te baggeren. Nou goed, de baai is de lokale speelplaats van alle Melburnians (uiteraard de stranden die iedere Australier van levensbelang vindt voor een ‘normaal’ leven, de baai zelf die wordt gebruikt voor vissen/ zeilen/ duiken en wat niet meer, en de peninsula’s (Mornington en Bellarine) waar veel mensen hun ‘beach house’ oftewel vakantie huisje hebben) en die willen ze natuurlijk verdedigen. Het uitbaggeren zou veel chemisch slik opleveren, dat ergens op de Mornington wordt gedumpt, en in de tussentijd wordt er een flinke aanlsag gepleegd op de lokale wildlife: de sponzen, zeehonden, dolfijnen en pinguin kolonies en dan ook nog alle vissen en noem het maar op. Nou ja, hoop ellende met mensen die op hun surfplank het water ingingen en uit protest voor het baggerschip gingen liggen (heel apart gezicht om van die gasten op hun board voor zo’n gevaarte te zien liggen... ik zou het niet durven!!). Nou goed, Neerlands trots werd hier niet echt verwelkomd... en daarna: NLs nieuws op TV! We zetten afgelopen maandagochtend de TV aan, en wie verwelkomt ons... jawel, mister Philip Freriks himself! God, die man hapert nog altijd en maakt een nog even on-geinteresseerde indruk als altijd, snap niet dat die vent nog steeds het NOS nieuws presenteert! Maar goed, vanaf nu af aan dus wel iederen maandagochtend om half 7 de lokale SBS aanzetten om het NLse nieuws te zien! Nou ja, dit is wel weer genoeg voor deze keer. Bedankt voor de aandacht wederom en tot de volgende keer!

Liefs
JnR

2nd March 2008

Goed verhaal
Hallo luitjes. Goed verhaal. Nu ik de link weer heb gekregen van Robin kunnen we jullie weer volgen. Succes met alles!

Tot: 0.058s; Tpl: 0.014s; cc: 8; qc: 23; dbt: 0.0343s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb