Sterrekes zien

Published: February 18th 2008

In het holst van de nacht stopt de bus in een donker steegje en de buschauffeur verzoekt ons uit te stappen. We kunnen eerst niet geloven dat dit boerengat onze volgende bestemming is. Weinige opbeurende gedachten flitsen door ons hoofd. Zijn we in handen gevallen van wrede mensenhandelaars die ons zonder scrupules zullen verkopen om als slaven in de locale zoutindustrie te werken?? Dekt onze reisverzekering losgeld? Zal ik mijn mama nog ooit terugzien? We zijn echter wel degelijk aangekomen in San Pedro de Atacama.
We wandelen op onverharde wegen en tussen adobe laagbouw naar Casa de Norma, onze sobere, propere verblijfplaats. Het dorpje straalt iets sympathiek-primitiefs uit. Als we de dag erop verder op verkenning gaan komt de ware aard van de plaats naar boven. We blijken in Tourist Ville te zijn aangekomen. Het lijkt wel alsof elke inwoner zijn dagelijks brood verdient in de toeristische sector. Er zijn talloze reisbureaus, restaurants, souvenirwinkels, toeristen, ...
Onder het motto Wat je zelf doet, doe je meestal beter huren we voor een dag een fiets om de omgeving op ons eigen tempo te verkennen. Eerst fietsen we naar de archeologische sites Tulor en Pukará de Atacama. De rit is leuker dan de
San PeperduurSan PeperduurSan Peperduur

Door de levensduurte in San Pedro hebben we geen foto's van steaks, wijn, ... Ons dieet bestond vooral uit de Completeo (hotdog met guacamole, tomaat, sla, ...).
bestemming. Het landschap is fantastisch!! In de namiddag rijden we naar en door de Valle de la Luna.. Het is een heel dorre streek en het parcours is licht geaccidenteerd. Onze lichamelijke fitheid is na het vele stilzitten en profiteren van het goede leven niet bepaald olympisch te noemen. Het was dus een lastige rit. Al dat afzien is echter snel vergeten nadat we met een pintje het stof uit onze keel wegspoelen.
We hebben zin om vroeg in ons bed te kruipen maar onze volgende uitstap is gepland om middernacht. Door de heldere atmosfeer en door de afgelegen ligging (weinig lichtpollutie) is het een ideale plaats om naar de sterren te kijken. Alain, een Franse astronoom op rust, heeft een aantal telescopen en een huisje gekocht in het midden van de donkerte en organiseert samen met zijn vrouw excursies naar de sterren. Hij vertelt ons met veel passie, kennis van zaken en humor van alles over de stipjes aan het firmament. Hij weet ons zo enthousiast te maken over het uitspansel dat we de volgende dagen de prijzen van een goeie telescoop eens nakijken. Het was een heel erg geslaagde uitstap, een ware aanrader!!!!

Iglesia de San PedroIglesia de San Pedro
Iglesia de San Pedro

Volgens de kronieken is dit de tweede oudste kerk in Chili
Iglesia de San PedroIglesia de San Pedro
Iglesia de San Pedro

Met plafond van cactushout.
TulorTulor
Tulor

Geen nood. Eva heeft zich niet bekeerd. De hoofddoek is ter bescherming tegen de zon.
Langs waar? Langs daar!Langs waar? Langs daar!
Langs waar? Langs daar!

De investering in Eva haar scholing rendeert!
Eva in gesprek met hondEva in gesprek met hond
Eva in gesprek met hond

Er lopen hier veel honden op straat. Vaak staan ze open voor wat aandacht.

19th February 2008

Sterretjes kijken!!
Heb weer genoten van jullie verhaaltje ;-) Laat maar komen wij genieten mee op afstand :-))) Groetjes
8th March 2008

Hey! Wij wachten vol ongeduld op jullie volgende verhaaltje (met bijhorende foto's natuurlijk).

Tot: 0.13s; Tpl: 0.012s; cc: 13; qc: 59; dbt: 0.0657s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb