Santiago-Easter island

South America » Chile » Easter Island
December 7th 2007
Published: December 7th 2007

Rapua nuiRapua nuiRapua nui

de 7 krigerne...-og 2 til...
Hola Amigos !

Vi har naa vaert ute i verden i 2 maaneder allerede. Tiden flyr. Det er ganske rart egentlig. Vi tar det som en selvfoelge at vi skal reise videre. Trodde jeg ville foele at etter et par uker saa var det paa tide aa komme seg hjem liksom. Men det er ikke saan. Vi er begge innstillt paa at vi skal reise i disse maanedene. Det er det vi skal gjoere, og saann er det bare.

Naa har vi vaert i Santiago i 9 dager. Uken foer leide vi bil. Vi kjoerte rundt i landet, soer for Santiago. Var innom mange smaa landsbyer. Noen koselige, men de fleste var helt like. Ganske kjedelig egentlig. Ingen snakker engelsk her (bortsett fra noen i Santiago) og det gjoer det ganske vanskelig for oss. Det tyder paa at det er ikke mange utenlandske turister i dette landet.

Vi proevde oss paa 2 nasjonalparker. Den ene ble vi sterkt anbefalt hos en turistinformasjon (tilfeldigvis saa var det en skolekamerat av damen som jobbet der som var innom og oversatte til engelsk for oss). Og da vi kom dit etter mange timer paa veien (les hele dagen..) og siste timen

Rapua nui
paa en stoevete humpete landevei, saa var den STENGT for sesongen!.... Hva gir du meg? Turistinfo sender oss til en nasjonalpark som er stengt? Proffe greier... Saa vi matte kjoere til nermeste by for aa sove der for natten.
Neste dag dro vi til en annen nasjonalpark, den vi egentlig hadde bestemt oss for aa dra til da de anbefalte den som altsaa var stengt.
Vi maatte betale 80 kroner for bare aa komme inn i parken. Og det var ikke noe mer enn en helt vanlig skog. Hjemme saa tar vi ikke betalt av folk for aa gaa i skauen.. Vi betalte altsaa og gikk en lang deilig tur i skogen. Det var ikke noe spesiellt aa se som forsvarer aa betale for det. Bare de samme type traerne hele veien. Vi kom til et utsiktspunkt etterhvert. Men det vi saa var bare skog og mere skog. Spennende... Det var ikke engang ordentlig skiltet der. Saa vi var litt engstelige for at vi hadde gaatt oss bort. Vi hadde gaatt i flere timer. Men vi traff to busslaster fulle med chilenske familier paa soendagstur. Saa de fotralte oss av vi maatte gaa samme vei tilbake som vi kom. Herlig..
Rapua nuiRapua nuiRapua nui

Stei bruddet der hvor Moaiene ble hugget ut.100 vis av dem...
Saa det var vaart moete med de chilenske 'nasjonalparkene', imponerende greier...

Vi har vaert 2 ganger paa vin-gaarder og faat omvisning og proevesmakt vin. Det var fint.

Vi angrer paa at vi ikke brukte mer tid i Peru eller Costa Rica. Kunne brukt masse mer kvalitetstid der, det var saa mye aa finne paa der. Istedenfor saa raste vi avgaare og ville ha god til her i det siste landet foer vi drar til et nytt kontinent. Men vi hadde ikke gjordt hjemmeleksa vaar og undersoekt nok paa forhaand. Vi faar bare skylde paa oss selv.
Dette er et litt kjedelig land for oss turister. Det er ikke lagt opp til noe spesiellt for oss. Det er heller ingen spektakulaere ting aa see. Nasjonalparkene er nok grunnen til at folk kommer hit. Men vi er utenfor sesongen. Saa det faar vi ikke proevd ordentlig.

Vi har byttet hostel 2 ganger siden vi kom til Santiago. Foerste natten bodde vi i et gammelt slitt hostel. Noe som er greit saa lenge det er rent og senga er ok. Det var det ikke. Det oppdaget vi paa kvelden. Saa vi fant et nytt. Det var et ungdomsherberge tydeligvis.
Rapua nuiRapua nuiRapua nui

Den foerste Moaien som Tor heyerdahl og Malloy restaurerte naar de ankom Isla Pascua
De festet hele natten. Og veggene i det gamle huset var saa tynne at vi hoerte alt igjennom. Trodde nesten naboen skulle dette ned gjennom taket et par ganger..

Vi fant enda et nytt hostell, som var helt ok. Gammelt og slitt og litt rent ;-)...
Det er dyrt her i Chile og spesiellt i Santiago. Saa vi kan bare glemme aa bo finere. Maa spare litt. Saa vi bor paa hosteller av lavere standard. Saa lenge de har eget bad og er ganske rent, og ikke er et ungdomsherberge, saa faar vi finne oss i det. Penga flyr.

Vi har vaert rundt i Santiago og sett det meste som er aa se for turister.

Vi har vaert paa en gratis konsert i et kulturhus. En fin gammel bygning som var en togstasjon en gang i tiden. Naa pusset opp til kulturhus. Det var et stort symfoni-orkester, og en dame som sang. Det var drittkjedelig og vi gikk etter 45 minutter. Da syntes vi at vi hadde vaert taalmodige og proevd. Det var noe merkelige jazz-aktige greier. Vi trodde det skulle vaere noe fint klassisk. Men men. Det kostet ihvertfall ikke noe. Og saa var vi paa

Rapua nui
fiskemarkedet og spiste lunsj.

Vi har vaert paa flere museumer. Og i San Cristobal parken, kjempefin stor park med tau-bane for aa komme seg opp paa toppen for aa se paa kapellet og Jomfru Maria-statuen;-) Det maatte vi jo. Og saa tok vi en ny tau-bane gjennom hele parken paa toppen for aa se paa utsikten.

Vi har vaert i Santa Lucia-parken. Nydelig litt mindre park. Den hadde mange innganger, og masse trapper som foerer til mange kriker og kroker rundt om i parken. Veldig sjarmerende. Flott utsikt over denne enorme byen.

Og saa har vi vaert paa Paaske-Oeya!
Det var bra det!

Det tok 5,5 timer med fly fra Santiago.
Da vi ankom Rapa Nui som det egentlig heter, saa ble vi moett av en fra hotellet som kjoerte oss dit. Vi fikk hver sin blomsterkrans rundt halsen og hver sin fruktdrink og kose oss med. Det var en veldig hyggelig velkomst!

Vi bodde paa et ganske fint hotell med svoemmebasseng. Det er 3 ganger saa dyrt paa Paaske-oeya i forhold til Santiago, som er den dyreste byen i Chile (og hele Soer Amerika for den del...)
Men vi syntes vi kunne koste paa

oss det.

Vi var rundt hele oeya og saa paa alle de fantastiske kjente statuene.
De var alle veltet med ansiktet ned da Thor Heyerdal og co kom til oeya for 60 aar siden. Teoriene om det er mange. Vaar guide Christian, utfordret oss til ikke aa tro paa alt han kom til aa fortelle... Ingen vet helt sikkert siden maoiene ikke skrev ned noe av livet sitt paa noen maate. Det finnes ingen malerier eller tegninger heller. Kun disse enorme statuene, og folkehistoriene som har overlevd, sterkt redusert.

Man antar at statuene var avdoede konger, som folk tilba. Etterhvert ble det mange avbildede konger.

Spanjolene kom seg ikke til Paaske-oeya foer 1500tallet. Saa maoiene fikk vaere i fred frem til det. Spanjolene tok med seg folk som slaver fra oeya til fastlandet Chile. Da noen klarte og komme seg tilbake, brakte de med seg sykdommer, som tilslutt nesten utryddet maoiene.
Paa 1600tallet en gang ble det hungersnoed paa oeya. Alle traerne var etterhvert hugget ned og det vokste ikke flere, for rottene som folk hadde foert med seg spiste opp froene og noettene.

Det er en virkelig tragisk historie. Tilslutt var det ikke flere enn
Rapua nuiRapua nuiRapua nui

En stor moai ligger nede.Det var saan de ble funnet naar James cook ankom oya paa 1500 tallet
109 mennesker igjen paa oeya. Det var nesten ingen tilbake som kunne foere folkeslaget videre. Men de klarte seg heldigvis, og de klarte aa tilvenne seg nye vaner og skikker.

Man regner med at folk tilslutt sluttet aa tro paa kongen. Det skjedde ikke noe som kunne snu paa livet for vanlige folk. Hungersnoeden fortsatte og det vokste ikke lengre traer paa oeya. Saa folk gjorde opproer mot kongen. Unasett hva de ofret og hvor mye de enn tilba han, saa fortsatte elendigheten. De veltet statuene med ansiktet ned mot jorda, saa han ikke hadde noe makt lengre. Han kunne da hverken se eller hoere hva som skjedde og hva folk gjorde. Og de drepte kongen og dannet sin egen gruppe, The Birdmans Cult.

Folk fant nye guder aa tilbe. Guder i naturen, dyr og sjeler.
The Birdmans Cult var Fuglekongen. Det ble valgt en ny konge hvert eneste aar, for aa sikre seg at den beste mannen var han som styrte til enhver tid.
Det ble holdt en aarlig konkurranse, hvor de sterkeste mennene sikret seg 1 eksemplar av de aller foerste fugle-eggene fra fuglene som ankom oeya hvert aar paa vaaren. Det var ingen lett oppgave.

Rapua nui
Kun den som klarte aa bringe et egg uskadet tilbake fikk bli konge. Det betydde at han var den sterkeste og smarteste som hadde greid det. Og det betydde igjen at han ville vaere istand til aa styre folket sitt og oeya med rettfredig haand. Neste aar ble en ny konge valgt.
Og slik klarte de aa komme seg paa beina igjen.

Slik tror man at noe av oeyas historie kan ha vaert. Man har noen beviser for at det kan ha skjedd slik, og folk forteller eventyr om det. Men som sagt er teoriene mange. Man vet ikke helt sikkert.
Arkeologer kommer hvert aar til oeya med nye teorier. Saa for naa virker dette sannsynlig.

Men man kan jo bare undre seg over hvordan man klarte aa lage og reise disse kjempestore statuene. Noen av de er 12 meter hoeye og veier fra 6-80 tonn hver. Og de hadde ikke hester paa oeya. Det var kun gjordt med mannskraft. Saa det maa ha vaert noen sterke karer der paa den tiden!

Guiden vaar sa at vi var de foerste nordmennene som hadde vaert paa Paaske Oeya siden arkeologene! Da ble vi overrasket. Vi trodde flere nordmenn

Rapua nui
hadde vaert der. Tar vi feil? Noen maa gjaerne motbevise oss.

I dag er vaar siste dag i Santiago og Chile og i dette kontinentet.
I kveld drar vi til New Zealand. Flyet gaar kl 23.05, og vi er ikke fremme i Auckland foer kl 04.15 natt til soendag. Flyturen tar 13 timer. Men vi mister 1 doegn pga tidssonen. Og naar vi flyr til Rarotonga paa torsdag, er vi fremme onsdag dagen foer. Merkelig med den tidssonen..

Vi gleder oss til aa komme til varmere steder og et helt nytt kontinent. Skal bli deilig.

Vi har sendt avgaarde 2 store pakker med posten hjem. Fra naa av slipper vi aa ha med vindjakker og tykke bukser og ullundertoey. Sol og sommer- here we come :-)!

Dere hjemme begynner kanskje aa forberede dere til jul?
Det er veldig rart aa vaere saa langt hjemmefra naar det er jul. Vi ser julepynten i gatene og i butikkene. I dag fant hostellet vaart ogsaa frem julepynten. Og det er sommer! Rart.

Ha det fint saa lenge! Masse hilsner fra Miriam og Erik

Temuco-soer Chile

Temuco-soer Chile

7th December 2007

sweet nice photos
hi there my dear friends !!!!! thanxs so much for sending all these nice photos n keeping in touch too.
9th December 2007

Thanks for that message JoJo. We're glad that you are enjoying our reports. You know, it means a lot for us to write these blogs. It helps us to sort out all the memories and all the impressions we get from all of this experiences. It makes us a bit dizzy. Writing this blog is a bit like writing a diary. We'll look back on what we wrote and when this and that happened. Or else we would mix it all up;-) So it means a lot to us to hear that you enjoy our effort writing all of this and spending ours transfering all the pictures to the computer. Hope that you are doing ok. Merry Christmas!

Tot: 0.086s; Tpl: 0.013s; cc: 8; qc: 51; dbt: 0.0539s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb