ziek

Published: August 21st 2007

Hoi allemaal,

Nou, ´t is de afgelopen dagen wat anders gelopen dan gepland..:-)
Zaterdagochtend werd ik ziek, ik dacht gewoon de doorsnee reizigersdarmprobleempjes, dus wel gewoon op pad gegaan naar Masaya, waar die markt is.
De busrit was niet echt succesvol en heb ik net gehaald zonder te kotsen, dus die markt hebben we niet al te uitgebreid bekeken, hoewel we er al binnen de kortste keren de weg naar de uitgang niet meer helemaal direct konden vinden..
We bleken toch goed te lopen en stonden weer bij het busstation. Ik durfde de terugreis alweer aan, want de misselijkheid was wat gezakt.
Terug in ons hotel ben ik op bed gaan liggen en er niet meer vanaf gekomen.
Die nacht werd ik wakker en na het zoveelste wc-bezoek (ik zal jullie de details besparen..:-)) werd het helemaal zwart voor m´n ogen, klapten m´m oren dicht en ontdekte ik dat ik helemaal zweette en koorts had. Dat vond ik (en Judit) iets te alarmerend, dus hebben we naar een dokter gevraagd. Die kon ´s nachts niet zo makkelijk komen en er werd ons geadviseerd om een taxi naar het ziekenhuis te nemen. Dat hebben we toe gedaan. Op m´n sokken zijn we die kant opgegaan en gingen ze eerst allemaal ingewikkelde vragen stellen. Gelukkig kon Judit dat even allemaal voor me regelen. Daarna mocht ik bij de dokter komen. Die ging ook weer allemaal dingen tegen me aan kletsen in het Spaans en nou is m´n Spaans redelijk, maar in zo´n toestand versta ik er echt helemaal niks van. Ze wilde dus vooral in m´n mond kijken en ik begreep achteraf van Judit dat m´n tong helemaal wit zag. Allemaal tekens van uitdroging dus.
Ik werd aan het infuus gelegd om weer wat water en zouten, denk ik, bij te tanken. Daar heb ik van 1 uur tot half 3 aan gelegen en in die tijd zijn vier zakken van een liter opgegaan.
Ondertussen kon ik kijken naar een soort ´Ingang Oost´ Live...
Op zo´n eerste hulp is er dus maar 1 kamer en alles komt daar binnen. Dus terwijl ik daar lag, werd er ook nog even een meneer z´n voet gegipst en kwam er nog een dronken gast binnen die de helft van het vel van z´n vinger er naast had hangen en gehecht moest worden. Er kwam ook nog een mevrouw binnen, die er niet echt jovel uitzag, maar ik lag en zag dus niet helemaal wat er aan de hand was. Van Judit hoorde ik later, dat ze waarschijnlijk net bevallen was en dat er nogal wat bloed uit haar liep...
Ondertussen liep er ook nog een gekko boven me op de lamp en heb ik ook nog wat vliegjes gekillt. Echt totaal andere toestanden dus dan in een westers ziekenhuis.
Toch waren ze verder erg kundig en werden er schone naalden gebruikt, dus dat was dan weer wel geruststellend.
Ergens na 3-en waren we terug in ons hostel en heb ik nog wat geslapen.
De volgende dag moest ik terug komen voor onderzoek. Bloed prikken en in een potje poepen en plassen...erg fijn...ik kom zo ondertussen wel van m´n prikangst af.
Na onderzoek op het lab, bleek dat ik een voedselvergiftiging had en kreeg ik antibioticum voorgeschreven.
Daar ben ik meteen braaf mee begonnen, maar echt direct knaptte ik er nog niet van op, want de volgende ochtend zat ik nog maagzuur uit te kotsen, echt zooo goor.
Gelukkig is het sinds gistermiddag een stuk beter. Ik zit nog lang niet aan de normale eethoeveelheden, maar krijg nu wel weer wat binnen en drinken gaat weer erg goed, dus ik hoef niet meer bang te zijn voor uitdroging. Ook voel ik me weer een stuk levendiger.
Judit zorgt echt supergoed voor me, dus het komt helemaal goed.
We hebben zelfs via via nog wat tips van een tropenarts uit Nederland gekregen, dus we komen er verder wel uit.
Gisteravond m´n eerste avondmaaltijd op: tomatensoep!
We doen de komende dagen nog wat rustig aan, want ik ben natuurlijk niet echt in een topconditie. Maar ja, hopelijk gaat alles nu langzaamaan de goede kant op.
Verder volgen we uitgebreid het nieuws rondom hurricane Dean, maar ons heeft ie net niet lastig gevallen. Alhoewel, we hebben hier dankzij Dean wel een heleboel meer stortregens en wind.
Nou, de plannen die ik in m´n vorige mailtje schreef worden misschien nog ergens de komende dagen uitgevoerd, maar we gaan nu eerst rustig even wat dingetjes in Granada zelf bekijken. Ik ben hier nu al meer dan een halve week, maar heb nog niet heel veel meer dan m´n hotelkamer en het ziekenhuis gezien...
Ik hou jullie weer op de hoogte!!
Groetjes Afke

21st August 2007

Gadvurrr wat een smerige verhalen!!! Ik moet nog eten jah....hahah good luck!
21st August 2007

Jeetje. Dat is vervelend om mee te maken. Fijn dat het alweer wat beter gaan. Maar goed dat er iemand bij je was. Veel plezier verder en ik kijk weer uit naar je volgende verhalen.

stom
Hé Afke, zo is je vakantie ook niet leuk zeg! Doe maar rustig aan, wel zonde maar nu zie je andere dingen van het land, dat je normaal nooit zou zien ;)
22nd August 2007

He globetrotter. Heb je dat ook een keer beleefd. Duurt een paar dagen en dan kun je alles weer aan. Veel plezier nog. By the way: Het is wel weer een avontuur. We lezen het graag.
22nd August 2007

He Afke! Ik heb met plezier je verhalen gelezen, geweldig met die mooie foto's. Wat een pech dat je een voedselvergiftiging hebt opgelopen. Ik hoop dat je er snel weer bovenop bent en nog mooie plaatsen kunt bezoeken! Tot wanneer blijven jullie? Lfs Dorien

volhouden en doorgaan
Lieve Afke, waat een pech en een geluk, dat in goede handen bent gevallen wat dee medische zorg betreft en dan vooral de bijzondere begeleiding van Judit bij dat alles. Bedank haar ook maar namens ons voor de goede aan jou bestede zorg. Sterk eerst maar even goed aan, want de achterliggende tijd in Nederland heeft natuurlijk ook veel van je weerstand gevergd. We hopen, dat je verder nog veel kunt genieten van het land, want we missen je uitvoerige en boeiende verslagen met die prachtige foto's niet graag. How doe !
23rd August 2007

Nou das ook weer een avontuur er bij, hoef je de rest van de vakantie niet meer te doen!! Ha det bra

Tot: 0.042s; Tpl: 0.01s; cc: 6; qc: 24; dbt: 0.0251s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb