Shanghai, aparte ervaring

Asia » China » Shanghai
August 14th 2007
Published: August 14th 2007

Route naar Shanghai

Shanghai, flats flats en flatsShanghai, flats flats en flatsShanghai, flats flats en flats

En overal reclame voor de Olympische Spelen van volgend jaar, met enorme TV-schermen en boxen op de gebouwen!
Nou, weer lekker thuis op de bank met een kop koffie voor de TV met mijn lieve meisje naast me…. Hoe lekker kan het leven wel niet zijn! Zeker na een zeer drukke periode in Shanghai, is het erg lekker om weer thuis te zijn en te beseffen hoe gelukkig we wel niet zijn saampjes! Maar goed, was dus gebleven op Singapore op de heenweg naar Shanghai toe. Op Singapore ben ik lekker de lounge ingedoken, waar je gemakkelijke stoelen hebt, gratis kunt eten en drinken, lekker kunt douchen en ook nog eens internetten. Het was laat op de avond, wat betekende dat Europa online was en ik dus lekker wat tijd kon doorbrengen op de MSN om mijn sociale contacten weer op te halen. Om 1 uur ‘s nachts vertrok ik vervolgens naar Shanghai, had aan de stewardess aangegeven dat ik niet wakker gemaakt wilde worden, en dat ik wilde slapen. Het was slechts 5 uurtjes vliegen, en dat zou mijn volledige nachtrust worden die nacht, al weinig in een goed bed, dus laat staan in een vliegtuigstoel. Gelukkig heb ik wel de hele vlucht geslapen, dus dat viel al weer niet tegen, was zelfs redelijk fit toen we aankwamen…

nog meer gebouwen...
daar op het vliegveld had ik me van alles voorgesteld, beetje vergelijkbaar met de aankomst in India vorig jaar. Was redelijk verrast om te zien dat het vliegveld enorm modern was, en alles erg goed stond aangegeven in zowel Chinees als Engels. Was redelijk snel door de douane, koffer kwam er al redelijk vlug aan, en ook gelijk geld kunnen pinnen. Kortom, liep gesmeerd. In de aankomsthal was het wel redelijk hectisch, en zou ik opgewacht worden door een taxi chauffeur. Helaas kon ik hem niet gelijk vinden, kreeg ff een paniek momentje, maar kwam hem niet veel later tegen. Gelijk naar de taxi, en kreeg de eerste indrukken: heet, benauwd, maar goed geregeld, geen druk verkeer en alles zag er goed modern en nieuw uit. De taxi was wel weer interessant (“Hello passenger, welcome to take my taxi!” was het eerste wat ik hoorde uit een apparaatje op het dashboard), en gelukkig wist de chauffeur waar we heen gingen, sprak geen woord engels uiteraard. De weg naar de stad was ook totaal niet zoals ik verwachtte: enorm goede 3 baans snelweg, verkeer verliep soepel, een groot aantal nieuwe auto’s, en wat vooral opviel was de enorm goed onderhouden tuinen

nog meer gebouwen...
tussen beide weghelften, netjes geknipte hegjes, kort geknipt gras, mooie bloemen, etc. werd me al snel duidelijk hoe het kwam, omdat er tientallen arbeiders bezig waren met het onderhoud, uiteraard weinig bescherming dragend erbij, en lopend over de vluchtstrook van ongeveer 15 centimeter breed! Maar goed, zodra we eenmaal de stad inkwamen viel me een volgend iets op: de enorme smog samen met de enorme hoeveelheid flatgebouwen… tientallen zo niet honderden flats, de een nog hoger dan de ander. Door de smog was het onmogelijk heel ver te kijken, maar letterlijk zover het oog reikte kon je rij na rij flats zien, echt bizar. Het verkeer werd wel iets drukker toen we in de stad kwamen, maar viel me nog steeds alleszins mee, het vergelijk met India ging zeker niet op!

Kwam rond 8 uur in het hotel aan, en dat was erg lekker. Hotel was in het centrum van de stad, midden in de actie, en was zeer goed, heerlijk! Kon ik wel gebruiken met mijn vermoeidheid, dus gauw ingechecked en gelijk naar de gym, en ook dat was geweldig! Gym op de 8e verdieping, met uitzicht over de drukke winkelstraat en het centrum, met flatgebouwen tot in

nog meer gebouwen... en ook schepen op weg naar zee!
de oneindigheid… en dan lekker een minuut of 20 hardlopen met iPod-je op…voelde me echt bijkomen! Daarna ff kwartiertje sauna in, douchen op de kamer en lekker ontbijtje, was weer helemaal het ventje! Daarna om 10 uur naar kantoor toe, gelukkig op 5 minuten loopafstand van het hotel, prima! Het kantoor zat in een ander flatgebouw, op de 22e verdieping… uiteraard weer met uitzicht op de vele flatgebouwen! Het kantoor was groter dan ik dacht, en het blijkt dat er ruim 30 medewerkers zitten, meer dan in Melbourne!! Erg grappig. Op kantoor zou ik samenwerken met Solomon, een collega die vorig jaar een maandje naar Melbourne was gekomen, was dus wel leuk om een bekend gezicht te zien. Gelijk aan de slag gegaan, voorbereiding op de demo van de week erna op maandag en dinsdag, hoewel ik wel gelijk te horen kreeg of ik de vlucht een dag kon uitstellen omdat de demo een dag was vertraagd.. maar goed, aan de slag dus en er was genoeg te doen. Het kantoor in China heeft niet de exposure die wij in Australie hebben, omdat de klanten die zij hebben niet zo groot zijn (en dus zoveel geld opleveren) als die van

nog meer gebouwen... nu in de avond, met lichtjes
ons in OZ. betekent dus dat wij de meest ervaren mensen krijgen binnen Manhattan, en ook dat er veel geld is voor opleiding en training. Personeel in China heeft dat allemaal niet, simpelweg omdat hun omzet een stuk lager is, en dus ligt hun ervarings niveau een stuk lager dan bij ons. Kortom: we hadden genoeg werk om de demo aan de praat te krijgen! Verder niet veel bijzonders qua werk die week, lange dagen en veel doen.

Zal het verder hebben over allesbehalve werk, ok 😊. Het eten was erg lekker… werden de eerste avond meegenomen naar een Cantonees restaurant in de buurt van kantoor. De General Mgr (Jonathan) is een Cantonees (Hong Kong) dus die wist wel wat te bestellen… en of hij dat wist: gestoomde vis, tofu met garnalen, sweet/ sour kip, gefrituurde kip, ge-bbqd varkens vlees, vissoep, pittige biefstuk reepjes… doe er 2 biertjes bij en Robin was niet moe meer!! Wel lekker op tijd terug in het hotel, en vroeg slapen… volgende ochtend redelijk vroeg wakker, en aangezien de werkdagen in China van 10 tot 8 zijn, had ik lekker de tijd om naar de gym te gaan… dus ruim een uur op de

nog meer gebouwen... als afsluiting de hoogste toren ter wereld
loopband/ step/ roei-machine aan de slag gegaan, lekker muziekje op, daarna weer douchen en langzaam ontbijten… kortom, lekker wakker worden dus. Daarna weer werken. Ondertussen was er ook een collega (Peter, de sales director voor Azie) uit Singapore aangekomen. Hij was heir al vaker geweest, en wist dus de weg wel. Met hem lekker koffie gehaald bij de Starbucks, wat in een winkelgebieg lag dat volledig is gericht op de expat community in Shanghai. Was ook te merken aan de prijzen, die minimaal even duur waren als Melbourne. ‘s avonds na het werk ff snel naar het hotel om om te kleden, en toen terug naar de expat winkelgebied, om lekker biertje te drinken. Prijzen wederom erg hoog ($8 voor een biertje, meer dan in OZ) maar daarvoor krijg je dan ook wel een westers café met enkel buitenlanders! Daar wat biertjes op, en frietje erbij. Vervolgens naar een andere kroeg waar een bandje op trad… Chinees rock-cover bandje…. Kan je verzekeren dat rock-muziek niet leuk is als men de taal niet goed spreekt/ zingt, haha! Daarna terug naar het hotel, maar opde weg terug kwamen we nog langs een andere kroeg waar een andere band speelde, die wel goed
Shanghai.... laatste flatsShanghai.... laatste flatsShanghai.... laatste flats

Ja, weet het... genoeg gebouwen! Kun je nagaan wat ik ervan vond als Rhoonse boer :-)!
Engels sprak/ zong… was een band uit de Filipijnen die een cover van Deep Purple deed… ff naar binnen om te luisteren, en toen Deep Purple werd gevolgd door Pink Floyd hebben we maar een biertje besteld en een uur blijven hangen! Nog een paar goede nummers, dus de vertraging van een uur was een goede keus. Zaterdag weer zelfde ritueel als vrijdag, zouden werken omdat de demo voor de deur stond. Na het eten weer meegenomen door Jonathan. Allereerst naar de andere kant van het centrum waar hij woont, en weer viel het op dat er enorm veel flatgebouwen staan in Shanghai… 30 minuten gereden, en je hebt nie thet idee dat je uit het centrum bent… die woontorens met alle neon-lichten blijven maar komen!

Hij had ons vervolgens meegenomen naar een Taiwaneers hot pot restaurant. Hot pot is een soort grote fondue, met een grote pan met de soep erin: 1 helft een soort van groente soep, andere helft een soort chili-soep waarin je dus je eten kookt. Jonathan had een aantal dingen besteld, waarbij we nadrukkelijk hadden evraagd geen rare dingen te bestellen (hij had het ‘s middags al gehad over stieren penis en zo, en
Shanghai.... oorsprong communismeShanghai.... oorsprong communismeShanghai.... oorsprong communisme

Het gebouw waar de communistische partij in Shanghai ooit is opgericht
daar zaten we niet op te wachten). Hij vroeg of we het zeker wisten, dus voor de zekerheid maar aangegeven dat we niet zaten te wachten op ingewanden, hersenen, stieren penis, of welke andere penis dan ook! Hij wist wel te vertellen dat er 2 soorten tofu in de chili-soep dreven: gewone tofu, en donkere tofu. De donkere tofu bleek dus gewoon ballen bloed te zijn die gekookt waren in de soep… nou ja, wilde toch een beetje “on the edge” leven, dus dat maar geproefd. Smaakte net zoals tofu eigenlijk: zacht, smaakloos en klef… kortom: niet aan te raden! Het eten was verder lekker, plakjes beef, lam, garnaaltjes, groente en meer van die dingen die je ff een tijdje in die soep hangt en dan opeet. Kan wel vertellen dat eten met chop-sticks lastig blijft. Na het eten zijn we meegenomen naar een ander toeristisch plekje in de stad, naast de rivier waar men een aantal cafes had gebouwd. We waren aardig moe, dus na een kort wandeling terug de taxi in en naar het hotel. Om 12 uur terug, dus lekke rop tijd naar bed. Zondag niet werken, dus een heerlijke relax dag! Eerst uitslapen, daarna weer een
Eten!!Eten!!Eten!!

Tsja... eten doen we niet alleen in OZ!
flinke tijd in de gym en de sauna, gevolgd door een goed stevig ontbijt. Na het ontbijt Jacq gebeld via internet, en lekker ff tijdje zitten kletsen. Bellen via internet kost echt geen moer, dus voor 5 cent hebben we een goed uur kunnen kletsen! Daarna naar buiten gegaan om een stuk te gaan wandelen in het centrum. Was erg heet weer, en er dreigde weer regen dus wilde het volhouden zolang het duurde en dan een taxi terugpakken naar het hotel. Gelukkig ging het pas storten toen ikw eer in het hotel terug was, goed geregeld! De tocht door de stad was wel geinig, weer naar die rivier gelopen waar ik me weer liep te vergapen over de hoeveelheid flats, maar ook over de hoeveelheid shepen die richting zee voeren! Begreep gelijk waarom Shanghai tegenwoordig de grootste haven van de wereld is, en Rotterdam niet meer. Beetje rondgelopen, koloniale panden bekeken, en terug naar hotel om voor de regen terug te zijn. Terug in hotel ff een biertje gedaan, om daarna weer naar de expat winkelcentrum te gaan voor eten/ biertje.

Maandag weer vroeg op, en meer van hetzelfde: werken/ Starbucks/ heet/ etc. We kwamen ‘s middags bij
Het ECHTE ChinaHet ECHTE ChinaHet ECHTE China

Meer wat je verwacht van een stad in China
de Starbucks wel de vorige baas van Manhattan China tegen (Peter kende hem uiteraard) met wie we ‘s avonds wat gingen drinken. Was een erg interessante avond, kan wel merken dat Peter en die vorige manager van Manhattan meer gewend zijn aan het leven als expat, en het geld wat ermee gepaard gaat. Ze kenden een hele stoet mensen die als expat in Azie leven (ook hier is het wereldje dus erg klein, wat me verbaasde omdat ik dacht dat dat enkel in NL zou zijn eigenlijk). Daarnaast was ook al gauw duidelijk dat die vent weg is gegaan bij Manhattan omdat hij een te dure kracht was, en niet genoeg omzet behaalde. Hij was nu mede-eigenaar van een bedrijf dat havens bouwt in China, met een omzet van $350 miljoen per jaar, met een winst van $100 miljoen! Wetende dat hij een van de 5 eigenaren is, besefte ik dat hij iets meer verdiende dan ik doe….. we gingen daarna nog ergens anders wat drinken, de favoriete plek van die andere vent. Hij had zijn chauffeur gebeld die ons kwam ophalen (weliswaar in een Toyota busje, maar het idee van een eigen chauffeur bleef toch apart!) en bracht ons
Aahhh.... rust en natuur...Aahhh.... rust en natuur...Aahhh.... rust en natuur...

Erg lekker om weer in de bossen te lopen na al dat beton en neon
naar de Facebar… wat een toffe tent was dat zeg! Is een oud communistisch pand wat ze hebben omgebouwd tot zeer trendy café, met heel oude attributen uit China en Thailand. Zag er super uit, geen idee wat alles er kostte want die man betaalde, maar ik had in ieder geval een paar Hoegaarden van de tap op, dus ik vond het wel best! Deze bar zit trouwens ook in Bangkok, dus mocht iemand ooit in Bangkok komen: ga vooral naar de Face bar toe!

Dinsdag dan eindelijk de demo. Werden om 8 uur opgehaald, om 9 uur begon het hele gedoe. Zal verder niet te veel uitwijden over de demo, blijft toch maar saai werk. Was wel grappig om voor het eerst een demo te doen met een tolk, en kreeg zo’n oortje in! erg grappig dus een demo in het Chinees waarbij je iemand zachtjes Engels in je oor hoort fluisteren…. Erg grappig maar niet prettig om het verhaal te volgen. Kortom, moest dus moeite te doen om niet in slaap te vallen! Maar goed, het ging wel goed geloof ik, werd slechts weinig gevraagd om dingen uit te leggen of uit te zoeken (dat was mijn

Dit was dus Daylesford
taak voor de demo: als men vragen had waar de Chinezen niet uitkwamen kwamen ze bij mij terecht, en daarnaast moest ik proberen goed contact te leggen met de Amerikaanse consulltants die de klant ondersteunden met de keuze voor een leverancier). De dag ging dus goed, en ‘s avonds op tijd terug naar het hotel. De laatste avond zijn Peter en ik samen wat gaan eten. Aan de overkant in het winkelcentrum in een Chiness restaurant wezen eten, waarbij Peter Peking Eend had besteld. Nog nooit op, dus was wel benieuwd! Bleek dat we enkel de huid van de eend kregen, die was geroosterd. Die moest je dan in een soort zachte taco rollen met komkommer en een sausje, en dat was het… nou, niet echt mijn ding zeg maar.

Woensdag ochtend moest ik mijn stukje vna de demo doen. Ging gelukkig erg goed, zelfs met de vertaling van Engels naar Chinees! Daarna zat mijn taak er zowat op, want om 12 uur moest ik terug naar het vliegveld (mijn vlucht kon achteraf niet verzet worden, dus gewoon woensdag terug). De terugvlucht was erg prettig. Op Singapore nog een uurtje afgesproken met een collega van me die daar tegenwoordig
Ff bijkomen hoorFf bijkomen hoorFf bijkomen hoor

Lekker ff bijkomen van de wandeling, in de "Antiques and Collectables" loods...wel leuk dat ze alle oude meubels gebruikten voor het cafe
woont (vorig jaar een aantla maanden in OZ gezeten) wat erg gezellig was. De vlucht terug naar MLB was gewoon goed, en gelukkig weer zowat de hele reis kunnen slapen. Om 9 uur aangekomen, thuis ff wasje aangezet, koffie gezet, gedouched, en door naar kantoor. Moest helaas gelijk werken omdat het nogal druk was… vrijdag ook nog gewerkt, en was blij dat het weekend was…. Aaaaaaaaaaaahhhhhhhhhhh….. rust! ‘s avonds hapje wezen eten bij de Spudbar, en daarna op tijd naar huis om vroeg te gaan slapen. Want zaterdag zouden Jacq en ik lekker een weekendje weggaan voor ons 11 jarig samenzijn!! Vroeg op omdat we nog wilden hardlopen, dus om 8 uur renden we ons al rot rondom Albert Park. Om half 10 kwamen Marco en Ange naar ons toe. Zij zouden zaterdag in ons huisje slapen omdat ze een feestje hadden in de buurt. Met hen ff wezen ontbijten bij de Galleon, en daarna op naar Daylesford voor ons weekendje weg!

De cottage die we er hadden was erg leuk, en vooral niet zo koud als die met Jules en Si!! Was in het centrum van Daylesford, vlak bij een mooi meer en ook vlak bij de cafeetjes
Kakkies!Kakkies!Kakkies!

jawel, een boom met kakkies voor de deur, die vogels maken herrie maar blijven geweldig
in de hoofdstraat. Eerst lekker gelunched, glaasje wijn met een bord met “regional products”, dus lekkere kaasjes, gerookte forel, olijfjes, heerlijk! Na het eten een stukje gewandeld bij het meer, was erg mooi! De omgeving daar staat bekend om de vele bronnen, dus de omgeving zat vol met beekjes en riviertjes, erg mooi. Aan het einde van de wandeling kwamen we terug in het dorpje, en kwamen we uit bij een grote markt met “Antiques en Collectables”. Nou ja, ff kijken maar… bleek dat het een grote schuur was met allerlei kraampjes waar men dus “antiek” in verkocht… besef je daarbij dat hier in OZ alles over 50 jaar oud als antiek wordt beschouwd, en dan kun je beseffen wat een troep er stond!!!! Sjezus…. Wat hebben wij gelachen zeg… die Ozzies houden heel erg van die kleine frutsels van een jaar of 30/ 40 oud… dus al het spul uit de sixties en seventies…. Nou ja, was wel leuk om een beetje rond te neuzen en te doen. Daarna terug naar de cottage, waar ik probeerde het gezellig te maken door de open haard aan te steken… helaas was het hout neit al te best, en kwam er ipv
De cottageDe cottageDe cottage

Leuk hutje, met ons heerlijke groene monster voor de deur :-)
vlammen vooral rook uit het hout….. hhhhmmm…. Tsja, dan hoop je dat als het eenmaal brandt de rook wel verdwijnt, maar na een half uur, alle ramen en deuren open en een brandalarm dat al tig keer was aangesprongen waren we het toch wel zat!! Jacq stond al een tijd buiten te genieten van de kaketoe’s rondom de cottage, want die had last van haar ogen gekregen binnen! Dus geen vuur, wel lekker samen op de bank, drankje, muziekje, boekje… zalig, rust! Ff uurtje in slaap gevallen saampies, prima. Om half 9 hadden we een tafel gereserveerd bij “The Lake House” wat bekend staat als het beste restaurant van Victoria buiten Melbourne, en zelfs als je de restaurants in Melbourne meetelt komt het er als een van de beste uit. Dat beloofde dus heel wat!! Binnen aangekomen zag het er idd sjiek de friemel uit, en het eten bij de andere gasten erg goed!! Eerst een lekker glaasje champagne, om vervolgens te besluiten wat te eten! Alles zag er even lekker uit, maar we besloten om voor het 9-gangen degustatie menu te gaan, 9 kleine gerechtjes dus die een voor een werden voorgeschoteld!!! Lekker wijntje erbij, en bring it on
Knap stelKnap stelKnap stel

Zou dat door de wijn komen, of ....?
baby!! Hoewel de gerechtjes erg klein waren, zit je toch wel veel als je er 6 op hebt… maar ze waren allemaal even lekker…. Zal de details overslaan, maar het was enorm geslaagd! Tegen middernacht waren we eindelijk toe aan het toetje… en uiteraard met een sticky… Jacq had een heerlijke dessert sherry genomen, en ik een oude port. Was jaloers op de sherry van Jacq, die was echt zalig! Alle drank van de avond had ons allebei redelijk aangeschoten gemaakt, dus het was erg gezellig!! Daarna terug naar de cottage en gelijk naar bed en in slaap gevallen door teveel eten en drank! Zondag lekker uitgeslapen, en heerlijk ontbijtje gemaakt (roereitje met gerookte zalm en dille, en verse fruitsalade met daarbij kopje koffie en thee, goed begin van de dag). Om 12 uur hadden we sleutel terug gebracht en zijn we nog lekker een beetje gaan toeren.

Besloten om via een aantal binnendoorweggetjes naar Hanging Rock te rijden, een uitgedoofde vulkaan die volgens Ange erg mooi zou moeten zijn. De binnendoorweggetjes waren ook erg mooi: smalle weggetjes door allerlei eucalyptus-bossen, door de heuvels en boerderijen, erg mooi! Onderweg gestopt voor een lekker kopje koffie in een van de
Binnenwegen in OZBinnenwegen in OZBinnenwegen in OZ

Typische binnenweg ver van de stad... alleen hadden we dit keer nog wel asfalt!
gehuchtjes… geen idee hoe het heet, maar het was erg klein! We konden eigenlijk niets vinden, al op weg terug naar de auto toen we een bordje tegenkwamen dat er ergens achter de “hoofdstraat” een bakkerij zou zitten waar ze koffie hadden. We verwachtten er niet veel van, maar wonder boven wonder was het er erg druk, met lekkere koffie en lekkere cake!! Vandaar dat het uitgestorven was op de hoofdstraat, iedereen zat in de bakkerij!! Na de bakkerij door naar Hanging Rock. Was idd erg mooi, een oude vulkaan dus waar je op kon lopen door de eucalyptus bossen met een mooi uitzicht, jammer dat het begon te regenen, dus niet al te lang gebleven.

Na de rots te hebben beklommen besloten om nog een winery te bezoeken, omdat de regio daar bekend staat om de goede champagnes, de beste champagnes van OZ zeggen ze vanwege het koude klimaat (een week of 4 geleden had het er een centimeter of 15 gesneeuwd). De winery was erg mooi, met schitterend uitzicht op de Hanging Rock, de wijn was alleen niet te drnken…. Maar goed, mooi einde van een mooie maar drukke paar weken!! Terug naar St Kilda, daar ff
Hanging RockHanging RockHanging Rock

Mooie omgeving bij "Hanging Rock" een belangrijke plek voor de Aboriginals, eigenlijk een gedoofde vulkaan
bappies gedaan, gegeten en nog een lekker avondje thuis voor het begin van een normale werkweek…

Nou, dat was het weer voor deze keer. Weer een te lang verhaal, dus volgende keer weer inkorten! Welterusten en tot snel!!!!

Ow ja... HET IS LENTE!!! Hoewel het nog steeds fris is, hebben we de eerste jonge zwaantjes alweer gezien tijdens ons hardlopen in Albert Park, dat is toch echt wel een teken dat het lente is/ wordt, toch?!?! Joepie!!

Liefs
Jackie en Robin

Hanging Rock - The EagleHanging Rock - The Eagle
Hanging Rock - The Eagle

Dit is een heilige rots omdat deze de vorm van een adelaar heeft... wij vonden het vooral mooi met de regenboog erachter!
Hanging Rock - AtlasHanging Rock - Atlas
Hanging Rock - Atlas

Ja ja, weet het.... blijft toch leuk ;-)
Hanging RockHanging Rock
Hanging Rock

Tsja... dit vraagt erom op de foto gezet te worden... uitzicht vanaf de winery: Hanging Rock met regenboog en wijnranken op de voorgrond... life can be good!
Hanging RockHanging Rock
Hanging Rock

Laatste view op de Rock vanaf de snelweg

14th August 2007

shanghai
:yì „² :yì „² :yì „²

Tot: 0.308s; Tpl: 0.017s; cc: 17; qc: 87; dbt: 0.2378s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.5mb