Runde alaturka

Turkey's flag
Middle East » Turkey » Black Sea » Trabzon
May 16th 2007
Published: May 16th 2007

Syklister flagger utSyklister flagger utSyklister flagger ut

til Trabzon... Ubekvemmelighetsflagg er det neppe!
Litt utpå formiddagen den 14. mai dukket noen velkjente fjell opp i horisonten. Knausen som er bedre kjent som Tyrkia steg fram over vannet. Furet, værbitt, anyone?

Da det velkjente bønnegaulet fra nærmeste moske blandet seg med havnestøyen og bilglammet, var bildet perfekt: Vi hadde forlatt slavernes velordnede verden, og ankommet tyrkernes brautende og blide anarki. Deilig. Faktisk oppleves kontrasten mellom Russland og Tyrkia sterkere enn da vi kom hjemmefra...

Vi bevilget oss et par dager i Trabzon, og vasket klær og sykler (sistnevnte operasjon framprovoserte atter en gang at vi ble påspandert kruttsterk te) og sjekket litt logistikk for hjemreisen fra Georgia.

På fridag nr. to la vi inn et besøk ved den mest omtalte turistattraksjonen i området. Området rundt Trabzon har litt til felles med Asterix og vennene hans fra Gallia: de holdt stand mot overmakten etter at resten av landet var falt. I dette tilfellet var overmakten det osmanske riket, som tok Bysants/Istanbul i 1453. ''Gallerne'' var grekere, som bodde her kontinuerlig i over 2000 år. På 1200-tallet bygde de ualminnelig kronglete plassert kloster 45 km fra Trabzon.

Sümelaklosteret er et bygningskompleks som henger flere hundre meter oppe i en fjellvegg i en
Uren Luren HimmelturenUren Luren HimmelturenUren Luren Himmelturen

kunne de godt ha kalt dette klosteret. Men nei; Sümela er navnet.
trang dal. Klosteret var i drift i flere hundre år, og ble utvidet og bygd ut under en blomstringsperiode på 1800-tallet. Men i 1923 ble de gresktalende beboerne i Tyrkia byttet ut med den tyrkiske minoriteten i Hellas, for å gjøre begge landene etnisk ''rene''. En merkelig manøver, siden Hellas langt i fra var ''hjem'' for de som hadde bodd her i generasjoner. I alle fall ble også klosteret tømt, og forfalt etterhvert som tiårene gikk. Freskene har vært skyteskive for lokale gjetere, og etter hvert har turister tatt over vandaliseringen, i form av tagging. Etter hvert har man begynt å ta bedre vare på stedet, og gjør til og med en del rekonstruering av anlegget.

Høyt hang deHøyt hang de
Høyt hang de

og sure var de nok, de greske munkene, da de en gang på 1920-tallet ble kasta ut av tyrkerne.

25th May 2007

Traff dere Rune Lange
Hei igjen gutter! Det må føles bra å være tilbake i Tyrkia. Tror Rune Lange spilte proff her noen år. For å unngå å gå til RBK, havnet han da (ca.2000) i den tiden Tyrkias 4. beste lag. Tror det ble litt kulturkræsj og er litt usikker på hvordan det gikk sportslig. Men overgangen til Brugge var av det slitsome slaget, med rettsak og uttaelser fra UEFA.
25th May 2007

Må vært fantastisk å besøke dette stedet!

Tot: 0.121s; Tpl: 0.01s; cc: 13; qc: 56; dbt: 0.0743s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb