Mendoza, Argentina

Argentina's flag
South America » Argentina » Mendoza » Mendoza
February 9th 2007
Published: February 9th 2007

VI HAR PARAGLIDET!!! En helt sinnsyk opplevelse, men mer om det etterpaa, foerst litt om alt det andre vi har opplevd siden forrige oppdatering.

Som vi nevnte i forrige blog dro vi paa vinsmaking paa hostelet i Santiago loerdag kveld. Der ble det mye prat om chilensk vin og enda mer vin paa hver. Det falt ikke helt i smak hos Martine, saa det var godt hun kunne bytte glass med Julie innimellom😊 Vinsmakingskvelden endte paa en heftig salsaklubb der vi fikk svingt oss med noen lokale dansere og vaare nye venner fra hostelet ut i de smaa timer.
Dagen etter dro vi ut mot kysten for vi var mer enn klare for en dag med soling og bading. Gjett om vi ble skuffet! Da bussen trillet inn paa stasjonen i Viña del Mar var det blitt overskyet og gradestokken viste bare 13 kalde grader. Vi fikk allikevel en fin dag og brukte den til aa gaa en lang tur langs sjoen (i slippers!). Artig aa ha sett Stillehavet i det minste😊
Vaar siste dag i Santiago brukte vi til aa spare penger og sole oss i en park. Om kvelden satt vi oss paa en nattbuss som skulle ta oss de 7 timene over grensen til Argentina og ned til Mendoza hvor vi er naa. Mendoza er en by som ligger paa 800 meter over havet og er omtrent paa stoerrelse med Oslo. Det er en renslig og trygg by med mange fine parker og butikker. Foerste dagen i Mendoza brukte vi til aa slappe av og rusle rundt sammen med Ingvild Nyloekken som er her paa 3 ukers spanskkurs.

Vi skjoente raskt at dette var et sted der vi maatte benytte oss av ekstremsportmulighetene. Mannen paa hostelet drev med paragliding og tildoed oss en flytur til 280 kr og det kunne vi jo bare ikke si nei til! Sammen med Ingvild ble vi onsdag ettermiddag kjoert opp en smal og utrolig bratt vei til et fjell som laa 700 hoeydemeter over byen. Da vi kom paa toppen fikk vi ikke mye tid til aa bli nervoese for det gjaldt aa komme fortest mulig avgaarde, vi maatte utnytte vinden som var der og da. Julie og Ingvild floey foerst, mens Martine maatte vente paa "piloten", Mario, over en time alene paa toppen.
Utstyrt med en stor "sekkestol" paa ryggen i tillegg til hjelm og hansker ble vi koblet sammen med piloten som hadde skjermen liggende paa bakken bak seg. Naa gjaldt det aa innta en 90 graders stillig og beine alt man hadde paa signal (det var jo det med denne vinden..). "The running is very important! Run, run, RUN!" Og plutselig tok vinden tak i skjermen og vi svevde! Det var en helt utrolig merkelig opplevelse og henge og dingle med bena, og flyte paa vinden hele 900 meter over bakken. Vi var i luften over en halv time hver saa vi fikk god tid til aa se oss rundt og la inntrykkene synke inn.
Paa vei ned mot landing ble det omtrent som aa kjoere karusell, rundt og rundt gikk det! Saa da vi omsider om ned paa bakken igjen var vi rimelig kvalme.. Vi unngikk heldigvis aa kaste opp og da den verste kvalmen hadde gitt seg gikk det endelig opp for oss hva vi faktisk hadde gjort og hvor utrolig goey det hadde vaert! Paragliding anbefales paa det sterkeste!

Men Ekstremsportveko i Mendoza var ikke over enda. Dagen etter hoppet vi like gjerne paa en "full day rafting tour" og gjett om det var moro! Vi ble hentet i minibuss paa hostelet og kjoerte ca en time ut av Mendoza og oppover til en vill elv i Andesfjellene. Vel fremme paa campen ble vi utstyrt med heldekkende vaatdraktutrsyr, inkludert neoprensko og hjelm. Det eneste som ikke ble dekket utenom ansiktet var hendene...noe Julies hender er et svaert saa synlig bevis paa i dag... Selve turen ned elven var helt vill. 25 km i 3 timer, med innlagt "snack-break" midtveis. Vi hadde det utrolig goey og det var goey paa en ganske annerledes maate enn paraglidingen, naa var vi jo delaktige hele veien. Lederen av baaten var en inka fra Peru som skrek "forward everybody, forward!" og da gjaldt det aa padle det man hadde! Naar vi var kommet vel igjennom et heftig stryk ropte han "celebration!" og alle reiste aarene sine i vaeret og jublet. MORO!
Nede paa campen igjen fikk vi tid til aa sole oss, slappe av og ta en dukkert i bassenget foer det bar tilbake til Mendoza. En utrolig dag!

I dag har vi innvilget oss en rolig dag foer vi setter oss paa nattbussen mot Argentinas hovedstad, Buenos Aires, i kveld. Naar vi kommer frem loerdag morgen regner vi med aa sette oss paa en ferge over til Uruguay. Der har vi hoert rykter om noen flotte strender ("Bikini Beach") og det begynner vi aa bli mer enn klare for naa😊 Regner med aa dra tilbake til B.A. mandag morgen. Der ser vi frem til noen dager med shopping, for om vi syns det var billig i Chile kan dere tro vi ble overrasket da vi kom hit! Et lite eksempel: for noen dager siden dro Martine til frisoeren og fikk vask, klipp og foen til den nette sum av 28 kr. Med andre ord; ingen grunn til aa klage paa prisene her, saa vi gleder oss til noen shoppingdager!

Naa har vi planer om aa spandere paa oss en haarvask hos frisoeren til 4 kr foer vi gjoer oss klare til bussturen paa 1.klasse, med middagsservering inkludert😊

Ha det fint saa lenge!
Mange klemmer fra oss i Mendoza😊

9th February 2007

heii! så gøy dere har det, og så lekre dere var i våtdraktene! hihihi!! kos dere videre da!:-) masse klemmer til begge to!
9th February 2007

Titt'tei!
hårvask ja, det var sannelig på tide! gleder oss til å se frisyren til martine som kostet den nette sum av 28 kroner:D Hørtes jo utrolig festlig ut med paragliding og rafting da! Lekre saker! Er ikke lenge til dere få se nesene våres titte opp i Brasil, noe dere sikkert gleder dere schjeeeempe masse til:) Ida sitter her med notatblokken og pennen og legger opp en strategi på hvordan hun skal få kunne lært bort surfe ferdighetene sine til 4 blonde, dumme norske jenter. Blir nok en del "tørr"-trening på stranden på Ilha Grande. Gleder oss masse til å se dere jentene våre:) Låw Yu <3
10th February 2007

Apropos Uruguay, Punto del Este anbefales på det varmeste! Deilig by! Og Colonial (typ en halvtime eller noe fra Buenos Aires med ferge...) er også verdt besøket, fin gamleby. Ellers er utelivet i Buenos Aires ganske så kanakkas, ikke noe stenging kl 03.00 presis der i gården, anbefaler Mint Lounge, det var iallfall stedet å være da jeg var der i 2005 =)

Tot: 0.106s; Tpl: 0.011s; cc: 13; qc: 60; dbt: 0.0481s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb