Dalatista

Published: November 6th 2006

Nha TrangNha TrangNha Trang

Satama
Paasipa kulumaan pitka aika edellisesta paivityksesta. Ollaan oltu viime aikoina niin heikkojen nettiyhteyksien aarella, etta ei ole riittanyt energiaa kirjoittamiseen. On meinaan mahdottoman arsyttavaa, kun olet kirjoittanut pitemman puoleisen tekstin ja sitten tallennusvaiheessa kaikki katoaakin kuin tuhka tuuleen.

Nyt ollaan Dalat nimisessa kaupungissa Vietnamin ylankoalueella. Tultiin tanne odottaen ihanan viileaa ilmaa ja yltioromanttista ilmapiiria. Dalat on paikallisten keskuudessa suosittu haamatkakohde. Taalta loytyy rakkauden laaksoa ja jarvella voi tehda romanttisen kierroksen joutsenen muotoisella polkuveneella. Ilma on toki hieman viileampaa, kuin muualla Vietnamissa ollaan koettu, mutta kylla meilla vielakin hikea pukkaa. Olisko sellaiset +27 tai jotain.

Palataan kuitenkin viela hieman taakse pain ajassa, silla osa Hoi Anin kuulumisista on viela kirjoittamatta ja Nha Trangin kokemukset myos.

Hoi Anissa ei sitten millaan saatu pidettya itseamme poissa niista sadoista raatalien puodeista. Lopulta mina paadyin teettamaan topin, kaksi paitaa ja jakun. Katja pisti viela paremmaksi...muistelee teettaneensa seitseman vaatekappaletta, mutta ei ole ihan varma vissiin kait? Sellaista se on, kun vauhtiin paasee, niin lopettaminen on vaikeata. Kaikki ostokset olivat kuitenkin hyvia ja olemme niihin ertityisen tyytyvaisia. Suomeen lahti meripostina 5,5 kg tavaraa. Niiden pitaisi olla perilla noin 4-5 kuukauden paasta.

Hoi Anista jatkettiin matkaa Nha Trangiin, joka on sellainen tyypillinen turistikaupunki rannikolla. Oli
Nha TrangNha TrangNha Trang

Cham temppeli
ajateltu rentoutua rannalla silla valin, kun odoteltiin jatkoja viisumeihin. Ikavaksemme kuitenkin Kiinanmerella pyorinyt taifuuni nostatti sellaiset aallot, etta uiminen oli mahdotonta. Jouduttiin siis vain tyytymaan aurinkovarjon alla istuskeluun ja mutakylpyihin laheisessa kylpylassa. Ja tokihan me taas tyypilliseen tapaamme kaytiin myos temppeleita katsomassa. Kavelymatkan (siis meidan mielesta kavelymatkan ja paikallisten mielesta moottoripyoramatkan) paassa Nha Trangin keskustasta on Cham hindujen temppeleita, missa suitsukkeiden savun tayttamissa saleissa paasee ihailemaan kauniisti koristeltuja alttareita ja jumalpatsaita.

Nha Trangista tehdaan veneretkia laheisille saarille, missa pitaisi olla hienot rannat ja hyvat snorklausmahdollisuudet. Me ei saatu edes aikaiseksi kysella noita retkia, mutta satuttiin kuitenkin kuulemaan, etta ne oli peruttu merenkaynnin vuoksi. Toivottavasti sitten Mui Nessa meilla on parempi onni. Olisi niin kiva paasta snorklaamaan edes kerran taman reissun aikana.

Nha Trangista tultiin sitten tanne Dalatiin. Ollaan oltu taalla pari paivaa, ja ainakin toiset pari paivaa viela ollaan ennen lahtoa Mui Neen. Dalat on kiehtova paikka. Jotenkin taysin erilainen, kuin muut paikat joissa ollaan Vietnamissa kayty. Erilaisuutta on vaikea kuvailla, mutta jos tanne joutuisi ilman, etta tietaa olevansa Vietnamissa, niin ei varmaankaan osaisi sanoa missa maassa on. Kaipa se on tama ilmasto ja vanhat ranskalaiset vaikutteet. Ihmiset taalla ovat myos erityisen mukavia. Useimmat tervehtivat ja hymyilevat vastaan
TuhatjalkainenTuhatjalkainenTuhatjalkainen

aika isoja noi hyonteiset taalla...
tullesaan - jotkut jopa ilmoittavat suorasukaisesti rakastavansa meita. Tanaankin olemme saaneet kuulla jo kahdesti "I love you". Toinen oli n. yhdeksan vuotias poika ja toinen saattoi olla jopa hieman yli 20. Ja eihan saamamme huomio toki rajoitu vain noihin rakkauden tunnustuksiin. Eraskin nuorimies vislasi tannan peraamme, vaikka hanella oli tyttoystava mopon tarakalla. Ihania nama vietnamilaiset!

Dalatin maksulliset nahtavyydet sen sijaan eivat ole olleet niin kovin ihania. Kukkapuisto ei todellakaan ollut parhaassa loistossaan tahan aikaan vuodesta ja lahimpana sijaitsevassa vesiputouksessa ei ollut vetta juuri nimeksikaan. Toivottavasti huomisen retken kohteet ovat edes hieman parempia. Olemme nimittain menossa mm. alueen suurimmille vesiputouksille ja Chicken Villageen eli kanakylaan. Mielenkiinnolla odotan, mita huominen tuo tullessaan...

Nha TrangNha Trang
Nha Trang

Cham temppeli

Katja ja viiden euron annos merenelavia.

Kukkapuiston kauniimpi puoli.

Kukkapuiston ei niin kaunis puoli.

Kaupunkimaisemaa

Vesi oli vahan vahissa tassa vesiputouksessa.

Kivat kolkuttimet eraan talon portilla.

Kaki eli Persimoni eli Sharon kausi on parhaimmillaan.

Mansikat ovat melkein yhta hyvia kuin Suomessa.

Koulupaivan paatyttya kaduilla on melkoinen vilina.

7th November 2006

Romantic...
Kuulostaa ihanan romanttiselta paikalta!!! Mä ooon kade, tahtoo kanssa sinne....

Tot: 0.036s; Tpl: 0.011s; cc: 9; qc: 23; dbt: 0.0178s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb