Ouagadougou

Burkina Faso's flag
Africa » Burkina Faso » Centre » Ouagadougou
November 4th 2006
Published: November 4th 2006

Joost en ik hebben het gehaald!
Onze overstaptijd in Casablanca liet het toe om even de Marokkaanse sfeer te proeven, die ons als Amsterdammers natuurlijk totaal vreemd is. De trein van de luchthaven naar de stad deed er ongeveer een half uur over, maar waarschijnlijk zijn we bij het verkeerde station uitgestapt, het zag er niet echt uit als het centrum van een grote stad. We zijn maar het eerste de beste kroegje ingelopen vol lallende lamme marokanen zonder tanden (geen brave moslims), ze waren overigens wel heel aardig en bij het bier kregen we gratis gegrilde sardientjes (zie foto) die toch wel verrassend lekker waren. Bij de trein terug waren we ff vergeten de klok een uur terug te zetten waardoor we toch nog lang op de gezellige luchthaven mochten vertoeven. Na een vertraging van 2 uur vlogen we en landden we uiteindelijk om half 5 op Ouagadougou airport. Hier deed de douane nog ff moeilijk over onze mysterieuze dozen met veldwerkspullen maar omdat we Elke (ons contactpersoon) al zagen staan hebben we haar er maar bij gehaald en kon zij het in haar uitstekende frans voor ons regelen.
Ons onderkomen bleek beter dan verwacht, een kamer met twee bedden en een wc met pot plus douche en gekko's op de muren. Geen last van muggen gehad. Het onderkomen maakt deel uit van de christelijke gemeenschap van Ouagadougou, maar hier is weinig van te merken. We hebben wel vrij veel blanken zien lopen op het complex, waarschijnlijk fransen, maar hier hebben we nog geen contact mee gezocht.
De mensen zijn over het algemeen aardig en behulpzaam, maar soms twijfelen we aan hun redenen. Isa een man van het complex bracht ons naar bank waar we euro's konden wisselen voor CFA, hij had zeker geen kwaads in de zin, hoewel we wel al zijn zelfgemaakte spulletjes moesten bekijken (sieraden, kleden en instrumenten). Maar 's avonds in de stad werden we gelijk aangesproken door een paar muzikanten die zouden optreden in een bar/restaurant met een podium. Dit leek ons wel wat dus gingen we mee. De gasten waren erg aardig dus boden we ze wat te drinken aan. Dit deed bij hun een belletje rinkelen dat we geld genoeg hadden dus begonnen ze liedjes voor ons te spelen. Heel gezellig allemaal; wij waren hun nieuwe vrienden waar ze ook graag contact mee wilden houden. Ze konden ons de stad laten zien, ze konden alles voor ons regelen. Zelf hadden ze wel zin in 'resources natural' (hash) en ze vonden dat wij dat wel voor hun konden betalen. In het begin begreep ik het niet helemaal maar uiteindelijk bleek in min of meer toegezegd te hebben dat wij wel een bijdrage wilden leveren. Door mijn gebrekkige frans had ik me een beetje in een positie geworsteld waar niet meer uit te komen was. Uiteindelijk heb ik ze wel wat geld gegeven maar minder dan afgesproken en zijn we er snel vandoor gegaan (bijna zonder ons eten en drinken te betalen). Ze probeerden nog wel om weer af te spreken en dat hebben we dan ook maar gedaan om er van af te komen, maar of we de afspraak na gaan komen... Met een karakteristieke groene taxi zijn we weer naar ons complex gegaan. Bij het afscheid ben ik mijn telefoon verloren, dus of ik ben hem zelf kwijt geraakt, of ik ben gerold... Lekker begin dus. Dit was wel een leermoment zodat we in het vervolg niet nog eens gelijk biertjes aan jan en alleman gaan trakteren, eerst maar de kat uit de boom kijken.
Op straat is het trouwens een totale chaos. Soms is de weg tweebaans en soms vijfbaans. Het stikt er van de brommertjes en fietsers. De burkinabee zijn trouwens erg handig in het maximaal benutten van de ruimte op hun tweewielers want alles wordt er mee vervoert.
Alles in Nederland ook nog goed? Lekker koud al zeker?

Groeten vanuit Ouagadougou (39 C)
Ciao
Bart

4th November 2006

hee gozer! 39 graden?? man heet!! marokko is inderdaad anders dan amsterdam he? maar lekker van je telefoon?! gerold of vergeten mee te nemen? nou moet je zeker zo'n zwarte telefoon kopen daaro? kijk eerst ff of ze blanke telefoons hebben :D. nou veel plezier daaro en ik hou je blog in de gaten. jodelie!
4th November 2006

kicken
Kicken man, je 1e verhaal en ervaringen. heb ik toch de verkeerde master gekozen ;). ...succes de eerste week, groetjes aan joost. Niels (A.)
5th November 2006

Hee man, vet verhaal, nu al! Wel lekker warm daar! pfff... Gelukkig heb je een beetje verkoeling in je regen-experimenten :) En als ik dus gebeld word uit ouagadougou zal ik dus maar niet opnemen? Willen ze m'n hash nog hebben... Hee schrijf nog af en toe een stukkie, ik hou het in de gaten. M.
6th November 2006

Gek he dat je geen muggen hebt met al die wrede gekko's aan je muur!?
8th November 2006

Vet..
VET!!!!

Tot: 0.102s; Tpl: 0.013s; cc: 10; qc: 59; dbt: 0.067s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb