15-17 okt 2010

Published: November 22nd 2010

Vi ankommer til Montevideo, hovedstaden i Uruguay, ved middagstid fredag d. 15. oktober. Stemningen er forholdsvis rolig på busstationen, folk venter, drikker mate med deres medbragte matekrus og termokander med kogt vand. Vores couchsurfer i Montevieo er første hjemme ved seks-tiden, så vi får anbragt vores bagage, og gr en tur i byen. Byen har et roligt tempo, og bærer præg af en forsvunden tid. Nogle steder hvor vi kommer hen, ligner det en hel spøgelsesby.

Gusman henter os på stationen og vi tager en bus til hans lejlighed(som er hans fars lejlighed). Det er første gang siden vi kom til Sydamerika at vi har boet med så god udsigt!! Han bor øvert oppe i et højhus med panoramavindue ud til vandet(floden som Montevideo ligger situeret ud til). Det eneste minus er larmen fra bilerne på den befærdede gade nedenfor. Vi drikker en kop te i sofaen mens solen sniger sig ned bag vandhorisonten i det fjerne.

Lørdag d. 16. okt.
Vi går en tur i byen med Gusman som guide. Vi ser en gmmel palæ i midten af byen, som har været en rigmandsbolig under kolonitiden, men som nu er museum. Guldbrokader og marmorsokler slås om at fange ens øje.
I det gamle charmerende og rustikke indendørs marked "Porto macado" kan man man både handle og spise. Vi drikker en øl og betragter gennem den støvede luft de mennesker som færdes her. Der bliver snakket og grinet og synget en sang på en rusten guitar.
Senere tager vi ned til havefronten hvor der er gang i lystfiskeriet på kajen. Gusman siger at nogle fisker for hyggens skyld, mens andre fisker for at få mad på bordet. Det er ikke svært at se forskel hvis man kigger ordentlig efter...
Om aftenen kender Gusman en Gondome-gruppe som øver sig hver lørdag aften med et optog igennem gaderne. Gondombe spilles på congas og andre små trommer, og der er dansere der går foran trommeensemblet. De øver sig til karnevallet som bliver holdt hver år i jan/feb. Det kunne minde lidt om samba bortset fra at rytmen er anderledes. Vi følger dem igennem gaderne indtil de holder et hvil på en plads.

Søndag. 17. okt.
Vi tå tidligt op og er lige ved at være for ent på den, da Gusman har givet os den forkerte busoplysning. Men nogle venlige piger på en tankstation guider os den rigtige vej, og snart sidder vi i bussen til fægen mellem Colonia del Sacramento og Buenos Aires.
Da vi venter på færgen møder vi tilfædligvis Nina og Jesper fra Danmark, som jeg allerede kender lidt igennem fælles venner.

bizarre kofods-mate-krusbizarre kofods-mate-krus
bizarre kofods-mate-krus

"Guacho-style"!?
fiskeri ved havnefrontenfiskeri ved havnefronten
fiskeri ved havnefronten

-Det er jo rent faktisk en flod....

Tot: 0.043s; Tpl: 0.011s; cc: 7; qc: 24; dbt: 0.023s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb