Peru

Peru's flag
South America » Peru
May 29th 2007
Published: May 29th 2007

Etter aa endelig ha kommet paa egenhaand igjen, startet vi Peruturen vaar i Puno. Der dro vi ut paa tur i Titikakasjoen. Forst besokte vi de flytende sivoyene. Vi besokte en av oyene hvor det bodde kun 5 familier. De solgte masse fint, og vi kjopte 2 ristegreier og 3 armbaand. Vi fikk ogsaa bli med paa en sivbaattur over til en av de andre oyene. Sivet de lager oyene av bruker de ogsaa til aa bygge hus, baater, til brensel og som mat! Vi fikk provesmake litt og det smakte ingenting.
Etterpaa dro vi videre til oya Amantani. Der fikk vi bo hos en familie 2 dager. Den forste kvelden var vi med paa en landsbyfest, og vi var ogsaa oppe paa oyas hoyeste punkt hvor det laa et tempel. Den bruker de til aa tilbe Pacha Mama. Direkte oversatt betyr Pacha Mama "fjell mor", og det kommer av at fjellet var som en gud for Incaene. Og til den dag idag tilber de fortsatt fjellet!
Familien vi bodde hos var kjempe koselige, og vi fikk hjemmelagd mat hver dag. Den bestod som regel av poteter! 4 forskjellige typer poteter!
Den siste kvelden saa var det veldig kaldt, og da kom bestemoren i huset med 2 ekstra ullpledd som hun bredde over oss. Da folte vi oss kjempe smaa! Dagen etter var vi innom enda en oy, for vi dro tilbake til Puno.

I Cusco hadde vi 2 dager for vi dro opp til Machu Picchu. Den forste dagen brukte vi paa aa se oss litt rundt i byen som var veldig fin! Etterpaa fant oss en kjempe koselig cafe like ved hotellet. De hadde veldig god mat og juicer, saa her var vi hver dag. Hotellet vaart var forresten det beste hittil, med hver vaar store dobbeltseng, tv, kjempe store bad med badekar og roomservice som inkuderte masasje! Senere paa kvelden var vi ute aa danset paa et sted som het Mama Africa.
Dagen etter var vi paa by sightseeing og ellers tok vi det ganske rolig. Pa kvelden var det tidlig til sengs for neste dag skulle vi nemlig opp kl. 06 for aa rekke toget til 104km stoppet.
Fra 104km stoppet gikk vi 14km og i 6timer, og vi stoppet underveis for aa se paa utrolig fine incaruiner. Guiden vaar var kjempe flink, og han kalte oss for prinsesser og oppmuntret oss hele veien. Etter 6 timer kom vi endelig frem til solporten. Der hadde vi en perfekt utsikt over hele Machu Picchu. Derfra tok vi buss ned til Aguas Calientes hvor vi sov en natt.
Neste dag stod vi opp 04.30 for for aa rekke Machu Picchu for alle turistene kom. Det var ganske rart aa endelig vaere der etter aa ha begynt aa planlegge det i over 1 aar! Vi gikk rundt i et par timer mens guiden vaar, Victor, gav oss informasjon om ruinene. Det var utrolig interesant, og det sier litt at han klarte aa holde oppmerksomheten vaar kl. 06 om morgenen! Vi var ogsaa oppe paa en fjelltopp som ligger ved siden av Machu Picchu. Og hadde det ikke vaert for taaken hadde vi hatt en utsikt over hele Machu Picchu. Saa det var litt nedtur etter aa ha slitet oss opp fjellet i 2 timer.. Men det var fint der oppe fordet. Og da regnet kom i 13tiden tok vi bussen ned til Aguas Calientes for aa ta toget tilbake igjen til Cusco.
I Cusco hadde vi en dag til for vi dro til Amazonas. Den siste kvelden var vi ute med 2 svenske gutter (Per og Isac) som vi hadde mott dagen for i Machu Picchu. Det var kjempe koselig!

Den 8 mai tok vi flyet til Puerto Madenero, og saa baat videre til bungelowen vaar i Amazonas. Og selv om temperaturen falt fra 35 til 17 grader i lopet av den forste halvtimen vi satt i baaten, la ikke det noen demper paa humoret vaart!
Stedet der vi bodde var utrolig fint, og det hadde en egen matsal, svommebasseng og en botanisk hage. De hadde ogsaa en Tapir til kjaeledyr der som det gikk ann aa kose med.
Forste dagen var vi paa apeoya og matet apekatter med bananer. Vi saa vel ca 5-6 ulike typer aper, og noen av dem fikk vi komme helt naerat.
Det regnet hele dagen og hele natten, saa naar vi skulle paa jungeltur dagen etter var hele jungelen en eneste stor solepytt. Da var det paa med regntoy og stovler. Vi fikk ikke sett saa mange dyr, men vi hadde en fin rotur gjennom sumpen for vi maatte gaa 5km tilbake i sola!
Dagen etter var vaeret heldigvis bedre, og da dro vi ut paa fisketur med guiden og baatmannen. Vi fisket etter pirayaer med kjottbiter, men fikk desverre ingenting. Men vi ble derimot godt kjent med de to som jobbet der, og ble til og med tilbudt jobb! Paa kvelden dro vi paa tur til en liten dam like ved hotellanlegget, hvor vi saa mange rare fulger og halen til en kaiman. Etterpaa dro vi ut paa Amazonas elva og lyste etter krokodilleoyner. Vi saa en krokodille, for vi gav opp og begynte aa se paa stjernene istedenfor. Noe som ogsaa var veldig fint.

Etter Amazonas tok vi bussen til Arequipa, hvor vi fikk lov til aa bo i huset til Noemi. Mesteparten av tiden ble brukt i sofaen foran tven mens vi saa paa Disney filmer og spiste hjemmepopet popcorn. Vi motte ogsaa vaare svenske venner igjen, og hadde nok en koselig middag sammen med dem.
Den tredje dagen dro vi til Colca Canyon. Det er verdens dypeste canyon, og her er det isbreer paa toppen mens paa bunnen er det et tropisk klima. Der vokser det baade mango og advokado! Colca Canyon er ogsaa hjemmet til de beromte kondorene. De fikk vi se ganske saa mange av! Vi hadde en todagers trekingtur opp on ned canyonen. Forste dagen gikk vi 20km ned til bunnen. Der sov vi noen timer i en bambushytte for vi ble vekket igjen kl. 02 paa natta for aa starte den 5timers lange turen opp igjen. Og det uten aa ha spist frokost.
Etter en halvtime klarte Evelyn aa velte "lommelykten" vaar, som bestod av et stearinlys i en flaske. Saa da maatte vi gaa i morket frem til 4-5 tiden da det begynte aa bli lyst igjen. Til sammen gikk vi ca 25km, saa vi var temlig slitne naar vi endelig kom opp paa toppen.
Da vi kom tilbake til Arequipa var det rett til flyplassen hvor vi tok fly videre til hovedstaden Lima.

I Lima ble det 17.Mai feiring samen med Per og Isak som vi motte igjen her. Og ellers hadde vi 4 ganske rolige dager for vi tok fly igjen til Costa Rica.
(Vi har forresten lagt ut nye bilder paa begge bloggene fra Argentina!!)

Tot: 0.406s; Tpl: 0.012s; cc: 12; qc: 62; dbt: 0.0925s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb