South America

Peru's flag
South America » Peru » Lima » Lima » Miraflores
February 8th 2014
Published: February 8th 2014

Tanker omkring et kontinent - på vej til Caribien !

På hele kontinentet har vi oplevet en fanastisk forskel på livet mellem land og by - storbyer på ligefod med europæiske storbyer, og landliv så fattigt og ubegribeligt tilbageståenhed. Her er slum hvor vi i Danmark ville tvangsanbringe ALLE børn øjeblikkelig. Gadebørn og gadefamilier, familier på landet i lerklinede huse og mudder til anklerne, børn der bare tisser på gaden osv. Her er affald overtalt - tusinder der lever uden rimelige sanitære forhold.

Hunde - der er hunde overalt. Løse hunde der løber rundt i store flokke på gaderne, gør og strejfer rundet efter mad. Hunde i alle størrelser, forfatninger og tilstande - maske der skulle overvejes en hundefænger som i "gamle dage". Vi har desværre oplevet latinoernes ikke særlige gode omgang med dyr, ingen tager ansvar for de løse dyr, der blot må klare sig selv - hvilket også er et sundhedsmæssigt problem for både dyr og mennesker.

Andesbjergene skærer kontinentet på langs, med en voldsomhed, kraft og skønhed vi overhovedet ikke kender fra europa. Det har en enorm betydning for det liv der leves, og giver nogle helt specielle livsvilkår.

Vi har haft en fantastisk glæde ved at rejse på kontinentet, oplevet landskaber, smukke byer, dyr, natur og mennesker som har beriget os positivt, og gjort os glade.

Vi har faktisk udelukkende mødt hjælpsomme og venlige mennesker, altid parat til at at yde en hjælp til gæsterne fra europa - dog er der næsten altid en forventning om en lille mønt ved enhver tjeneste !

Hvis der er en ting som de kan i South America er det langsommelig, og ufleksibelt bureaukrati - en LEAN konsulent må kunne lave en formue dernede. En regel er en regel - og der skal gerne 4-5 personer til selv den mindste gerning, en kæmpe funktionskæde. Mange mand i arbejde, men hvad laver de egentlig !!!!!!!!

Kirkens betydning for folket hernede er enorm. Her er kirker overalt, der er gudtjenester på alle tidspunkter, med masser af kirkegængere i alle aldre ! En tilgang til sjælelivet som vel ligger langt fra de fleste af os, med mindre I er indre missionske.

South America vrimler med politi, selv en plads på størrelse med Viby Torv kan let rumme et sted mellem 10-12 betjente selv en stille morgen !!!!!!! De er uniformeret med knibler og våben i stort antal. En ting har de dog forstået - optagelseskriterierne for de mange kvindelige betjente må være noget anderledes hernede - hold da op hvor må arbejdsklima målingen for de mandtlige betjente være høj hernede !!!

Færdselsregler er udelukkende vejledende, selv politiet kører overfor rødt - ligesom ¨tiden¨ er vejledende. Der er europaeiske tid og der er sydamerikansk tid !!!

Uanset i hvilket land vi har rejst, selv i den mindste butik i junglen er der altid en overflod af rigtig dårlig mad, chips, chokolade, sodavand osv. Her er rigtig mange ¨chubby¨ børn og voksne, så sundhedstilstanden på kontinentet må virkelig bekymre.

Afslutningsvis kunne det ønskes at nordiske kvinder turde følge deres sydamerikanske søstre noget mere. Her ses uanset deres figur, en stor lyst til at vise deres fortrin frem. Bare ben, barm og skuldre vises med stolthed frem, farver og høje hæle pryder ofte gadebilledet baade til hverdag og fest.

Tot: 0.275s; Tpl: 0.01s; cc: 10; qc: 57; dbt: 0.1466s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb