Tour naar Machu Picchu


Advertisement
Peru's flag
South America » Peru » Cusco » Machu Picchu
April 27th 2008
Published: April 27th 2008
Edit Blog Post

Tour naar Machu Picchu



Dag allemaal! Ik ben sinds kort terug van mijnen tour naar Machu Picchu. Vier dagen en drie nachten heb ik er in totaal over gedaan. De eerste dag zouden ze me ´s morgens tussen 9 en half 10 ophalen aan het lokale benzinestation. Om half 10 waren ze er nog niet maar daar moest ik me geen zorgen over maken hadden ze me verteld. Als ze er om 10 uur en later om half 11 nog steeds niet waren begon ik me zorgen te maken. Ik belde een paar nummers die ik gekregen had op en de eerste die ik te pakken kreeg was een of andere gids. Hij was van niet veel op de hoogte en zei me dat ik naar het oficina moest bellen. Eerst werkte de nummer een tijdje niet maar dan kreeg het bureau te pakken. De vrouw was eerst een beetje verstrooid en na wat opzoekwerk zei ze dat ik de tour de volgende dag zou moeten doen! Natuurlijk vond ik dat niet goed, ik had me hier op voorbereid, en terwijl ik vroeg waarom kwam er een gids op mij af die vroeg of ik ook mee ging met Conde Travel. Bijna elf uur was het en ze waren geariveerd! Ik zei de vrouw dat ze haar verder geen zorgen moest maken en ik stapte op het busje dat overvol zat met valiezen, slapende israeliërs en nog een paar toeristen. Ik nestelde me op de enige plek die vrij was, tussen drie jonge australische jonge vrouwen.

Na een paar uur door de andes te rijden stopte het busje ineens ergens op de top van een hoge berg. De gidsen vertelden ons uit te stappen, gaven ons eten en een fiets en we konden aan de afdaling beginnen.
We waren nog niet vertrokken of het begon te regenen. Eerst heel rustig, motregen, niet meer, maar vijf minuten later regende het pijpestelen! Op het bureau hadden ze me gezegd dat ik geen grote rugzak mee kon nemen, dat was ook niet nodig want echt koud zou het niet worden en het regenseizoen was al voorbij. Mijn dikke regenjas zou dus een overbodige plaatsverspilling geweest zijn... Al snel was alles tot op mijn onderbroek doorweekt! Koud had ik niet echt dus de regen kon niet verhinderen dat het een geweldige afdaling was! Na iets meer als een uur kwam ik aan in het eerste dorpje. Daar kocht ik mij een warme koffie en een plastieke poncho. Eens we het dorpje verlaten hadden, verandere de asfaltweg in een gewone verharde zandweg. Hier werd het echt beestig (en konden de andere mij echt niet meer volgen!:-)) Ondertussen moesten we vaak wachten tot iedereen er was, een paar van de israelies konden niet echt fietsen en daardoor hadden we veel vertraging... De gidsen zeiden dat we in het donker zouden aankomen, daar had ik geen goesting in dus gaf ik extra door het laatste stuk. Voor het donker en een half uur voor de rest was ik aan de eindbestemming van dag een. Ik sliep bij de drie australische meisjes op de kamer, die zouden nog goede vrienden worden!

Dag twee begon veel te vroeg, voor de zesse werden we al gewekt door de gids! We begonnen aan een wandeling die heel mooi werd. We wandelden eerst op een gewone verharde weg en later op wegen door de bergen, aangelegd door de inca´s. Zwaar was het niet echt, maar lang duurde het wel! Blij waren we dus toen we in de vroege avond aan een plek kwamen waar grote baden waren aangelegd op een warmwaterbron. Heel relaxerend en de afwisseling tussen ijskoude fonteinen en het warme water deed verschrikkelijk goed!

De derde dag was de minst zware, we namen eerst een bus en begonnen dan de spoorlijn naar Aguas Calientes, het dorp aan de voet van de berg Machu Picchu, te volgen. Na drie uur wandelen kwamen we al daar! We bekeken het dorpje en rustten vooral uit voor de volgende dag die zou komen.

Machu Picchu



Om 4 uur werden we gewekt die volgende morgen. We vertrokken pas laat omdat we weer op de Israeli´s moesten wachten, dat waren we ondertussen gewoon want elke morgend was het weer het geval en tijdens de wandelingen waren ze ook tergend traag... Maar goed, veel te laat vertrokken we dus naar boven. De weg werd verschrikkelijk zwaar want ik had mijn rugzak meegenomen en het pad bestond zo goed als alleen uit hoge trappen naar boven. Maar goed, na een kleine 45 minuten kwam ik boven, mijn tshirt volledig, maar dan echt volledig, nat van het zweet! Daar moesten we weer een hele tijd, tot 7u, wachten voor iedereen er was en we Machu Picchu binnen konden. Het zicht was prachtig! Eerst was het nog bewolkt maar dat zorgde nog voor een speciaal effect. We kregen een rondleiding en ik stond er van versteld hoe groot Machu Picchu niet was. Na afloop van de rondleiding beklom ik samen met de drie australische Wayna Picchu, de andere berg vlak naast Machu Picchu. Een gevaarlijke beklimming zeiden ze, al 11 mensen stierven op hun weg naar boven (of beneden), maar dat viel ook nog goed mee! Rond de middag waren we terug in Machu Picchu zelf en hadden we honger gekregen, ik had ondertussen genoeg van de ruïnes dus we keerden terug naar Aguas Calientes. ´s Avonds namen we de trein en daarna een bus richting Cuzco, ik stapte af in Urubamba en vond na even zoeken een hotel waar nog bedden vrij waren. Moe en voldoen liet ik me op het bed vallen en zonk niet veel later in een diepe slaap...:-)


Advertisement



Tot: 0.087s; Tpl: 0.008s; cc: 7; qc: 44; dbt: 0.058s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb