Santa Catalina

South America » Peru » Arequipa » Santa Catalina
November 26th 2008
Published: December 3rd 2008

Dag 166.

Vi hadde en enkel frokost paa hotellet, og gikk for aa se klosteret Santa Catalina. Klosteret var grunnlagt i 1579, og var lukket fram til 1970. Paa det meste bodde det 450 nonner i det 2 hektar store klosteret. Klosteret ligger midt i Arequipa, og klosteromraadet er som en liten by innenfor murene. Det er malt i tradisjonelle farger; som hvit, oransje, mork rod og blaa.

I dag lever det 30 nonner der (mellom 18-80 aar gammel), men de har trukket seg tilbake til et lite avstengt omraade innenfor murene. Vi gikk og kikket inne i “klosterbyen” i et par timer.

Til lunsj gikk vi til en meksikansk kafe, og spiste burritos med kylling og smeltet ost. Jane spurte i forkant om det var veldig sterkt, og da vi fikk maten hadde latt vaere aa ta paa salsa. Vi traff Nico rett utenfor kafeen, og vi sa at vi hadde bestemt oss for aa ikke ta noen av de guidede turene. Magene vaare var ikke 100%!v(MISSING)i saa ikke for oss flere dager paa buss, eller aa gaa lenge ute i fjellet uten lett tilgang til toalett.

Paa ettermiddagen gikk vi paa museet Santuarios Andinos, og saa den ca. 500 aar gamle frosne inkamumien. Mumien ble funnet i 1973 og ble kalt Juanita. De mener at hun var ca. 13 aar gammel da hun ble ofret til fjellgudene - paa toppen av vulkanen Arupata (ca. 6 000 m.o.h.). Vi fikk forst se en 20 minutters lang dokumentar laget av National Geografic, om hvordan de hadde funnet Juanita - og 3 andre barn som var blitt ofret. Deretter fikk vi se ulike offergaver som inkabarna hadde faatt med seg i graven, som bl.a. figurer og ting av gull, solv og kobber.

Til sist fikk vi se Juanita, sittende i en “glassfryseboks” med lik temperatur som der hvor de fant henne. Dessverre fikk vi ikke ta noen bilder i museet.

Paa kvelden gikk vi til turistinformasjonen paa Plaza de Armas, for aa hore hvor det var best aa kjope bussbilletter til Tacna. Vi fikk et kart med henvisning til avdelingskontoret til Cruz del Sur, 5 kvartaler unna. Vi fant ingen kontorer der de hadde sagt, og heller ikke i naerheten. Vi gikk derfor tilbake til Plaza de Armas, og kjopte billetter fra et byraa. Det var litt dyrere, men vi slapp da aa ta drosje til bussterminalen, som er et stykke unna. Bussen skal gaa kl. 07.30 i morgenen tidlig, saa vi betalte for hotelloppholdet paa kvelden.

GatemerkingGatemerking
Gatemerking

Alle gatene hadde navn etter spanske byer.
KlesvaskKlesvask
Klesvask

Disse karene ble brukt til klesvask.
KunstmuseumKunstmuseum
Kunstmuseum

Tidligere dormitorio.

Tot: 0.1s; Tpl: 0.012s; cc: 12; qc: 29; dbt: 0.056s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 2; ; mem: 1.1mb