Galapagos!


Advertisement
Ecuador's flag
South America » Ecuador » Galápagos
April 22nd 2008
Published: April 27th 2008
Edit Blog Post

Ups, nu gik der lige lovligt laenge imellem updates her... Men min maaned i Peru var en hektisk en, var stort set ikke i naerheden af det moderne faenomen internet...
Men lad mig starte hvor jeg slap:


Galapagos!



Hjemme fra havde jeg valgt galapagos fra, da det ville vaelte mit budget totalt; men hvad endte jeg med at goere? Tage afsted alligevel, og jeg ville ikke have undvaeret det for alt i verden!!!

Man er jo (formentligt) kun i Ecuador en gang i livet, saa jeg ville naa at se de fortryllede oeer. Heldigvis havde jeg faaet lidt forbindelser til rejsebranchen i Ecuador gennem min tyske veninde Tina, som lige er startet i et rejsebureau i Quito, saa hun skaffede mig en ok deal pa nul komma fem 😊

Saa lige ankomemt fra junglen havde jeg to overnatninger i hendes fede lejlighed i Quito, med TV! Havde ikke set tv i 2 mdr...

Tidligt d. 14. marts var det saa afsted paa eventyr! Endte dog med at blive knapt saa tidligt da mit fly var naesten tre timer forsinket... men afsted kom jeg!


Mini cruise



Mit hjem de naeste fire dag var den lille moter "yacht" Golondrina, hvor der var plads til 14 pers. Jeg kom i kahyt med Karen, en sience teacher fra New York, som havde taget et aars orlov, og selvfoelgelkig i kraft af sit felt maatte se galapagos.

I lufthaven havde jeg moedt en amerikansk soesterpar, som jeg endte med at bruge det meste af min tid sammen med, de var super soede og inviterede mig til at komme og besoege dem hvis jeg engang tog til USA😊

Maden paa baaden er jeg noedt til at naevne, for jeg tror at det var nogert af den bedste mad jeg havde faaet paa min rejse indtil da, applaus til kokken!


"we have the luck today!"



Vi havde en lille gammel og verjbidt mand som guide, unden de stoerte engelsk kundslaber, saa ajeg var glad for at jeg kunne noget spansk! HAns yndligs saetning var "we have the luck today!", direkte oversat fra spansk hvor kontruktionener saadan, men det lyder sjovt paa engelsk😊

Og ja jeg foelte mig heldig! Det var helt ubeskriveligt at gaa rundt paa oeerne og komme saa taet paa dyrenen der.

Foerte eftermiddag gik vi i land paa en lille oe, og saa et gammel amerikansk skib - eller resterne af det - som var gaet paa land der, men moder natur havde allerede gjort sit, for vi kunne kun se nogle faa rustne metalstykker.

Det var ogsaa her at jeg foerst stiftede bekendtskab med de farverige lavakrabber! De er bare nogle seje skabninger,gule, blaa, oranger, roede og alle nuancer der i mellem!

Til sidst fik vi mulighed for at snorkle, wow det var fedt! Jeg har aldrig vaeret saa taet paa saa maneg fisk foer, og oev hvor jeg hadede ikke at have et undervandskamera!


Fugle oeen



Naeste morgen ankom vi efter en hel nats sejlads til Genovesa, oeen fyldt med fugle! Den er dannet af et gammelt vulkan krater, og er derfor hesteskoformet.

Her fik jeg (naesten) stillet min lyst til at se paa fugle, det er bare naesten uvirkeligt at staa mindre end en meter fra en boobie som bare glor paa dig som for at sige skrid-du-staar-i-vejen-for solen!

Det var ogsaa her jeg fik set de sjove fregatfugle foerste gang, de er nogle rigtige brushaner hannerne! Sidder og puster deres postkasseroede halsposer op til ubegribelige stoerrelser, mens hunnerne svaever rundt ovenfor og tjekker markedet ud, women in control!

Senere paa dagen blev ogsaa vidner til lidt fugle blotteri, men der ville jeg dog noedigt havde vaeret hunnen, for det foregik med hannen trampende rundt paa ryggen af hende!

Igen fik vi lov at snorkle, og jeg fik set nogle store rokker, wow blev sgu lidt bange foerste gang jeg saa dem, de er paent store! Vi saa ogsaa delfiner paa afstand, men naaede desvaerre ikke at svoemme med dem, oev boev.

Men igen lykkedes det nig at blive solskoldet paa min ryg, en en paent naesten regulaer firkant hvor jeg ikek lige havde kunnet naa med solcremen, og saa det obligatoriske sted: ballerne. Det er jo trods alt naesten kun dem der er ovenvande naar man snorkler...


Den yngste i famiilen



Tredje dag ankom vi til Bartholemeo, den yngste af oeerne i Galapagos. Det var lige som at komme til en helt anden verden, eller naermere som at vaere havnet paa maanen!

Vi gik i land kl 6 lige inden solopgang, og fik lov til at se solen staa op over den sorte vulkanoe, det var bare saa smukt! Paa den del af oen var den eneste vegatetion en sjov lav groen-hvid busk, og de eneste dyr vi saa var smaa firben, hvilket kun forstarkede foelelsen af at vaere kommet til en anden verden!

Efter morgenmaden blev vi sejlet rundt om oeen og her saa vi galapagos pingviner! de er bare saadan nogle smaa nuttede dyr, der bliver kanoeflet af soeloever der keder sig 😱

Paa en anden del af oeen gik vi i land paa Golden Beach, saa bogstavligt talt var skabt af gyldent sand. Og her havde jeg en lille samtale med en ung teenage soeloeve som fulgte efter os i braendingen.

SEnere kom vi igen til at snorkle, og her kom jeg endnu taetetere paa baade pingvinerne og soeloeverne!
Det er ret cool at se en pingvin undervandet, de er hurtige som pile!
Og soeloeverne de er baer nysgerrige som bare pokker, og ret store taet paa! en svoemmede bogstavligt talt rundt om mig, taet nok til at jeg begyndte at taenke paa at den havde nogle ret skarpe taender i den der mund som var under en meter fra mig... igen, hvorfor havde jeg ikke et undervandskamera!!!



Sidste stop fortiden



Sidste oe paa turen var hjemsted for de besynderlige leguaner, som ligner noget hentet direkte ud fra kridttiden! Minidrager naesten... spredet ud mellem et landskab af spoejse kandelabrekaktussert og hvid blank polerede sten.

De blanke sten skyldes dn store maengede soeloever som ogsaa holder til her, og som vi tog paa sengekanten😊

Store dovne dyr der ligger og flyder over alt! Og ungerne! Hjaelp det kriblede i fingrene for at kaele med de nuttede smaa skabninger!

Her fik jeg ogssa endelig faaet nogle snapshots af de blaafodede boobier, de fugle ser bare saa tossde ud!



Tortuga bay



Uden tvivl den smukkeste strand jeg har set til dato! Kridhvidt sand saa fint som puddersukker, og tyrkisblaat vand... ahh... og saa duftede den af vesterhavet...

Stranden var naesten uberoert da man skulle gaa i en halv time for at komme hen til den, saa vi saa leguanspor overalt krydse hinanden.

Og saa var der lige den lille detalje at badning var paa eget ansvar pga boelgerne, pah! Ikke om jeg ville lade saadan en mulighed gaa min naese forbi! Og yeehaaaaaaaaa, det var bare alt for sjovt, foelte mig som 6 aar igen ved vesterhavet, bare med meget varmere vand!

Havde meget svaert ved at forlade det sted...


Skildpadder - endelig!



Den sidste morgen i Puerto Ayora besoegte vi Darwin centret, hvor div. dyr fra oeerne blev vist frem i en form for zoologisk have.

Og her fik jeg saa endelig set de skildpadder som alle taenker paa naar man hoerer Galapagos! En eftermiddag paa cruiset var vi sejlet til black turtle bay for at se havskildpadder, men fik kun set omridset af dem, da vandet var uklart efter et nyligty regnskyl.

Men jeg fik set Lonesome George, den sidste af sin art, en ung herre i sine 90'ere! De leder fortsat efter hunner af hans art, men indtil videre uden held.

Og saa ogsaa nogle andre store skildpadder blive fodret, og hvordan de bliver saa store er mig et under! for naar de spiser ryger halvdelen ud igen ved hver mundfuld!

Om eftermiddagen var det saa farvel til Galapagos, snoeft, kunne sagtens vaere blevet der laengere!



PS: Kan ikke komme til at uploade billeder lige pt, men lover at de nok skal komme! (ellers maa i se dem naar jeg kommer hjem😊)

Advertisement



Tot: 0.116s; Tpl: 0.009s; cc: 11; qc: 47; dbt: 0.0457s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb