Dag 21: Lago Llanquihue

Chile's flag
South America » Chile » Los Lagos » Osorno
September 7th 2008
Published: September 25th 2008

Vandaag staan de pinguïns op het eiland Chiloe op het programma, maar….. De eigenaar van Canales del Sur raadt het ons af: het is de tijd van het jaar niet, er zullen geen pinguïns zijn… 😞
Maar hij heeft een mooie alternatieve route: een rondje om het meer Llanquihue. En dat gaan we dus vandaag doen.
Via Frutillar komen we in het plaatsje Puerto Octay, waar we een mooi uitzicht op het meer hebben (tussen de bewolking door). Dan door naar het plaatsje Las Cascadas, waar de weg overgaat van asfalt in onverhard wegdek, met heel wat gaten in de weg. Maar deze onverharde weg loopt dwars door het Nationaal Park Vicente Perez Rosales, waar we op een gegeven moment een afslag zien naar de vulkaan Osorno. Deze weg is wel weer netjes asfalt (gelukkig…) en we besluiten naar de top te rijden. Dan, oeps… het weer gooit roet (of eigenlijk sneeuw) in het eten, want rond de 2300 / 2400 meter hoogte begint het langzaam te sneeuwen. Nog een 100 meter slingerweg en de sneeuwvlokjes zijn sneeuwvlokken geworden totdat we (bijna bij de top…) toch om moeten keren, want nu sneeuwt het behoorlijk hard en de weg terug is slingerend langs afgronden, zonder sneeuwkettingen…. En ja hoor, na te zijn gekeerd gebeurt het: we glijden een paar meter over de weg: ENG !! Dan maar met 3 km per uur naar beneden rijden en ons pad rond het meer verder vervolgen…
Bij het plaatsje Ensenada slaan we de weg in terug naar Puerto Varas, waar we na 3 uur rijden weer arriveren.
Rijden maakt hongerig dus een lekkere pasta gaat er altijd wel in, om daarna een beetje te relaxen na 185 km EN in de sneeuw te hebben gereden.

Lonely planet:

Parque Nacional Vicente Perez Rosales:
In this park of celestial lakes and soaring volcanoes, Lago Todos Los Santos and Volcan Osorno may be the standouts but are actually just part of a crowd. One lake leads to the next and volcanoes dominate the skyline on all sides of this storied pass through the Andes range.

Volcan Osorno:
Volcan Osorno (2660m), only to be rivalled by Volcan Villarrica, is a perfect conical peak towering above azure glacial lakes.

Tot: 0.134s; Tpl: 0.011s; cc: 14; qc: 66; dbt: 0.0663s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb