Paaseiland . maandag 8 februari

Chile's flag
South America » Chile » Easter Island
February 9th 2011
Published: February 10th 2011

Het Paaseiland . Maandag 8 febr.
Vandaag een rustig dagje, Kees en Wim ruilen de auto in voor 2 fietsen om wat rond te toeren.
De rest wandelt op gemak het dorp rond speurend of ze hun slag kunnen slaan in één van de vele souvenir winkeltjes. Wat niet meevalt aangezien het allemaal zo’n beetje de zelfde prullaria is.
Vandaag ligt er zowaar een cruise schip voor de kust, had ik toch niet verwacht dat die hier zouden komen. Een bakkie doen in het haventje waar we ook de lunch gebruiken , een praatje maken bij de buurman die beeldjes zit te maken ,daarna naar huis voor de siesta
dat was het wel een beetje .En natuurlijk nog wel ons “galgenmaal” hier op het Paaseiland gebruiken s’avonds. Het is hier pikkedonker s’avonds en zo’n sterren hemel als hier zie je
nergens anders in de wereld, wat mooi.!
Dat was even rust voor de paar moeilijke dagen die komen. Dinsdag 8 febr, eerst nog even een bakkie bij ons stam café in de haven , onderweg kijken we nog naar de verschillende hardwerkende dames , in traditionele klederdracht, dus weinig kleren, die bezig zijn de heerlijkste gerechten te maken voor de bak competitie, dit nog steeds in het kader van de Paaseiland oranjefeesten. Ze doen het zoals het hier 1000 jaar terug ook al gebeurde. Met houtskoolvuurtjes waar dan de gerechten opgezet worden waarna ze geheel worden afgedekt met bananen blad en grond om zo het geheel een paar uur te laten sudderen . Erg leuk om te zien.
Een jury gaat dan bepalen welke het lekkerste is .
We verlaten om 14.30 uur, kan moeilijk anders, per vliegtuig ,dit heel bijzondere eiland, met de uiterst vriendelijke bevolking waar je zelfs tijdens zo’n feest nergens bierdrinkende of vervelende jongelui ziet, ook s ‘nachts niet.! Waar vind je dat bij ons nog. ? Het eiland is de meest geïsoleerde plaats ter wereld het ligt zo’n 4000 KM van de bewoonde wereld .! Maar ik betwijfel of dat de echte oorzaak is .We vliegen naar Santiago terug, hebben weer hetzelfde “hoofdpijn” taxi busje ,de chauffeur is waarschijnlijk doof en zet de radio zo hard dat als we stil staan de hele auto staat te schudden van de bas tonen.! We slapen weer in ’t zelfde hotel nog een nachtje om dan woensdag 9 febr naar Parijs te vliegen, en vandaar na een paar uur door te vliegen naar Amsterdam waar we dan donderdag de 10de februari arriveren. Weer naar huis na weer een fantastische reis met unieke hoogtepunten die je nergens anders in de wereld vind .!!
Om te beginnen de gigantische watervallen te Iguazu op de grens Brazilië,Argentinië en Paraguay. die ongelooflijk mooie route bij Bariloche,Argentinië, daarna de 1000 km lange, grotendeels onverharde Carretera Austral , door het waanzinnig mooie, door toeristen nog onontdekte, zuidelijke merengebied van Chili , wat een ervaring.!! Dan terug naar Argentinië ; El Calafate, die oneindige ijsmassa, niet te geloven .! Het rijden door Patagonië naar de oostkust, terug in Buenos Aires die enorme wereldstad met z’n Tango, La Boca ,Santelmo en Evita Péron.!! Geweldig. !
Vliegen naar Calama , noord Chili , het rijden door de schitterende, grootste ,droogste woestijn
van de wereld .De maan vallei in San Pedro Atacama, Het Koper – Salpeter mijnen gebied met die verlaten spookstadjes. Santiago die enorm grote, gezellige stad, en dan last but not least het Paaseiland met z’n unieke enorme beelden.! En waarschijnlijk vergeet ik nog wel wat.!!??
Allemaal stuk voor stuk hoogtepunten die je nergens anders kan zien en waarschijnlijk ook nooit
meer zal zien . Het is onvoorstelbaar dat je al deze wereldwonderen in één reis kan zien .!
Het is ook eigenlijk niet mogelijk te zeggen wat nu het mooist het meest indrukwekkende was.
We bedanken Kees en Willem voor het weer, super , feilloos organiseren van deze onvergetelijke reis . PERFECT .! BEDANKT .!

Tot: 0.075s; Tpl: 0.013s; cc: 5; qc: 44; dbt: 0.0397s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb