Fjellklating paa Huayna Potosi, Bolivia

Published: May 10th 2005

Lenge siden forrige oppdatering, men vi gjor et forsok paa aa ta det igjen naa. Etter at kontrollen over nervene var normalisert etter turen paa verdens farligste vei, la vi like gjerne ut paa en todagers klatretur til Huayna Potosi like utenfor La Paz. Vi startet paa 4 700 moh og endte paa toppen paa 6 088 moh. Dette var trolig noe av det mest utfordrende vi noensinne har gjort. Formen vaar er rimelig rusten etter to maaneder med playa&cerveza i sentral-amerika, og den tynne luften paa 5 000 meters hoyde hjalp ikke stort heller. Stort bedre ble det ikke av at utstyret vi brukte var av typen tungt og umoderne, med sko av plastikk som veide like mye som slalomstovler. Vi var ogsaa utstyrt med store brodder, is-oks, gore-tex og hodelykt. Lykten trengte vi fordi vi startet den siste etappen klokken 1:00 om natten og gikk i fem timer i stummende morke. Like greit, for da slapp vi aa se hvor langt vi egentlig maatte gaa. Finalen var en 250 meter lang isvegg med en stigning paa 55* som maatte forseres med tau og isoks. Belonningen var en nydelig soloppgang paa toppen. Deretter bar det rett tilbake til La Paz og i seng... En utrolig opplevelse som heldigvis ikke skal gjentas med det forste...

Tot: 0.082s; Tpl: 0.01s; cc: 13; qc: 45; dbt: 0.0446s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb