Huayna Potosi - 6088m

Published: August 15th 2007

We made it!We made it!We made it!

We staan op 6088m hoogte!
(voor Nederlands, scroll naar beneden)

Hola,

Our first alpine ascent is a fact! And it even brought us over 6000m. Huayna Potosi (6088m) means "young mountain" in Aymara (the language of the Bolivian Indians), and this glaciated summit towers high above the Altiplano.

Day 1 training session on the nearby glacier

At the hut / base camp (4750m) we get (a mixed group of 8 Europeans) an Alpine-styled suit (crampons, boots, climbing harness, gaiters, gloves and a warm suit) and an oversized ice ax. In a practice session of 3h, the basic techniques of glacier hiking and ice climbing are taught. Soon we climb a nearly vertical ice wall and abseil the other side down. We are excited and ready for battle.

Day 2 Onto high camp ...

After a hearty lunch we leave in the afternoon, through rocky paths, with all our equipment in the backpack, to highcamp at 5200m altitude. From this camp the icepath on the glacier winds in a small 900m to the summit. At 17h we get our small diner (some of us have problems eating due to altitude) and at 18h we are already in our sleeping bag. 7
Klaar voor de oefensessieKlaar voor de oefensessieKlaar voor de oefensessie

Met ijsbijl gaan we de gletsjer te lijf...
sleepless hours follow ...

Day 3 Into thin air ...

01h at night we are awakened by the guides. With fisheyes we lift ourselves from our sleeping bags and put on clothes in several layers. Climbing harness on, crampons binded, a coca tea on an empty stomach and away we are ... We are divided into 4 rope groups and soon hang on to each other in front of the guide. It is pitch black and we are accompanied by a starry sky. It is cold and the only sound is the crunch of crampons into the glacier. We climb higher and to our left we see millions tiny lights of La Paz (El Alto).
After 2h we climb to a first technical section. We have to cover 60m an iceslope (50-60%). Hup with the ice axe and just shop ... We arrive safely at the top:-)
Around 6h we perceive the first light gleams and we are still 100m below the summit. The last 30min of the climb (2nd technical section) are of unprecedented beauty and sheer ecstasy. The rising sun creates orange-pink hues on the glacier and we climb along the narrow north-west ridge to the summit. The fragments of our chopping ice ax fall along the steep west wall-1000m down. We enjoy with a broad smile on the face.
After a 5h climb, we stand on the summit at 07h! What a sight! We see Lake Titicaca, the complete Cordillera Real in NW direction (wich we traversed the last 2 weeks), lower snowy peaks around us in the west and the Amazon (in Brazil far), covered with a thick suit of clouds.

After a hectic 15min on the summit (several rope teams arrive) we go back down. We finally see what we have climbed last night: many deep crevasses and incredible ice caves stretch along the path.
In the afternoon we arrive tired but happy at the base camp.

What a cherry on the cake of our trekking trip through the Andes!

Hasta pronto en Bélgica!

Steve and Katrijn

==================== NEDERLANDS==========================

Holaaaa,

Onze eerste alpiene beklimming is een feit! En dan nog eentje, die ons boven de 6000m bracht. Huayna Potosi (6088m) betekent ´jonge berg´ in het Aymara (de taal van de boliviaanse indianen), en torent met zijn begletsjerde top, hoog boven de altiplano uit.

Dag 1
HoogtekampHoogtekampHoogtekamp

op 5200m hoogte
Oefensessie op de nabijgelegen gletsjer

Aan de hut/basiskamp (4750m) krijgen we (een bont gezelschap van 8 europeanen) een alpien pak aangemeten (stijgijzers, klimbotinnes, klimgordel, getten, handschoenen en warm pak) en een ferm uit de kluit gewassen ijsbijl. In een oefensessie van 3u worden de basistechnieken van het gletsjerwandelen en klimmen op ijs aangeleerd. Al gauw klimmen we een bijna verticale ijswand op en rappeleren we aan de andere kant naar beneden. We zijn opgetogen en klaar voor de strijd.

Dag 2 Naar het hoogtekamp...

Na een stevige lunch vertrekken we in de namiddag, via rotsige paadjes, met al ons materiaal in de rugzak, naar het hoogtekamp op 5200m. Vanuit dit kamp slingert het ijspad op de gletsjer in een kleine 900m naar de top. Om 17u krijgen we ons karig avondmaal (die sommigen met moeite binnengespeeld krijgen wegens de hoogte) en om 18u liggen we al in ons slaapzak. Er volgen 7 slapeloze uren...

Dag 3 Naar ijle lucht...

Om 01u s´nachts worden we door de gidsen gewekt. Met visogen kruipen we uit onze slaapzak en hijsen ons in meerdere lagen kleren. Klimgordel aan, stijgijzers aanbinden, een cocathee op de nuchtere maag en weg zijn
HoogtekampHoogtekampHoogtekamp

slapeloze nacht...
we... We worden in 4 touwgroepen ingedeeld en hangen al gauw vast aan elkaar met voorop de gids. Het is pikdonker en worden vergezeld door een prachtige sterrenhemel. Het is ijskoud en het enige geluid komt van het geknars van de stijgijzers in de gletsjer. We klimmen hoger en links van ons verschijnen de miljoenen lichtjes van La Paz (El Alto).
Na 2u klimmen komen we aan een eerste technisch gedeelte. We moeten 60m een ijshelling (50-60%) slechten. Gids voorop en hakken met die ijsbijl... We geraken veilig boven :-)
Rond 6u ontwaren we de eerste lichtschijnsels en we zijn nog 100m onder de top. De laatste 30min van de beklimming (2e technische gedeelte) zijn er van ongekende schoonheid en pure extase. De opkomende zon zorgt voor oranje-roze kleurschakeringen op de gletsjer en we klimmen langs de smalle noord-west richel naar de top. De splinters van onze hakkende ijsbijl vallen langs de 1000m-stijle westwand naar beneden. Het is genieten met een brede smile op het gezicht.
Na een kleine 5u klimmen, staan we om 07u boven! Wat een zicht! We zien Lago Titicaca, de volledige Cordillera Real in NW-richting (die we de laatste 2 weken te voet getraverseerd hebben), lagere besneeuwde toppen rond ons en in zuid-westelijke richting de Amazone (tot ver in Brazilie), die met een dik pak wolken is bedekt.

Na een hectisch kwartier op de top (meerdere touwgroepen komen boven) dalen we terug af. We zien eindelijk langswaar we deze nacht naar boven zijn geklommen: tal van diepe crevasses en ongelofelijke ijsgrotten strekken zich langs het pad uit.
Tegen de middag komen we uitgeteld maar tevreden in het basiskamp aan.

We made it en wat een kers op de taart van onze trekkingsreis door de Andes!

Hasta pronto en Belgica!

Steve en Katrijn

PS1
De blog zal nu stilvallen tot begin februari 2008, wanneer we voor 7 maand terug de baan op gaan (meer info binnekort).

PS 2
Er wordt een gedetailleerd praktisch verslag gemaakt voor Reizigersnetwerk over deze trekkingsreis. (Interesse in dit verslag? Sluit je aan bij reizigersnetwerk of stuur mij een mail)

AfdalingAfdaling
Afdaling

met op de achtergrond de bedwongen top...
Uitgeteld terug in basecampUitgeteld terug in basecamp
Uitgeteld terug in basecamp

1500m lager en 5u later dan de top

17th August 2007

Very nice, Nu zijn jullie ineens klaar voor het grote werk volgend jaar in Pakistan en Nepal (K2, Mt Everest) ;-) Greets see you soon Michael

Tot: 0.264s; Tpl: 0.018s; cc: 21; qc: 86; dbt: 0.091s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb