El Calafate

January 20th 2009
Published: April 3rd 2009

Porito Moreno Gletjser

This content requires Flash
Download the free Flash Player now!
 Video Playlist:

1: 33 12 secs
2: 57 15 secs
3: 100 16 secs
Hoi hoi,

Hier weer een berichtje vanaf het zuidelijk halfrond. Om gelijk maar door te gaan waar ik de vorige keer gebleven was. Van El Chaltén met de bus naar El Calafate (Argentinië), een busrit van een paar uur met onderweg een koffie & plaspauze in een Estancia Leon (een grote boerderij/herberg), waar o.a. Butch Cassidy zijn vrouw en Sundance Kid (beroemde 'outlaws') tot de gastlijst behoorden. Reden voor ons bezoek aan El Calafate was de enorme gletsjer die van dichtbij kunt bewonderen.

Wat de gletsjer betreft de foto´s en het filmpje vertellen genoeg over de schoonheid en overweldige enormiteit van dit natuur fenomeen. Hier nog een paar enkele details: De gletsjer is 4km lang en stroomt vanaf de zuidelijke ijskap in het Lago Argentino. Het ijsfront is 60m hoog. Hier breekt regelmatig een enorme brok (flatgebouw van 27 verdiepingen) onder een enorme knal (beetje als een kanonschot) vanaf. Verder blokkert de gletsjer de zijarm van het meer, wat het waterpeil maar liefst 20m doet stijgen totdat de gletsjer onder de enorme druk van deze watermassa bezwijkt. Een ware explosie van het gletsjerijs en water is dan het gevolg, waardoor een grote doorgang ontstaat en de gletsjer los van de oever komt. Dit gebeurt eens in de 3 a 4 jaar. Helaas voor ons was de laatste doorbraak zo´n 6 maanden eerder. Ondanks dat was het een magische ervaring om op deze ijzige witte wereld rond te stappen. Dit is trouwens behoorlijk vermoeiend aangezien je bij elke stap je crampons (stijgijzers) uit het ijs trekt, een hoge stap zet (anders raak je het ijs) en een beetje wijdbeens alsof je net van een paard komt (je wilt niet met de punten op je eigen tenen staan). Warm was het ook, want de zon brak flink door wat flink wordt gereflecteerd door het ijs. Gelukkig was er factor 70 om het gezicht te beschermen. Aan het einde van trip en op de boot terug werden we nog getracteerd op een Whisky. Heerlijk snoezend zoefden we toen weer terug naar de camping om de volgende dag de Andes en de grens naar Chili over te trekken. Meer daarover de volgende keer.

Hasta Luego! Joost & Gill

Tot: 0.086s; Tpl: 0.011s; cc: 9; qc: 55; dbt: 0.059s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb