Stewart Island


Advertisement
New Zealand's flag
Oceania » New Zealand » South Island » Stewart Island
June 21st 2007
Published: June 21st 2007
Edit Blog Post

Paa vej over oeenPaa vej over oeenPaa vej over oeen

Et blik fra flyet ud over nogle af de smaa bjerge, der var paa oeen.
Lidt syd for sydoeen ligger Stewart Island. Den er naesten een stor nationalpark og huser regnskov, smaa bjerge og et fantastisk dyreliv. Efter Milford Sound tog jeg hertil for at vandre tvaers over oeen (ca. 50 km.) fra vestsiden til oestsiden, hvor man undervejs kan baa i smaa hytter, som er bygget specielt til vandrere.

Da det var lidt uden for saesonen var det svaert at komme over til vestsiden, idet den eneste by paa oeen ligger paa oestsiden. Den eneste maade at naa vestsiden (ud over at vandre) er med fly eller helikopter. Saa jeg fik overtalt en flypilot til at flyve mig over til Mason Bay paa vestsiden og smide mig af paa stranden, hvilket heldigvis ikke var alt for dyrt.

Flyet var en lille Cesna, og da jeg var den eneste passager, fik jeg lov at sidde i cockpittet med piloten. Han gav mig en lille sightseeingtur oven i hatten, saa jeg kunne se noget at den rute, jeg skulle vandre fra luften. Efter det landede han paa stranden i det haarde sand, forklarede mig nogenlunde, hvor jeg skule hen, og floej saa afsted. Saa havde jeg ellers stranden og omraadet for mig selv, og
Taet hen over strandenTaet hen over strandenTaet hen over stranden

Piloten racede hen over stranden kun faa meter over sandet og tog mig derefter op for at se noget af ruten.
jeg havde en lang vandretur til den lille by paa den anden side.

Vejret var ok, lidt regn hist og her, og landskaberne var helt fantastiske! Den foerste dag fik jeg endda set en kiwi, en meget sky fugl, som ikke kan flyve, og som kun faa rent faktisk ser. Paa andendagen blev jeg noedt til at springe en hytte over og gaa 25 km., idet jeg kun havde to naetter paa oeen (skulle videre til Queenstown). Det var sgu haardt, og jeg fik mange dejlige vabler. Derudover var det een stor mudderpoel paa de sidste 12 km., hvilket billederne vist ogsaa viser. Men jeg ankom vel til byen efter en flot tur.


Additional photos below
Photos: 16, Displayed: 16


Advertisement

Kort i sandetKort i sandet
Kort i sandet

Han tegnede et kort i sandet og gav en lille rutebeskrivelse...
Ses!Ses!
Ses!

...og saa skred han!
Mason BayMason Bay
Mason Bay

Jeg havde derefter stranden for mig selv. Den foerste eftermiddag gik med at vandre 15 km. hen ad stranden.
Et hvil paa klipperneEt hvil paa klipperne
Et hvil paa klipperne

En overtraet pingvin hvilede paa en klippe efter en tur paa det oproerte hav.
KiwiKiwi
Kiwi

Her er den saa, kiwien. Taget den foerste aften. Det er New Zealands nationaldyr, og mange kalder New Zealaendere for "Kiwis". Fugle ser daarligt og har ingen naturlige fjender. Derfor vandrede den naesten ind i mig, mens jeg tog billederne!
Ikke helt aleneIkke helt alene
Ikke helt alene

Dette billede er taget af en anden vandrer, som ogsaa boede en nat i hytten.
MudderpoelMudderpoel
Mudderpoel

Naar man overser en af de her, som ligner fast overflade...
UundgaaeligtUundgaaeligt
Uundgaaeligt

...sker det her!
Sti eller aa?Sti eller aa?
Sti eller aa?

Tro det eller ej, en hel del af stien saa saadan her ud!
Bliv vaek i regnskovenBliv vaek i regnskoven
Bliv vaek i regnskoven

Man foelte sig virkelig isoleret til tider midt inde i regnskoven!
Endelig ved hyttenEndelig ved hytten
Endelig ved hytten

Det var naesten blevet moerkt paa andendagen da jeg ankom. Jeg havde gaaet op og ned af bakker og smaa bjerge i 10 timer!
ForhindringerForhindringer
Forhindringer

Noget af stien var til tider blokeret af store vaeltede traer.
Ved maalstregenVed maalstregen
Ved maalstregen

Jeg var ret glad for at se det her skilt til byen!
Paa vej tilbagePaa vej tilbage
Paa vej tilbage

Et blik fra flyet ud over Halfmoon Bay paa vej tilbage til sydoeen.


Tot: 0.076s; Tpl: 0.011s; cc: 10; qc: 50; dbt: 0.0485s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb