En Great Walk

Oceania » New Zealand » South Island » Nelson Region » Heaphy
December 16th 2005
Published: January 3rd 2006

Heaphy Track

Nya Zeeland har en ganska stor vandringskultur. Bland annat finns ett antal vandringsleder som kallas Great Walks (vilket aven var paddling pa Whanganui var). Nu ska vi ut pa var forsta Great Walk och vi har valt Heaphy track som start. Vi anlander sent pa eftermiddagen till "Brown Hut" som markerar borjan pa vandringen och vid vilken vi planerar att spendera var forsta natt. Stugan ar redan ockuperad av 7 tjejer i 14-15-arsaldern och en av deras fader. Vi ar glada att vi spenderar natten utanfor stugan i vart talt.
Dagen efter borjar vandringen och vi klattrar sakta uppat pa en mycket lattgangen promenadstig. Vaxtligheten och djurlivet ar naturligtvis helt annorlunda och under vandringen traskar vi genom regnskog, gar over hedar och langs palmkladda strander. Vi traffar weka, en ickeflygande, brun, lite honsliknande fagel som ar ganska nargangen och hittar aven en Kea, bergspapegoja pa ett stalle. Vi traffar fler sandflugor men har lart oss hur de fungerar vid det har laget och far inte riktigt lika manga bett. En natt forsoker en ratta plundra Linneas ryggsack pa mat. Den fick dock bara tag pa lite tepasar och blev nog ganska besviken. Det blev hal i ryggsacken ocksa, sa nu har den ett lite mera slitet utseende. Sista kvallen har vi en egen strand for oss sjalva och ser en fantastisk solnedgang over Tasmanska havet medan vi poppar popcorn over oppen eld.

Tot: 0.096s; Tpl: 0.015s; cc: 9; qc: 42; dbt: 0.0715s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb