Besoeg hos Thorkild / Karl


Advertisement
New Zealand's flag
Oceania » New Zealand » South Island » Dunedin
March 5th 2010
Published: March 5th 2010
Edit Blog Post

Photo 2Photo 2Photo 2

Vinmark
Saa fik jeg besoegt Thorkild, eller Karl som han gaar under hernede. Jeg lejede en laekker oese for at koere de 300 km gennem bjerge for at besoege ham. Heldigvis tog Katja fra min gruppe med saa jeg slap for at koere alene.

Til dem der ikke lige ved hvem Karl er saa er det min farfars bror som udvandrede til New Zealand i 57 eller 59. Mange aar siden i hvert fald. Karl var landbrugsarbejder og der var garanterede jobs at faa i New Zealand dengang. Saa moedte han sin kone Glenda, og de har nu vaeret gift i 47 aar. Thorkild fylder 80 i aar saa helbredet er ikke helt saa godt laengere, han er afhaengig af sit iltapparat. Men humoeret fejler bestemt ingenting og plejehjemmet hvor han bor virkede som et rigtigt dejligt sted.

Det var lidt underligt at besoege ham for jeg har aldrig set ham foer og vidste ikke ret meget om ham. Men heldigvis var han for det foerste let at kende, han lignede min farfar ret meget, for det andet saa var han tydeligvis glad for at faa besoeg fra Danmark af. Der er ingen tvivl om at Danmark fortsat har en stor plads i hans hjerte, der var alt fra danske smaakager til diverse idylliske billeder af Dybboel Moelle, foruden verdens sejeste rollator. (der kommer billeder op af den saa kan i selv se hvorfor.)

Det var ikke saa meget han kunne huske fra Danmark, dog kunne han godt huske nogle ting fra barndommen og bombeflyene under 2. verdenskrig. Han kunne ogsaa godt huske diverse navne i familien, det var dog ikke alle der var mig bekendte. Jeg saa ogsa en masse billeder han havde, dels af familien i Danmark og dels af hans egen familie. Hans soen lignede min far ret meget, det var lidt sjovt. Enkelte danske ord kom ogsaa frem undervejs, bl.a. roemark (man er vel landmand.) og ogsaa diverse tal og stednavne kunne han sagtens huske.

Ellers levede han et stille og roligt liv nu. Han fortalte at der lige havde vaeret nogle meget store skovbrande i deres omraade, hele deres by havde vidst vaeret indhyllet i roeg. Efter ca. 2 timer koerte vi hjem igen, 300 km i New Zealand tager minimum 3 timer med frisk koersel, saa klokken bliver hurtigt mange. Paa vej hjem stoppede vi ved et par udkigssteder, det er en
Photo 4Photo 4Photo 4

Karl / Thorkild
ret flot tur fra Queenstown til Mosgiel (naer Dunedin.) Jeg tror han bliver meget glad for post fra Danmark saa i kan jo overveje at sende et postkort eller lignende...

Derudover har jeg lige bungeejumpet fra 134 meter, mere om det naeste gang.....

/ Mikkel


Additional photos below
Photos: 21, Displayed: 21


Advertisement

Photo 6Photo 6
Photo 6

Karls bolig
Photo 7Photo 7
Photo 7

Flere faar
Photo 8Photo 8
Photo 8

Flere faar
Photo 9Photo 9
Photo 9

Flere faar
Photo 10Photo 10
Photo 10

Vandkraftvaerk
Photo 11Photo 11
Photo 11

Toyota rav4, 2.4 liters motor. Laekker oese :)
Photo 12Photo 12
Photo 12

Vandfald


Tot: 0.075s; Tpl: 0.01s; cc: 14; qc: 52; dbt: 0.0381s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb