Weetjes over Australië en WA

Oceania » Australia » Western Australia » Perth
May 7th 2012
Published: May 11th 2012

Er is meer dan 38.000 km kustlijn in de East Coast (Oostkust).

De staat West Australië is even groot als alle landen van West-Europa samen. Er wonen slechts 2 miljoen mensen in W/A waarvan 1,5 in Perth. 80% van West Australië is woestijn.

Perth is de meest afgelegen stad van Australië en ligt dichter tegen Bali ,dan Sydney of Melbourne.
In Mandurrah hebben er heel veel rijke multimillionairs een 'batch' aka een vakantiehuis met zicht op één van de meest spectaculaire stranden van Australië.

Australië is wereldwijd gekend voor zijn klassewijnen. Vele Oost-Europeanen kwamen hier 30 jaar geleden naartoe en zijn nu milionairs. Volgens Marcia was het 30 jaar geleden 'not done' om als vrouw wijn te drinken. Er was in Perth maar 1 plaats waar je wijn kon kopen of proeven en niemand werd aangeraden om ernaar toe te gaan.
Iedereen dronk in die tijd bier of alcoholvrije drank.

Een begrafenis wordt meestal gehouden op het kerkhof zelf (in de zaal) en de meeste begrafenissen zijn behoorlijk eenvoudig. Ook nadien wordt er geen eten gegeven (zoals bij ons in België) maar is er gewoon tea & biscuits (thee en koekjes). Ook nemen de gasten klaargemaakt eten mee voor de familie, zodat ze geen zorgen hebben om die dag te koken. Ook wordt er geen zwart gedragen tijdens de begrafenis, maar dragen de mensen alle kleuren van de regenboog. Er wordt geregeld ook een feestje gegeven na de ceremonie, met dj's, waarbij het de bedoeling is dat iedereen het leven van de overledene 'viert' in plaats van te treuren.
De meeste mensen worden ook gecremeerd, omdat de familie de 'as' kan meenemen naar huis. Je moet dan ook geen dure begraafplaats betalen.

Tom zijn 1e vrouw en zijn dochter zijn gecremeerd en er staat een rozenstruik en een bankje op de plaats waar hun as uitgestrooid is. Tom zei dat het veel goedkoper is te cremeren en uit te strooien dan een kist en dat ze de 'as' toch nooit kunnen wegdoen want de rozen groeien erop.

De meest bekeken soaps hier is: The Bold and the Beautiful (dat met die zandloper en Brooke en Richard), bijna iedereen haat Neighbours (wordt als 'niet echt' beschouwd), Allo Allo staat ook in de favoriete lijst van de Australiër, alsook de familie Bouquet (Keeping Up appearences – Schone Schijn).
De soaps hier zijn altijd 3 maanden voor op Europa. Zo verteld Marcia & Tom dan aan hun Belgische familie en vrienden wat er in 'The Bold and the Beautfiul' gaat gebeuren...

Heath Ledger (de acteur van oa: The Joker, Brokeback Mountain, 10 things I hate about you, etc) aka Mr. Handsome ;-) is niet begraven op KarraKatta zoals sommige bronnen doen beweren op het internet. We zijn het zelfs gaan vragen op KarraKatta (wel, Marcia eigenlijk) en Heath is gecremeerd en zijn as wordt bij hem thuis gehouden. Er is geen memorial, of geen gedenksteen op het kerkhof aanwezig.
We vonden wel nabij Swan Valley river, waar de Ledger familie enkele huizen beschikt vonden we een gedenkplaatje terug (je kan er letterlijk voorbijlopen). Bij deze heb ik de groetjes over gedaan van de fans in België.
Marcia vertelde dat er een tragedie zich heeft voorgedaan bij de Ledger familie in Perth een jaar voordat Heath zich van het leven benam. Marcia weet het van de grootmoeder van de familie.
De acteur laat wel een kindje na, een dochter samen met de actrice Michelle Williams.
Zij wonen nog steeds in Perth.

In Cottlesloe beach komen de meeste haaien voor van Australië. Vooral 's morgens tussen 5 en 10 uur heb je het meeste kans om aangevallen te worden. We hoorden het pas achteraf toen Jan een tijdje aan het zwemmen was in Cottesloe.
Regelmatig is er een tv-ploeg aanwezig. Ook toen wij er waren, waren er 2 ploegen aan het filmen en al gauw waren ze terug weg (er was geen haai aanwezig denk ik).
Deze zomer was er uitzonderlijk veel doden en beten. Er waren 7 doden en tientallen gewonden. Mensen steken het op het 'weer' maar Marcia zegt dat de tv de oorzaak is van het 'haaienprobleem'. Er zijn elk jaar zoveel doden alleen wordt het met het tv-programma nog wat uitvergroot.

Tot: 0.177s; Tpl: 0.012s; cc: 8; qc: 42; dbt: 0.1133s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 2; ; mem: 1.1mb