Livet i Fremantle, WA


Advertisement
Australia's flag
Oceania » Australia » Western Australia » Fremantle
December 6th 2008
Published: December 6th 2008
Edit Blog Post

En maaned er gaaet siden jeg kom til australien. Jeg floej fra Kuala Lumpur til Perth i Vestaustralien - en af de mest isolerede storbyer i verden. Jeg ankom om natten og det viste sig at mit dankort ikke virkede her, saa jeg endte med at skylde penge til en fed taxachauffoer, mit hostel, og jeg fik nogen penge til toget af en venlig vestaustralier. At alting saa koster tifold af de asiatiske priser +den daarlige start var jo naermest ved at tage modet fra mig. Men men, efter at have fjollet rundt i forskellige hostels og set jobmarkedet an, endte jeg paa "the Old Firestation" i Fremantle (Freo blandt venner), hvor jeg stadig bor. Stedet er fantastisk, man kan faa smaajobs gennem receptionen og stemningen er saadan ungdomsklub'sk med lidt Christiania blandet ind i.. Saadan med sure sokker og toast og slidte sofaer og film nonstop og graffiti og gamle koncertplakater og en gaardhave med et fedt musikanlaeg hvor man selv vaelger (jeg vaelger CCR), og gratis internet og kaffe. Egentlig er mit vaerelse alt andet end fantastisk. Det er et skur, hvor vi 20m bagved har en jernbane, og den utaette doer leder direkte ud i gaardhaven , hvilket betyder hoej musik hele weekenden lang. Men jeg vil ikke bytte det for noget. De andre hostels jeg har vaeret paa har bare haft alt for mange regler og slet ikke vaeret saa laid-back som det her sted.. Foerst da jeg kom til Fremantle troede jeg at alle pigerne var helt vildt laekre, men jeg har nu opdaget at det bare er fordi de ikke har saerlig meget toej paa! Der kan man jo bare se. Her er ret varmt.
Siden jeg er ankommet har jeg halvhjertet forsoegt at faa et job. Jeg har arbejdet 7 dage paa byggepladser som arbejdsdreng. Det var egentlig ret haardt ! Et af stederne jeg blev hyret fortalte de mig at den sidste backpacker de havde, blev slaaet ned af chefen. Godt saa.. Man kan ogsaa komme ud som fisker!.. Men jobs'ne er kun for at holde udgifterne i nul, det jeg virkelig er her for er kiteboarding.

Kitesurfing/boarding er en ret ny sport hvor man spaender en drage (min er 10kvm) fast til maven og har et braedt under foedderne og proever at holde sig ovenpaa vandet, men stadig i Troposfaeren.
Saesonen er lige startet her, saa det betyder stabile paalandsvinde (15-25 knob) hver eneste dag, og skyfri himmel og mellem 20-30 grader. Vindene bliver skabt af at landet bliver varmet op hurtigere end vandet, saa desvaerre er vandet lige saa koldt som dansk havvand om sommeren. Det er iovrigt det Indiske Ocean, saa her er gang i den med hvidhajer og hvaler og alt muligt. Faktisk kunne man komme ud og se hvalvandringen, men fordi det var saa dyrt saa gjorde jeg det ikke og nu er de vaek. Oev, nogengange skal man bare betale. Man kunne ogsaa snorkle med hvalhajer, som er verdens stoerste fisk.. At faa saadan en "once in a lifetime" mulighed og saa ikke udnytte den foeles meget forkert.. Men anyhoo, jeg har skaffet udstyret til kiteboarding brugt, og befinder mig et sted med noget af planetens bedste vejr til sporten saa nu mangler jeg bare at gaa pro..
Faktisk har jeg overhovedet ikke set en eneste kaenguru . Alle folk har en (kanga)"roobar" paa bilen, men jeg har ikke set et eneste lille stykke outback endnu, saa skal ikke kunne sige om den er noedvendig. Hvis man tager turen tvaers over kontinentet skulle man kunne ramme: Kaenguru, Aesel, Hest, Kamel og Emu og en masse andet.. Taenk sig at doe fordi man koerte benene vaek paa en kamel midt i Australien. Saadan vil jeg ikke doe, men jeg vil gerne have en bil, saa den bliver nok ogsaa med en stor fed kofanger. Den offentlige transport her i Fremantle er fremragende med gratis busser, men saa snart man skal laengere vaek kan det kun betale sig med en bil. Man kan man se kolonner af store 4WD paa vejene, det er naermest hver anden bil. Der er naesten ingen afgifter og benzinen er billig, saa folk koerer 4WD eller SUV's. En ganske almindelig stationcar kommer med en 3ltr motor og man kan faa en bil med registrering et halvt aar frem for 4000 dkk. Saa planen er at koere en bil herfra og til oestkysten, men det bliver foerst om nogen maaneder. Nu vil jeg bare vaere sej til at kiteboarde!..
Fremantle er den reneste by jeg nogensinde har vaeret i. Byen ligner en filmkulisse. Saadan en typisk amerikansk forstad ala. dem i American Beauty, Desperate Housewives osv.. Her er ingen huller i vejene, ingen cigaretskod, ingen jord eller blade der ligger splattet ud, bare en stor tom blaa himmel og en masse masse nydelige nybyggede parcelhuse. Fordi solen er saa skarp og det er saa klinisk rent foeles det lidt som at gaa rundt i en computerspilsbane, meget surrealistisk siger jeg jer.
Folk er generelt rigtig venlige og laid back. Enhver samtale bliver sluttet af med "no worries mate" og hver eneste gang bliver jeg lidt glad og taenker "nix, ingen bekymringer".. De foerste dage jeg arbejdede koerte bossen mig hjem i sin Ford V6 og vi drak et par oel paa vejen.. Saadan burde alle arbejdsdage ende.. men hvis ikke det var for havet og hostellet, ville jeg hurtigt smutte - her er saadan ret forstadskedeligt. Der er en masse butikker der saelger alt saadan noget alternativt gejl til forstadsfruerne. Droemmefangere, urtecremer, bohemetoej lavet af hamp, krystaller og alt det der.. Et klart tegn paa at tingene gaar lidt for godt.. De eneste skaar i facaden er de stive aboriginals som render rundt i bymidten. De minder mig lidt om spritterne der haenger ud i skuret overforf Netto paa Benediktsgade -kan ikke huske om der er nogen groenlaendere der, men ihvertfald kan man traekke nogen paralleller fra en stiv aboriginal til en stiv inuit. Det er sku lidt soergeligt at se, og der er ogsaa en underliggende racisme fra nybyggernes side mod dem.. Men selv bumserne her er renere end Odense-ekvivalenterne. En Loerdag morgen da jeg havde handlet ind var der en bum som spurgte mig om penge til bussen. Jeg havde Thailand-indkoebt toej paa for ca. 40 Kr, og han stod i splinternye kondisko, paent casual toej, og jeg var faktisk ret overbevist om at jeg var fuldere end ham. Han fik et boejet horn at trutte i (det gjorde han jo ikke, men syntes der manglede en afslutning.)
Rigdommen her skyldes nogen fremsynede entreprenoerer der i 80'erne fik oekonomien til at boome. Den gode linie er fortsat og der er masser af ledige arbejdspladser i minerne som er den primaere industri her paa vestkysten, men vaeksten er vist stilnet lidt af nu.
Hvad der kendetegner stedet er stoerellsen. Her er Cattle Stations paa stoerrelse med England, og ned gennem staten er der 3 forskellige klimazoner, og det fylder i det hele taget godt paa verdenskortet..
Tiden gaar for hurtigt for mig - jeg kunne godt taenke mig at have haft et job i Kalgoorlie som er en stoevet mineby langt inde i landet, men det kan ikke kombineres med kiteboarding saa det er droppet lige pt. Der er allerede gaaet en maaned og jeg har ikke noget fast job endnu. Foej. Men jeg har besluttet at maale succes i oplevelser og for tiden faar jeg ret mange oplevelser for relativt billig penge, saa det er vel godt. Det er dog ingenting sammenlignet med hvad jeg oplevede i Myanmar, og hvor jeg i den sidste rejsebeskrivelse kunne bladre frit mellem oplevelserne er jeg her noed til at tage alle ting med!
Forbi jernbanen bag ved mit skur er iovrigt containerskibs-havnen hvor der de sidste par dage har ligget et kollosalt Maersk-skib. Saa ved i det. Naeste opdatering bliver naar jeg har faaet mig et job , forhaabentlig fuld tid i sports-forretningen. Jeg var til jobsamtale paa en oe for en uge siden. Faergen kostede mig fanme 200 kr og de har ikke engang gidet svare om jeg fik jobbet og de tager ikke telefonen. Oev man foeler sig narret. Naah ja, jeg har ogsaa smidt min mobiltelefon vaek, saa har ingen telefonnumre laengere. Og saa er der iovrigt ogsaa en by der hedder Denmark, kun lige 500 km sydpaa. . Den ligger lige op ad Bornholm og er et mekka for gamle hippier og folk med hang til helseagtigt mudderbad. . God Jul til alle! !

Advertisement



Tot: 0.17s; Tpl: 0.031s; cc: 9; qc: 46; dbt: 0.0719s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb