Ben je ooit uit je huis gekickt?

Oceania » Australia » Victoria » Melbourne » St Kilda
October 11th 2006
Published: October 11th 2006

WildlifeWildlifeWildlife

Tsja.... ook al woon je er een jaar, je blijft een toerist!!!
Nou, om maar gelijk met de deur in huis te vallen: wij wel…. wat een gezeik hier met die Ozzies joh, je hebt totaal geen rechten lijkt het wel als huurder of weet ik wat. Kortom: ons apartement is verkocht en wij mogen dus naar wat anders gaan zoeken... we draaien de klok weer een jaar terug... nou ja, daar zometeen meer over. Wat is er nog meer allemaal gebeurd sinds ons 1-jarig Ozzies jubileum...

Nou goed, ik las zojuist even de laatste blog na, en dat was alweer een tijdje geleden zeg, het was toen nog koud las ik zelfs! Ongeloofljk, want hier zit ik nu in mijn onderbroek o pde bank ’s avonds om 8 uur een beetje weg te zweten... was vandaag 30 graden en morgen wordt het zelfs 32, goed begin van het voorjaar dus! Maar goed, 2 weken terug was het nog fris, maar waren de voortekenen al wel goed. We zijn zaterdag naar Julie en Simon gegaan voor de Grand Final Footy, tjsa... de belangrijkste dag in de Australische sport... nou ja, kon ons weinig schelen maar het leek wel gezellig. blijft altijd wel bijzonder om iets echt cultureels mee te maken. En hoe

Is daar iemand...
stom het ook klinkt, de Grand Final Footy is toch echt een hoogtepunt in de Australische cultuur, zeker heir in Melbourne. Melbourne is het mekka van de sport, en de bakermat van het Ausralisch voetbal, dus iedereen was er al weken naar toe aan het elveb. Alleen wel erg jammer dat er geen Victoriaanse club in de finale stond, al voor de zoveelste keer op een rijd. De AFL is ooit begonnen als de VFL (Victorian Football League) en zo’n 15 jaar geleden wilden ze dit commercialiseren en hebben ze clubs gestart in andere staten (of noodlijdende clubs uit Victoria verplaatst naar andere staten, zoals de South Melbourne Swans die tegenwoordig als de Sydney Swans door het leven gaan en voor het 2e achtereenvolgende jaar in de finale stonden). De laatste tig jaar zijn er eigenljk geen Victoriaanse clubs meer inde finale gekomen, en werd de AFL overrheerst door de clubs uit Brisbane (de Lions, afkomstig uit de suburb Fitzroy in Melbourne), Adelaide (de Crows/ Dockers 2 nieuwe clubs), Sydney (de Swans dus) en Perth (de Eagles). Dus het is wel begrijpelijk dat de discussie hier in Melbourne voornamelijk ging over het feit dat Victoria achterblijft bij de andere clubs.

Emoe met jonkies
Maar ja, als je je beseft dat van de 16 clubs er 10 uit Melbourne komen, is het niet zo raar om te begrijpen waarom ze het moeilijk hebben. Vooral omdat het systeem van de AFL is gebaseerd op het drafting systeem waarbij iedere club jonge spelers mogen oppikken in een bepaalde streek. Dus 10 clubs in Victoria betekent dat de clubs een klein gebied hebben, terwijl een club als de Swans bijvoorbeeld de volledige staat New South Wales mogen afspeuren naar talent. Kortom: veel discussies. Maar het ging natuurlijk om de finale zelf, al deed dat ons weinig... Jacq is wel meegegaan omdat het toch wel zo gezellig zou zijn. dus wij lekker bier meegenomen, zelf wat gezonde spinazie/ feta pasteitjes gemaakt (ook dat is typisch australisch: wordt je ergens uitgenodigd met de mededeling: Bring a plate.. kortom, neem wat te eten mee en wat booze, terwijl de gastheren voor vlees zorgen voor op de barbie) en in onze (ahum.... Julie’s dus...) auto gestapt en naar Jules en Simon gereden. Het was echt heerlijk weer, zo’n graadje of 25 met een strakblauwe lucht, dus daar aangekomen lekker in de tuin gehangen rondom de trampoline (erop zitten of ertegenaan leunen)

Mr cockatoo man
met een fles bier in de hand in het zonnetje... wat wil je nog meer! Beetje met een stel gasten over voetbal lullen (al is het dan gene voetbal met een ronde bal) , buer drinken en van het weer genieten, perfect! De wedstrijd zelf deed me niet veel, de Swans speekden tegen de Eagles, en dat was eigenlijk wel het enige speciale omdat het een herhaling was van de finale van vorig jaar. Toen wonnen de Swans, nu wonnen de Eagles met 1 punt verschil. Was wel spannend, zelfs voor de neurale oeschouwer (en zo mag ik mezelf toch wel noemen zonder interesse voor de sport...) en met een paar stukken vlees van de barbie en flessen bier erbij was het een prima dag! ’s Avonds op tijd naar huis,w ant we wilden ergens wat gaan eten om het een beetje gezellig te maken. Jacq had de hele dag in het zonnetje gezeten met een boek, terwijl ik beetje voetbal zat te kijken e.d. dus we hadden elkaar niet veel gezien. Helaas waren we allebei helemaal kapot toen we thuiskwamen, en konden we eht neit meer opbrengen om nog de deur uit te gaan. Dus lekker op de bank
WildlifeWildlifeWildlife

Ook al is het geen vrije natuur, zo'n wallaby met jonkie (joey) blijf erg schattig
blijven hangen en saai gedaan.... zalig!

De volgende dag ben ik met een collega uit India op pad gegaan. Die jongen zit voor een paar maanden in Melbourne zonder zijn vrouw en kind, dus vond het wel zo sociaal om hem een dagje mee te nemen in het weekend. Jacq was nog steeds erg moe (de dokter denkt overigens nu na een aantal bloedtestjes dat ze een of ander evirus heeft gehad waardoor ze zo enorm moe was continu, ze voelt zich nu wel wat beter maar nog steeds niet ideaal) dus besloot lekker een dagje voro zichzelf te houden. ik ging dus op pad met Mustafa, het was zalig weer en we zijn op weg gegaan naar Philip Island. Heel toeristisch, maar had geen idee wat we anders moesten doen. Het wsa gelukkig goed weer, dus dan is alles prettig. We zijn daar allereerst naar een soort dierenpark gegaan waar ze alleen maar Australische dieren hadden. Dus dat was weer een leuke wandeling tussen de koala’s, kangoeroes, wallabies en emoes, en Mustafa vond het helemaal prachtig! Hij was nog niet de stad uitgeweest dus ij keek zijn ogen uit, en het was ook wel erg lekker moet ik

Koalaatjes mogen niet ontbreken
bekennen, buitenlucht, lekker zonnetje, beestjes om je heen, wat wil je nog meer. Daarna zijn we gaan lunchen bij een winery (waar ik Mustafa voor het eerst wijn heb laten proeven, tsja, je zit in OZ of je zit het niet!) waarna we nog even zijn gaan kijken op de tip van Philip Island, de Nobbies. Een plek vol met meeuwen (erg leuk want het was broedseizoen dus vol met jonkies) en ook een berg Australian fur-seals in de verte. De zeenhonden waren enkel met verrekijker te zien, maar toch leuk. Daarna weer terug naar MLB waar we tegen half 7 terug waren. Leuke dag, wel langer dan ik had verrwacht. Thuis aangekomen zat jacq met Ray te kletsen, dus nog ff met hem zitten kletsen, om daarna maar weer eens naar onze Indier te gaan.... tsja, we waren weer eens lui, de Indier is lekker, en dichtbij... het vlees is zwak.

Maandag weer gewoon werken natuurlijk, bij mij enorm druk (het project komt in een fase waar het eerste magazijn over 6 weken live gaat, en de software voor het 2e magazijn langzamerhand uit India komt voor de volgende go-live in maart volgend jaar) en bij Jacq gelukkig
ZonsondergangZonsondergangZonsondergang

Nog paar weekjes genieten van de mooie zonsondergang
een stuk rustiger. Ze kan het weer goed vinden met haar collega, de problemen zijn een beetje de wereld uit, en aangezien Jacq ook weer wat minder moe is nu begint ze weer wat lekkerder in haar vel te zitten. Wel erg fijn dat we zo dicht bij elkaar werken, want we kunne lekker regelmatig samen een kopje koffie drinken in de stad, of ff lekker lunchen ergens saampies. Erg gezellig... dat is toch wel iets wat we zullen missen hoor als we hier ooit weggaan, dat kofie drinken ergens buiten de deur.. vooral nu met dat weer! Lekker op een plein in het centrum, kopje koffie halen bij een tentje op straat en dan lekker ergens in het zonnetje heerlijke koffie uit een weggooi bekertje drinken... en goeie koffie he, geen McDonalds! Nou ja, verder weer gewoon business as usual, veel gedoe, druk, stress etc etc. weinig nieuws over te melden.

Woensdag was nog wel ff gezellig omdat een van de expats terug ging naar Duitsland. ’s Avonds dus lekker met het hele team lekker wezen uit eten/ drinken, altijd jammer dat zoiets doordeweeks is en je de volgende dag weer moet werken... donderdag weer lekker trainen voor
Philip IslandPhilip IslandPhilip Island

Tsja, er waren best veel meeuwen/ witte vlekken
de voetbal, erg gezellig! we hadden de zogenaamde “votes night”. Na iedere wedstrijd moet iedereen 3/ 2 of 1 punt geven aan 3 van zijn medespelers. De speler met het meeste aantal punten aan het einde van het jaar wint dan een prijs. Deze donderdag werden alle punten opgeteld en de winnaar uitgeroepen, vergezeld van goedkoop bier (alle bier was $2, dus ook de Europese “speciaal-“bieren (Heineken/ Grolsch/ Stella Artois/ etc.) dus was erg druk en gezellig. vrijdagavond hadden we het allebei wel gehad, paar late avonden, met iets te veel alcohol voor mij, dus vrijdag werd een vroegertje!

Zaterdagochtend beetje uitgeslapen, en daarna in de auto gestapt naar de Queen Vic markt (o ja, voor ik het vergeet.... is de nieuwe serie van Jamie Oliver ook bij jullie op de TV? Hij heeft pas geleden een restaurant in Melbourne geopend, en er is zo’n zelfde serie van gemaakt als toen in Londen en Amsterdam: Fifteen. En in de serie zie je redelijk veel van de stad, ook bijvoorbeeld van Queen Vic markt waaar ze dus inkopen en zo gaan doen... mocht het worden uitgezonden in NL, het geeft een redelijk leuk beeld vande stad!!) om bappies te gaan doen. Het was helaas nog steeds erg duur allemaal (bananen nog steeds 7 euri per kilo door die orkaan in december vorig jaar in Queensland die de bananen plantages daar met de grond gelijk hebben gemaakt) dus viel beetje tegen. Al was de kwaliteit wel een stuk beter dan de supermarkt, dus dat was wel weer de moeite waard. Maar goed, het was niet meer zo gezellig als we ons herinnerden, waarschijnlijk omdat we momenteel vele drukker zijn in de weekends met dingen doen nu we een auto hebben en wat meer zijn gaan ondernemen, dat we het eigenlijk de tijd niet meer waard vinden om op onze vrije zaterdaochtend nog naar de markt te gaan. Nou ja, wie weet... voorlopig maar even niet meer gaan! Zaterdagmiddag was Jacq weer helemaal kapot, en is ze ff op de bank gaan ligen slapen. Het gaat dus al wel wat beter met haar, maar aan het einde van de week stort ze wel een beetje in. Ze is er dus nog niet helemaal bovenop, maar het gaat beter! Maar goed, ik vind het niet heel erg, want ik ben lekker met een glaasje wijn en een boek in het zonnetje op het balkon gaan zitten... mij hoorde je niet klagen! Rest van de dag niet veel gedaan, beetje geluierd, wijntje gedronken bij Cicciolina (Met lekker warme olifjes natuurlijk....) bappies gedaan en voor de TV gehangen en beetje gewebcamd om weer op tijd naar bed te gaan. Zondag moest ik de halve finale voor de beker spelen met de voetbal, erg spannend! We zijn al kampioen (ongeslagen) dus het zou leuk zijn om de dubbel te pakken... gelukkig hebben we nu een auto, want ik moest aan de andere kant van de stad spelen. Het was weer zalig weer, al stond er wel enorm veel wind wat het wee reen beetje fris maakte. Daar moet ik wel aan wennen hier, als he warm is dan waait het vaak ook erg hard (de beruchte noorden wind natuurlijk....) nou ja, je kan niet alles hebben! Temperaturen van zo’n graadje of 25 vroeg in het voorjaar zijn niet verkeerd dus mij hoor je niet klagen over een beetje wind... was ook wel beetje verbrand na de wedstrijd, ook daar moeten we goed op letten met dat gat in de ozonlaag hier. Maar goed, was een spannende wedstrijd die we met 2-0 wonnen dus volgende week de finale! Voor het eerst in mijn leven dat ik met de voetbal een prijs kan wnnen... leuk man. Zondagavond thuis waren we weer eens luit, dus zijn we onze favoriete Indier maar weer eens gaan bezoeken... tsja, was een druk weekend (ben nog vergeten dat ik zaterdagavond, zondnagochtend en zondagavond flink heb zitten werken omdat een deadline moeten halen voor komende vrijdag, dus ik had het wel beetje gehad... wat wil je als je zaterdagavond tot 11 uur met India aan de telefoon/ email/ messenger zit om dan zondagochtend weer om half 8 achter je pc te zitten om nog een paar uur te testen) dus maar weer lui uit eten.... daarna weer een drukke week op kantoor, en het ziet er naar uit dat het vorlopig niet rustiger gaat worden. Heel goed dat men goedkope ontwikkeling in India heeft zitten, maar de communicatie verloopt erg moeizaam en bovendien zijn die Indiers erg beschermend en niet echt bereid open kaart te spelen. Gezien de enorme hoeveelheid ontwikkelingen die nog meoten plaatsvinden maakt dat het er allemaal niet makkelijker op. Nou ja, we zien wel, voorlopig kan ik weer een aantal maanden met heerlijk weer op mijn fietsje naar mijn werk fietsen, daar kijk ik echt naar uit! Jacq is sinds deze week ook op de fiets, erg gezellig zo saampies in de ochtend. Zeker op zo’n dag als vandaag, waar het ’s ochtends al zo’n graadje of 15-20 is, en ’s middags op de terugweg 29... morgen wordt het 32, en dat vroeg in het voorjaar, zalig gewoon!! Dus ben blij dat ik lekker in MLB werk, goed weer, fietsje, en alles komt goed!

Nou, verder niet veel te melden, weinig uitjes gedaan. O ja, een ding vergeen,,, on s apartement... we wisten dus al dat ons apartement te koop was aangeboden, maar de kans was klein dat het aan een prive persoon werd verkocht, en waarschijnlijk werd het aan een andere makelaar verkocht die het dan weer zou verhuren. Nou ja, niet dus... maandag onvingen we een brief in de bus of we met 60 het huis wilden verlaten omdat het dus verkocht is!!! Hebben wij weer... eindelijk begonnen we ons een beetje op ons gemak te voelen hier, zomer komt eraan, prachtig uitzicht, het was wel goed... krijgen we die ellende weer om wat anders te vinden. Nou ja, we hebben nu dus al 2 apartementen bekeken hier in St Kilda (een ding is zeker, we blijven in St Kilda) maar een was al weg, en de 2e was niet veel... had vloerbedekking in eht hele huis en dat vinden we niet echt mooi/ practisch en hygienisch). We zouden nog een 3e bekijken vandaag, en daarvoor was ik ook een uurtje eerder van mijn werk weggegaan. Dus we stonde om half 6 bij heet apartement, maar niemand kwam opdagen... na paar minuten dus maar gebeld, en daar hadden we weer een “Ozzie” moment... die vrouw bleek ziek te zijn en kwam dus gewoon niet opdagen zonder ff af te bellen... lekker hoor! Tig keer sory natuurlijk van die receptioniste, maar hebbie niet veel aan. Nu zal ze morgen terugbellen voor een nieuwe afsrpaak, maar het blijft OZ dus maar afwachten of ze dat wel doen. Nou ja, nog 57 dagen om wat anders te vinden, moet lukken! Vorig jaar is het gelukt in een week, dan moeten 57 dagen toch helemaal lukken.
Maar het blijft bizar, we hadden een contract afgesloten tot het einde van het jaar, maar dat heeft blijkbaar geen waarde hier.... ook al heb je een contract: de eigenaar verkoopt en de huurder mag oprotten.. geen wonder dat huren hier zo anders is dan in NL en dat de meeste huizen een beetje afgeragd worden door huurders... men heeft geen enkel recht!!!

Maar goed, we gaan er een eind aan maken. Zijn net ff wat wezen eten bij de lokale pizzeria (met het mooie weer en de 2 apartementjes die we hadden bekeken. Zouden bekijken hadden we geen zin meer om in de keuken te gaan staan. Dus eerst biertje gedronken op een terrasje, daarna lekker buiten een pizzaatje gegeten met een flesje wijn (een BYO wijn dus de helft die we niet ophebben staat lekker in de koelkast) en nu in korte broek en t-shirt op de bank, hopende dat het wat gaat afkoelen zodat we goed kunnen slapen vanavond!

Nou, ga ermee ophouden. Volgende keer meer te vertellen, komend weekend heeft Jacq een verrassing voor mijn verjaardag op zaterdag, ben nbenieuwd, daarna ’s avonds de verjaardag van Angela, zondag dus de finale en ’s avonds naar een concert van Live en Shannon Nole hier in St Kilda, en de week erna een lang weekend naar New South Wales voor de walvissen cruise, spannend! We nemen onze nieuwe tent en slaapzakken mee, en wellicht gaan we onderweg op de terugweg ergens in een nationaal park overnachten ipv een B&B, lijkt me nog steeds bijzonder om wakker te worden tssen de kangoeroes!

Nou, tot de volgende keer weer!!!
Jackie en Robin

Tot: 0.154s; Tpl: 0.02s; cc: 15; qc: 84; dbt: 0.1006s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.4mb