Cairns: regnskov og dykkertur! Og nu i Townsville

Oceania » Australia » Queensland » Townsville
December 17th 2006
Published: December 17th 2006

Hej folkens/mates.
Saa er det vist blevet tid til lidt skriveri her fra Australien, da det efterhaanden er lidt tid siden. Efter Alice Springs tog vi til Cairns hvor vi ankom d.7 (tog 3 dage med bus, saa var noget af en koeretur), og igaar tog vi saa videre til Townsville (den 16.)
Naa, men foerst lidt om Cairns: Vejret var meget anderledes i Cairns end de andre steder vi har vaeret, og specielt fra hvor vi kom fra - nemlig Alice Springs, hvor der var toert som bare pokker. I Cairns er der tropisk klima, meget hoej luftfugtighed, regntid og frodigt. Den foerste uges tid brugte vi paa at slappe af, se byen, svoemme i en lagune nede ved havnen og ellers bare nyde det hele. I onsdags (den 13.) var vi paa en tur ud til regnskoven, som var en helt igennem fantastisk tur. Vi gik tur i regnskoven, hvor vores guide, Bart, fortalte om planterne og dyrene, som vi da ogsaa fik set lidt til, bl.a. kaempe edderkopper (uh da)! Derefter tog vi videre til Josephine Falls, hvor vi badede ved vandfaldet og gled ned af klipperne (rockslidning). Vi lagde da ogsaa lige turen forbi Millaa Millaa Falls, som er Australiens mest fotograferede vandfald. Der fik vi mulighed for at svoemme ind under vandfaldet, og det blev der da nogle gode billeder ud af. En fra vores gruppe blev da ogsaa lige bidt af en FREDELIG baby-krokodille - bare et lille bitte bid, saa man skulle lige se hvor man svoemmede. Ud over at svoemme ved vandfald, saa vi skildpadder og platypuses, som er naebdyr! Det var virkelig en sjov tur, og vores guide Bart formaaede at goere dagen helt unik! Og ikke at forglemme vores bus Gus og bamsen Elmo, men hvis vi kommer naermere ind paa det vil I tro at vi er helt tossede!
I fredags (den 15.) var vi ude at dykke/snorkle ved The Great Barrier Reef, som straekker sig ned af oestkysten (paa stoerrelse med New Zealand, saa det er et ret stort rev!) Vi tog ud med baaden, en catamaran, kl. otte nede ved havnen, og havde ca. to timers sejlads foran os til vi naede til vores dykke/snorkle sted. Undervejs fik vi dog maerket lidt soesyge, saa vi var en smule rundt paa gulvet. Vi var 17 mennesker ombord (og tre guider), og heraf var vi seks der skulle intro-dykke, hvilket vil sige et dyk paa ca. 20-40 min. paa ca. 6-8 meters dybde, alt efter hvor meget luft man bruger og hvor sikker man er. Inden fik vi en gennemgang af forloebet og udstyret, og blev delt op i to grupper (3 og 3). Vi var det foerste hold der skulle ud med vores guide, Iris - paa med dykkerudstyrket (iltflaske, maske, finner, mundstykke) som var en smule tungt, og saa et stort skridt ud fra baaden... vupti, saa var man i vandet. Iris gennemgik vejrtraekningen med os enkeltvis nede i vandet, saa vi havde helt styr paa det, inden vi for alvor skulle ned! Morten havde dog lidt problemer inden vi dykkede ned, hans hoved er aabentbart ikke bygget til en dykkermaske, da der blev ved med at komme lidt vand ind, men det endte med at vi fandt en der passede - en juniormaske!
To reb var bundet fast til baaden med lodder i enden, saaledes at de gik ned til bunden. Man skulle holde fast i rebet, mens man gik ca. en halv meter ned, derefter skulle man holde sig for naesen og puste ud, saa propperne i oererne blev udloest. Saadan fortsatte vi ned til bunden.
Det var en smule underligt i starten at taenke paa at man egentlig trak vejret under vandet, og vi var vist begge en smule bange for at man skulle tabe sit mundstykke til ilten, men vi havde faaet instrukser om hvordan vi skulle ordne det. Det var da rart at vi kun var tre + vores guide, Iris, saa var man lidt mere tryg ved situationen. Vi saa masser af koraler, fisk (bl.a. Nemo-fisk, som egentlig hedder Clown-fish), soeanemoner, kaempe muslinger og... en soepoelse, som vi fik lov til at holde. Den sugede sig helt fast til ens haand - ret sjovt!
Efter vores dyk der varede 38 min., var det tid til at snorkle. Egentlig saa vi mere af revet ved at snorkle, da vi laa "oven paa det". Det var en utrolig unik oplevelse at se revet, snorkle og dykke - vi haaber ogsaa paa at se mere til det!
Som sagt tog vi til Townsville i gaar - i morgen tager vi ud til en lille oe, Magnetic Island, lige udenfor Townsville. 2/3 af oeen er naturpark, hvor der lever koalaer, saa dem haaber vi paa at se!
Naa, men det var lidt for denne gang. Glaedelig jul til jer alle sammen her fra de to australiere! Forresten haaber vi paa at vi snart faar lavet et lille billedshow.

Fred og kaerlighed til dig min ven / fra Morten og Pernille i australien.

17th December 2006

Hey P og Storm, det er helt vidunderligt at lære jeres historier! Det hele lyder bare så utrolig FEDT, eksotisk og varmt - ville ønske jeg kunne finde nogle billeder! Det er en fed idé og måde at opdatere folk på - jeg læste lige alle jeres journals idag, da jeg var kommet frygteligt meget bagud i jeres rejsebeskrivelser - det er så svært at ta sig tid til at gå på nettet i England nogle gange, når der sker så meget rundt omkring en, så føler man, at man går glip af en MASSE. well, det gør man måske ikke engang, men jeg elsker bare mit slot, menneskerne (det er de fedeste ikke-danskere og skøre og herlige folk, som er samlet i England in the middle of nowhere. Nogle gange føles det som om, at det eneste der omgiver os er får, græs og masser af vandpytter, men ok ok:) Juleferie i Danmark er FEDT. Jeg har været hjemme 42 timer, Christian og jeg har "smulgle" 6 amerikanere og canadiere med hjem, så her er rigitg gp stemning!! Glæder mig mer og mer til jul, men forberedelserne er også alletiders - næsten det bedste - ahh.. nej! Nu vil jeg ønske jer en awesome og sweet jul med masser af varme og glade tanker herfra Hasselvej, hvor jeg sidder. Jeg savner jer! Love fra Bell
19th December 2006

julestemning
hej I 2 backpackers! Er julestemningen ved at brede sig hos jer, det kan vel være lidt svært med de varmegrader. Nejjj så skulle I hellere være her hos os, hvor vi hver nat har besøg af drillenissen, som gemmer gaver og laver sjov og ballade. Igår fandt Mads sin tandbørste i madkassen og en nisse i hans støvle og i dag var alle glassene fyldt med appelsiner. Det lyder til at I har det rigtig dejligt. Julekram hjemmefra

Tot: 0.075s; Tpl: 0.01s; cc: 7; qc: 44; dbt: 0.0346s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb