Deel 19

Oceania » Australia » Queensland » Cairns » Cairns City
October 6th 2011
Published: October 7th 2011

……… en ik deed mijn ogen open, lekker geslapen, maar wat is dat!?!? De hele schone tent onder de groene shit. En niet een beetje, zoals gisteren, maar echt enorm. Hoe kan dat nou? We worden omringd door bomen, maar staan onder geen enkele. Straks wéér in de wasmachine!
Het razen van de snelweg viel ’s nachts mee, maar ’s ochtends zwol het lawaai erg aan. Doodzonde, zo’n schitterende plek hier. Sinds we aan de noordelijke oostkust zijn heb ik weer het gevoel continue in de Intratuin te lopen. Echt waar, wat hier allemaal groeit en bloeit (als onkruid) staat bij ons in het tuincentrum te koop. Zo mooi. De parken, de tuinen, de kant van de weg, alles is schitterend. Wat ons opvalt is, dat we weinig bloemen zien. Je zou verwachten, dat je in het regenwoud bloemen (orchideeën enz) zou zien bloeien, maar dat is niet zo. Ligt misschien aan de tijd van het jaar, ik heb er geen verstand van. Maar dan nog blijft het mooi.
Lekker ontbeten, tent in de wasmachien en die hing alweer te drogen, bakkie gezet, want ja, we hebben geen haast. We zijn in de buurt van mijn vertrekpunt, dus wat kan ons nog gebeuren. We hebben al zoveel gezien. Hoeveel watervallen, creeks, look outs, waterholes kan een mens hebben? Wat zullen we vandaag doen? Eigenlijk wilden we de Waterfall circuit doen. Een rit van een kleine honderd km langs een stuk of 10 watervallen. Maar sommige hebben geen water meer druppelen, maar welke? Ben ervan overtuigd, dat ze stuk voor stuk mooi zijn. En de één nog mooier dan de ander, maar wij vonden het genoeg. Onze keus viel op de Babinda Boulders en de Josephine Falls.
De koffiesessie duurde uiteindelijk erg lang, want we zaten gezellig te praten met een stel (ex-Nederlanders) uit het hinterland van de Gold Coast. Erg gezellig. Nog een bakkie ……..
Toen naar Babinda. De granieten keien daar zijn enorm en helemaal rond en zacht van vorm door het geweld van het stromende water wat er langs gaat dagelijks. Prachtig gezicht. Je mocht hier niet zwemmen ivm de vele ongelukken, die hier gebeurd zijn. De wandeling er naar toe door het regenwoud duurde een kwartiertje, maar was schitterend én warm. Ongelooflijk, zodra je het regenwoud inloopt en je licht inspant, begin je meteen te zweten. Terwijl het licht er amper door komt.
Door naar Josephine Falls alwaar we eerst een lekkere salade gemaakt hadden op de picnicspot. Daarna zwemkleding aan en aan de wandel. Korte regenwoudwandeling deze keer en we werden ook nog eens met een prachtige waterval beloont met daaronder een grote pool om te zwemmen. Koud water, maar refreshing. Heerlijk. Je voelt je huid tintelen na die continue hitte, die het moet doorstaan. Zo goed voor je. Daar even blijven rondhangen en veel geplonst. En het was er zo lekker rustig. Op een gegeven moment waren we de enigen. Bijzonder om te dobberen in die ongerepte omgeving.
En toch moet je je eens los weken van zo’n plek. Terug naar Cairns op zoek naar een andere camping waar we de laatste 2 dgn willen gaan staan. Ons doel de komende dagen is slenteren door Cairns, misschien een beetje zonnen en plonsen, want ook hier schijnen ze een kunstmatige lagoon in town te hebben. Net als Darwin the Waterfront heeft en ook Airlie Beach zijn grote lagoon in town centre heeft. Brisbane heeft zijn Southbank en Sydney heeft zijn zoutwater zwembaden in de rotsen bij de stranden. Het zijn plekken waar je veilig kunt zwemmen zonder stingers, crocodiles en haaien. Weet je, het zwemt zoveel relaxter. Om deze zwemplekken heen allemaal gras, park, bbques, picnictafels. Gewoon goed geregeld. Waarom kan dat bij ons niet? Omdat wij asociaal zijn met zijn allen. Ik weet niet wat het is. Hier maakt iedereen zijn bbque schoon met water (of bier) en met papier, ready for the next one. Iedereen wil graag een schone bbque als je gaat beginnen, dat werkt hier gewoon goed. De councils vullen de gastanken, dus meestal (alleen gisteren moesten we 1 dollar betalen, was de eerste keer) bbque je gratis zonder gedoe met gastank en kooltjes meenemen. Too easy! Iedereen ruimt zijn zooi op. Eergisteren bijvoorbeeld, in de campkitchen van Freshwater, was het een drukte van belang. Je moest wachten op één van de 3 bbques en we moesten aanschuiven bij anderen op één van de tafels. TV stond aan. Het was een komen en gaan van mensen, allemaal kletsen . Behalve vakantiegangers en reizigers op doorreis , zie je hier op de campings ook heel veel werklui. Zij zijn bv tijdelijk hier aan het werk voor een paar maanden en “wonen” dan op een campsite. Vaak ook in cabins. Ook deze leute bevolken de campkitchens en dat maakt het een zeer gemixte populatie. Om 21-21.30 uur verdwijnt iedereen naar bed. Wij waren de laatsten en alles was schoon achtergelaten. Spotless!
Ik dwaal af.
Wim en ik voelen ons allebei een beetje vreemd. Het idee, dat ik overmorgen wegga en hij hier nog een kleine maand blijft. Er is niets zieligs aan natuurlijk, maar toch een apart gevoel.
Op de bonnefooi de borden Cairns City gevolgd en al snel vonden we een campsite. Tent (met buitentent opgezet voor het eers i.v.m. dreigende lucht)en een quick bbque gedaan en op naar de City. En wat blijkt: Cairns is een prachige stad. Toeristisch, maar niet alleen maar goedkope troep, ook een beetje mondain. Alle grote hotelketens staan hier: Hilton, Shangri-La, Sheraton en de rest. En dat volk mengt zich met de backpackers ………. en met ons! Australiërs zijn zowiezo no nonsense mensen. Totaal niet arrogant (zeg eens heel eerlijk: hoeveel Nederlanders zijn erg arrogant, omdat ze meer verdienen dan een ander, een groter huis of auto hebben? Eerlijk zeggen!). Ongedwongen atmosfeer. Het park is prachtig verlicht en ze hebben een Esplenade aangelegd met allemaal restaurants en bars waardoor het gezellig druk is. Ook een night market (15 dollar voor een 40 min. massage, zal ik het gewoon doen vanavond? zo lekker)en food court hier. Dus voor ieder wat wils. Natuurlijk heerlijke koffie geschoord met een heerlijk blueberry muffin en citurstaartje (oh, wat een cliché). Gezellig!
De camping heet prachtige bomen en palmen, veel schaduw. Het is heel rustig, schone amenities, geen vliegende kakkerlakken en dingo’s. Er is kort groen/geel gras en niet zo bushy, zodat we niet veel slangen verwachten. En 5 min. rijden van de Centre. Wat kan er mis gaan, zou je zeggen?
Mmmmm, dream tight!

Tot: 0.05s; Tpl: 0.009s; cc: 6; qc: 44; dbt: 0.0309s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb