Ayers Rock - og outback

Oceania » Australia » Northern Territory » Ayers Rock
March 22nd 2013
Published: April 2nd 2013

Vi startede i Australiens Outback og samtidig ingenting. Eller med andre ord, vi startede med et eller rettere flere besøg ved Ayers Rock. Man kan kun bo 20 km væk. Det er der, hvor Anungoerne ( den slags aboriginals, der bor her) har givet tilladelse til, at der kan opføres hoteller. Her er så en helt lille by med 4-5 hoteller og campingplads. Ayers Rock er meget imponerende, men det er "The Olgas" skam også (anden storslået klippeformation ca. 50km væk fra Ayers). Vi havde håbet at skulle gå hele vejen rundt om Ayers, men varmen (op til 40 grader) og det forhold, at Laura har været dårlig nogle dage betød, at vi måtte tage kortere ture. Mange gåture bliver ogsån enten totalt lukket, når temperaturen når 36-38 grader, eller lukkes fx ml kl 9 og 16, men så kan man jo døse ved poolen midt på dagen! At kravle på Ayers er i øvrigt en hån mod anungoerne, der anser stenen for at være hellig, så det frarådes. Der er også områder omkring Ayers Rock, der er mere betydningsfulde/hellige end andre, hvor der heller ikke må fotograferes. Her er voldsomt varmt, men heldigvis lav luftfugtighed, så vi har praktiseret ture til soopgange og -nedgange, og har så tilbragt tiden midt på dagen ved poolen. Eneste negative ting her er fluer. Der er sindssygt mange irriterende fluer både ved Ayers Rock og The Olgas. Og her er så mange, at man på ingen måde vænner sig til dem! Heldigvis er der stort set ingen, hvor vi bor.

Vi nåede også at prøve at kaste med boomerang. Ret imponerende, hvor langt man kan kaste og ikke mindst med hvor voldsom kraft den kommer retur. Forstår sagtens, at den kan knock out'e dyrene, hvis ellers man kan ramme! Specielt Marcus var meget begejstret - en begejstring, der ikke lige frem lev mindre, da han fik lov at beholde den boomerang, han havde kastet med. Vi har dog nedlagt forbud mod, at han afprøver kundskaberne i Hyrdehøj og omegn - han mangler en hel del mht. præcisionen. Vi har forladt Ayers rock og har bevæget os mod Alice Springs - en tur på ca 800km i den australske outback. Vi har lejet en seriøs firehjulstrækker, hvilket kan være nødvendigt, da der ikke er asfalteret overalt, men også da den har en tank på 150 liter! Her er man virkelig den lille i no where. Her er ingen huse eller andet - kun en selv. Man kører og kører uden at møde ret mange - måske en bil i timen! De meget få lastbiler man møder, kører i øvrigt med tre anhængere, men det gælder selvfølgelig også om at få transporteret så meget som muligt ad gangen med de store afstande. Og så er det ikke helt rigtigt, at man ikke møder nogle - vi har nemlig mødt en del vilde dromedarer. Også en der stod midt på vejen, og lige skulle se os an, inden den havde lyst til at flytte sig. Undervejs den første dag, holdt vi ind et lille sted, hvor man bl.a kunne få benzin, mad og slå sit telt op, hvis man havde lyst! Vel ikke overraskende kostede benzinen 50 procent mere end normalt og en flaske vand 40kr, men tingene skal jo også transporteres laaaangt, og så kan man jo også tale om monopol status, der på ingen måde er truet!

Halvvejs overnattede vi ved Kings Canyon, hvor der både var hotel og campingplads, så her var lidt mennesker. Overraskende nok fik vi noget fantastisk mad - kænguru. Tænk at en seriøs kok (og andre i øvrigt) gider at arbejde herude. Hvad skal man lave, når man har fri?! Da vi kørte fra Kings Canyon blev vi i øvrigt mødt af et skilt: næste tankstation 261 km!! Selvom vi har kørt i ingenting, har det været en super tur. Fedt at køre på den røde grusvej helt alene. Derudover har landskabet været varierende, og vi har kunnet tage nogle afstikkere til kløfter, vandhuller mv. Hvis man får problemer med bilen, er det dog nok knap så sjovt. Vi har efterfølgende moret os meget over, at biludlejeren sagde, at vi bare skulle ringe, hvis vi fik problemer. Ja, tak, men hvordan? Der er jo ikke mobildækning!!!!

Med ankomsten til Alice Springs kom vi tilbage til civilisationen. Det er en "rigtig" by med 27.000 mennesker - hvoraf mange er aboriginals. Som afslutning på vores tur herinde, var vi ude at ride på dromedarer (som de godt nok kalder kameler her). Nu flyver vi til Adelaide, hvor vi i et mobilhome vil bevæge os mod Sydney. Vors sidste tur i Australien. Vi er oppe mod, at det er påske, hvor stort set alle australiere åbenbart tager på ferie - og specielt til Great Ocean Road! Med andre ord er det ikke uden udfordringer at finde overnatningsteder. Det havde vi ikke lige forudset, men som altid løser tingene sig nok....

Tot: 0.067s; Tpl: 0.013s; cc: 12; qc: 29; dbt: 0.0315s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb