Lille Mona i Store Hollywood


Advertisement
Published: March 31st 2007
Edit Blog Post

Naa, der er gaaet et stykke tid siden jeg har skrevet, fordi jeg har haft enormt travlt... med at lave ingenting (ups). Saadan gaar det jo, naar man er i godt selskab med familiemedlemmer.
Siden 16. marts har jeg befundet mig i Los Angeles, naermere bestemt West Hollywood, hos min soede kusine Laurie og hendes kaereste Troy. Laurie har boet i Danmark i et aar som udvekslingsstudent for 7 aar siden, og hende og jeg har ikke rigtig set hinanden siden da, saa glaeden var stor hos begge parter, da jeg flyttede ind i deres to vaerelseslejlighed i et omraade, der graenser sig op til Hollywood.

Selv om Laurie kun er to aar aeldre end mig, har min tid i LA vaeret ligesom at komme hjem til ens mor og far. Laurie laver mad, goer rent, vasker op og propper mig med vitaminpiller, hvis jeg har ondt i halsen. Troy koerer os rundt alle steder, betaler drinks og mad, naar vi er ude i byen, og hvis vi skal se film, er det mig, der faar lov at bestemme, hvad vi skal se. Og hvis vi er taget paa en bar, og jeg har faaet lidt for meget indenbords (ja, det haender sjovt nok nogle gange), tager vi hjem, hvis jeg ikke har lyst til at vaere der mere. I det hele taget bliver jeg behandlet som en forkaelet, lille pige, saa jeg kan ikke klage over mine vaerter.

Til gengaeld er jeg ikke helt oppe at ringe over selve byen. Det er svaert for mig at generalisere over hele LA, da jeg for det meste har opholdt mig i West Hollywood, der kun er een bydel ud af 36, men alligevel bilder jeg mig selv ind, at jeg har dannet mig et indtryk af hele byen. Naar jeg har fortalt folk, at jeg skulle til LA, har jeg faaet af vide, at man kan ikke vaere i LA uden at have bil. Man skal have et eller andet at koere rundt i, ellers er det simpelthen umuligt at komme fra et sted til et andet. 'Jaja', taenkte Mona, 'slap dog af - jeg gaar bare. Eller, hvis det er meget langt vaek, saa tager jeg bussen'. Men nu er det bare lige saadan, at alting er saa spredt ud i LA, at man ikke bare lige kan gaa fra et sted til et andet. Det kan tage
Mona i byen med de store drengeMona i byen med de store drengeMona i byen med de store drenge

Romy, Troys ven, til venstre, og Troy til hoejre
mange timer. Og busser - eller almen offentlig transport, for den sags skyld - er mere eller mindre ikke eksisterende i byen. Og de busser, der endelig er her, skulle efter sigende vaere doedsensfarlige at opholde sig i efter moerkets frembrud. Hvorfor er det saa, at jeg ikke bare lige cykler rundt? For naar man er fra Danmark, kan man vel finde ud af at cykle fra et sted til et andet. Ja tak, hvis der altsaa var nogle cykelstier. At sno sig ind og ud mellem kaempe jeeps, hummers, limousiner og smaa rappe sportsvogne, det bliver altsaa ikke lige i denne her omgang. Sorry, cykelnation derhjemme, men det er simpelthen for farligt. Saa hver gang Laurie og jeg gerne vil et sted hen, med mindre det er nede paa hjoernet for at hente smoeger, saa koerer Troy os, og selv om han har en stor, champagnefarvet jeep, der fylder en del paa vejbanerne, saa kommer han alligevel hurtigt rundt omkring.

I LA, tror jeg, handler det ret meget om good looks - altsaa udseende. Saa laenge ting ser godt ud paa facaden, kan man ikke klage. Og maaske derfor synes jeg ogsaa, at jeg har haft lidt svaert
Universal StudiosUniversal StudiosUniversal Studios

D' damer paa rundtur blandt kulisserne
ved at passe ind i hele maskineriet - dels fordi jeg generelt godt kan li', at der er lidt dybde i tingene, dels fordi jeg paa ingen maade har pakket hverken toej, make up eller andet fest gear, der kan faa mig til at passe ind i maengden. Efter at have besoegt en del forskellige barer i West Hollywood (der i oevrigt er kendt som 'the gay area' - hvor homoseksuelle maend baade bor og gaar i byen, er jeg kommet frem til foelgende regler, skrevne som uskrevne:

1. Medbring altid I.D. Man skal vaere 21 aar for at komme ind paa de fleste klubber, og doermaendene er ikke bange for at betvivle eens alder. Mit internationale studiekort er ikke godt nok - det skal helst vaere et pas. Saa jeg render tit rundt med det lille roedbedefarvet pas og haaber, at ingen faar lyst til at stjaele min taske lige praecis den aften

2. Hvis man, som mig, godt kan lide at staa op, men foretraekker at sidde ned, naar man er ude, er det en god ide enten at reservere bord eller blive hjemme. Naar der bliver et bord frit, er det ikke sikkert, at man
Universal StudiosUniversal StudiosUniversal Studios

Uha, den uhyggelige, mekaniske haj fra 'Jaws'
faar lov at sidde ned - bordet kan vaere reserveret til gaester, der er mere forudseende. Lykkes det endelig at finde et bord, der er frit, er der paa nogle barer en regel om, at man skal koebe mindst en flaske sprut for at faa lov at sidde ned. Og sjovt nok er det ikke billige flasker, der bliver langet over barddisken.

3. Hvis man som pige ikke er i besiddelse af en selskabsblaere, skal man undgaa de stoerste boesseklubber. Klubberne er store, og der er tit saa mange mennesker, at man skal staa i koe for bare at kunne gaa rundt omkring. Det er ikke saerlig lang tid siden, at ogsaa de heteroseksuelle begyndte at besoege klubberne, og foer i tiden har der ikke rigtig vaeret brug for pigetoiletter. Det resulterer i, at Laurie og jeg, da vi forleden besoegte 'The Abbey' maatte staa i koe i ca. en halv time, da der kun var to toiletter paa pigetoilettet, mod drengenes otte toiletter + pissoirer.

4. Naar man gaar paa bar, handler det ikke saa meget om at have det sjovt, som det handler om at blive set. Det er i hvert fald mit indtryk. Roshar, en
Universal StudiosUniversal StudiosUniversal Studios

Saa saa man lige kusinerne paa Wisteria Lane. Desvaerre var der ingen hjemme. Heller ikke den paene gartner.
make up artist, jeg moedte, da jeg var med Laurie paa photo shoot, fortalte, at han havde arbejdet i baade i LA og San Francisco, og hvor San Francisco var mere fokuseret paa kunst og intelligens, handlede LA mest om penge og udseende - i hvert fald i Hollywood. Egentlig giver det meget god mening, naar man taenker over det, da Hollywood efter sigende er der, man skal tage hen, hvis man 'vil opdages' indenfor diverse kunstgenrer, saasom film og musik. Alligevel er det lidt skraemmende at maerke, hvor meget hele atmosfaeren paavirker ens tankegang. Ikke saerlig lang tid efter at vaere ankommet, begyndte jeg at spekulere paa, at 'hmm, maaske burde jeg tabe mig', 'min hud er meget lys - gad vide, hvor man kan faa fat i noget selvbruner', 'gad vide, om jeg faar nok motion, mens jeg er ude og rejse' etc. Indtil videre er det dog lykkedes mig meget godt ikke at spekulere for meget over, hvordan jeg ser ud, eller hvordan jeg 'burde' se ud - for det er jo ikke det, det handler om.

Mens jeg har vaeret i LA, har jeg dog foretaget mig andre ting end bare at se fjernsyn, koere
Universal StudiosUniversal StudiosUniversal Studios

Fra den film, hvor Jim Carrey spiller 'the Grinch, who stole Christmas'... Noget i den retning...
i Troy's bil og gaa paa bar om aftenen. Bl.a. har jeg brugt en del tid sammen med Jeppe, som jeg har gaaet i parallelklasse med i gymnasiet. Jeppe og hans kaereste Henrik bor og arbejder baade i LA og i Koebenhavn, og lige nu er de altsaa i LA i et par maaneder. Jeppe bor 10 minutters gaagang fra mig, hvilket er ret bemaerkelsesvaerdigt, byens stoerrelse taget i betragtning, og jeg har 'vaeret paa besoeg' i deres lejlighed et par gange, hvor vi har snakket, spillet kort, lavet og spist aspargessuppe (Yes! Laekkert med noget hjemmelavet mad!) og snakket om gamle dage paa Sankt Annae. Og saa har vi selvfoelgelig ogsaa vaeret ude og drikke et par oel og apple martinis. Rigtig hyggeligt, men i starten skulle jeg lige vaenne mig til at samtaler paa dansk igen. Puha.

Jeg maa desvaerre indroemme, at jeg ingen kendte mennesker har set, mens jeg har vaeret her. Og det er ikke fordi, jeg ikke har kigget efter dem! Da Laurie og jeg besoegte Universal Studios, tog vi en guided tour rundt i filmbyen, hvor vi baade kom forbi motellet og det uhyggelige hus fra 'Psycho' og en lille filmby, hvor dele
Universal StudiosUniversal StudiosUniversal Studios

Laurie og Mona. Og King Kong.
af bl.a. 'Spiderman' og 'Farven Lilla' er blevet optaget. Da vi koerte gennem 'Wisteria Lane' (fra Desperate Housewives) og fik at vide, at vi skulle vaere stille, fordi de var i gang med nogle optagelser, blev jeg helt vild i varmen, da det kunne vaere ret saa fedt at se nogle af mine yndlings husmoedre i virkeligheden, og jeg spejdede og spejdede, men der var ingen i sigte, desvaerre.

Og saa er Laurie og jeg netop hjemvendt efter at have leget Paris Hilton og Nicole Richie paa en oekologisk gaard i fire dage, hvor vi har arbejdet frivilligt mod til gengaeld at bo at gratis. Vores organic farm-besoeg var en oplevelse i sig selv, der fortjener dens eget afsnit, hvilket jeg arbejder staerkt paa at faa skrevet.

I skrivende stund har jeg tre dage tilbage i LA, hvor jeg skal have loebet nogle aerinder; koebt nogle billige jeans, som jeg skal have sendt hjem til Danmark, sammen de andre upraktiske ting, jeg har faaet erhvervet mig indtil videre (cupcake stativet, de pastelfarvet cupcake forme, cupcake kagepynt i syntetiske farver, diverse underlige boeger, som jeg ikke har faaet laest, et 'do it yourself' broderi saet, saa jeg kan brodere
Universal StudiosUniversal StudiosUniversal Studios

So many toys, so little time...
kranier og motorcykler paa mine pudevaar etc), og ellers bare bruge tid med Laurie, da jeg nok ikke kommer til at se hende i et stykke tid fremover. Paa tirsdag tager jeg tilbage til San Francisco, hvor Marcos venter paa mig, og sammen tager vi paa mini road trip til Lake Tahoe - en, vistnok, ret fin soe i Californien paa graensen til Nevada.

Udover det har jeg ikke saa meget at rapportere hjem. Jeg melder alt vel og haaber, at foraaret er kommet til Danmark, og at alle har det godt. Jeg skriver snart om gaarden.

Kaerlig hilsen Mona




Additional photos below
Photos: 24, Displayed: 24


Advertisement

Universal StudiosUniversal Studios
Universal Studios

Yes! Proev lige at tjekke truckerkasketten!
Med Laurie paa photo shootMed Laurie paa photo shoot
Med Laurie paa photo shoot

Roshar, der er i gang med at laegge make up paa en model
Med Laurie paa photo shootMed Laurie paa photo shoot
Med Laurie paa photo shoot

Jeg vil godt lige sige, at det ikke var min ide, at det her billede skulle tages...
Med Laurie paa photo shootMed Laurie paa photo shoot
Med Laurie paa photo shoot

Roshar, der lige er blevet faerdig med at laegge den vilde make up paa Laurie. Do not try this at home.
Paa Venice Beach...Paa Venice Beach...
Paa Venice Beach...

...Hvor der er en seperat afdeling, 'Muscle Beach', for de, der maatte oenske at styrke deres muskler, mens de er paa stranden. Tsk, tsk.
Hos Jeppe og Henrik - Hos Jeppe og Henrik -
Hos Jeppe og Henrik -

Inden vi tager i byen forsoegte Troy at slaa dem alle i poker. Det lykkedes overhovedet ikke.


31st March 2007

udseende
ja det er forfærdeligt man bliver opmærksom på så mange ting ved en selv rendte selv rundt som en gal efter white stripes i supermarkeder som afbleger tænderne billigt. Laurie skulle næsten vise dig en bootcamp hvor de kendte kommer i form det er sindsygt hvad folk gør.. Og ja det med biler altså bare øv man er totalt afhængig!!godt billede på det fotoshoot af dig og laurie :) sjovt har præcis de samme billeder med jeppe og henrik drikke drikke hygge..de er så søde..Det bliver spænende med san fran.. knus

Tot: 0.211s; Tpl: 0.027s; cc: 10; qc: 45; dbt: 0.1652s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb