Poijat Isossa Omenassa!

North America » Canada » Ontario » Thunder Bay » Lakehead University
October 17th 2007
Published: October 18th 2007

Statue of LibertyStatue of LibertyStatue of Liberty

Tältä ei vaan voi säästää ketään...
Kärkeen isot kiitokset Jukalle ja Pikolle loistavasta matkaseurasta!

Valitettava tosiasia vain on, että New York on jo selän takana... Muistot eivät toivottavasti unohdu aivan heti! Ainakin vaalimme reissun aikana parhaan kykymme mukaan aina niin hupaisaa turistikulttuuria. Otimme nimittäin yhteensä reissun aikana hieman yli 1400 kuvaa! Double check, kuten kanadalaisilla kavereillani on tapana sanoa, sillä valitettavan monet noista kuvista ovat neljään kertaan. Minä ja Jukka samasta paikasta vierekkäin henkilökohtaisina double checkeinä...

Täällä sitä ollaan siis takaisin harmaassa arjessa, joka tällä hetkellä on konkreettisestikin kovin harmaa, kostea ja kalsea. Kaiken kukkuraksi missasin vielä uinnin tältä päivältä, koska allas ei ollutkaan auki kuin 8:30 pm saakka. Itsehän menin altaalle vasta 8:15 pm jostain käsittämättömästä syystä, johon en itsekään tiedä selkeää järjellistä selitystä ja tämä oli liian myöhään... Suutani onneksi vielä makeuttaa erään käytävämme naispuolisen henkilön minulle tovi sitten tuoma ällöttävän makea banaanisuklaamuffinssi! Kaiken kukkuraksi en ole ollenkaan niin varma olisinko halunnut saada sitä juuri häneltä (nimeä en muista...) pakollisten halausten kera, kerta hän näki minua ensimmäisen kerran takaisin tuloni jälkeen... Nuo 160x160x160 mitat omaavat pyjamissa vaeltavat laumaeläimet eivät vain ole se kaikkein mieltäylentävin näky... Onneksi sentäs hän häiritsi muitakin opiskelevia kämppiksiäni, mutta heidän ei tarvinnut kuitenkaan halata häntä. En sillä, että olisin
Rockefeller CenterRockefeller CenterRockefeller Center

Totta, siellä luisteltiin pilvenpiirtäjien tyvessä ulkona ajoittain helteisistä keleistä huolimatta! Tämä on just se paikka minne pystytetään joka joulu valtava joulukuusi. Löytyi tuolta lippumerestä myös Suomen siniristilippu! Kuvan aitoutta alatte ihmettelemään, että jossain toisessa näkemässänne kuvassa patsas on valaistu eri väriseksi, mutta sen väriä vaihdetaankin jatkuvalla syötöllä:D
vaativa tai saati katkera, mutta tokihan nyt oma arvonsa pitää tuntea ja toisekseen silmäni ehtivät jo tottua johonkin aivan muuhun viimeaikoina:D

Highlighteja matkanvarrelta

Monet sanovat perinteisiä turistipaikkoja, kuten Empire State Buildingia, vapaudenpatsasta, Central Parkia jne. tylsiksi ja valitsevat ennemmin jotain hieman erikoisempaa kohdelistalleen. Se on kyllä aivan totta, että nuo paikat ovat tupaten täynnä pällisteleviä turisteja vaikkei olisi edes mikään sesonkiaika, kuten nyt ei ollut. Kyllä noissa silti oli vain sitä jotain. Empire State Building kirkasti kaupunkikuvaa kummasti eikä sen korkeutta pysty edes maankamaralta hahmottamaan huonostikaan. Central Parkiin pitää päästä ihmettelemään. Tuollainen vehreys pilvenpiirtäjien puristuksissa on lumoavaa. Vapaudenpatsas oli myös symboolisen arvonsa vuoksi mielestäni näkemisen arvoinen. Jos noista pitäisi kuitenkin jotain rankata pois, niin minulle se olisi helppo: vapaudenpatsas. Se ei itsessään tarjonnut mitään järisyttävää live lisää...

Kun kaikkeen tuohon lisää vielä parit museokeikat ja NHL + NBA, niin mitä voi työttömiäkin huomattavasti huonommin tuetuilta opiskelijoilta enää vaatia ensimmäiseltä New Yorkin matkalta? Eikä toki sovi unohtaa Washingtonin haltuunottoa, joka oli reissu reissussa:D

New York vs. todellinen Amerikka

Ainakin minä kirjoitan aivan suorilta väitteen, että New York ei ole todellista Amerikkaa. Se on niin monen kulttuurin sekoitus, että se on aivan oma maailmansa. Se on monessakin
Maisemakonttori!Maisemakonttori!Maisemakonttori!

Tästä oli joskus kesällä töissäkin puhetta, mutta ei päästy vielä silloin sanoja pitemmälle, nyt otin hieman roolia:D Täältä raportoin teille New Yorkista, Hostellimme katolta. Vastapäätä näkyy areenoiden kuningatar, Madison Square Garden. Nettinä toimi aina niin luotettavat naapurien verkot. Hostellin reseptionissa käyty tähän liittyvä keskustelu: "Excuseme, do you have wireless network?" "Unfortunately no, but neighbours will work well!" "Awesome, that sounds good for me!" Ja pettihän se pokka virkailijaltakin:D
mielessä paljon lähempänä eurooppalaista menoa ja täten monessakin mielessä positiivisempi kokemus=) Jotain joka pitää nähdä ja kokea itse! Muu Amerikka on sitten asia erikseen... Toki sitäkin pitää ihmisen päästä joskus elämässään haistelemaan.

Mitenkö tämä sitten näkyy katukuvassa? Minä kuvailisin asiaa seuraavasti. Aivan ensimmäisenä erona on se, että näet ihmisiä kadulla ja he kävelevät! Toisekseen kun alkaa tarkkailla tarkemmin kulkijoita, niin siellä menee sekaisin aivan kaikenlaisia etnisiä ryhmiä. Kun vielä tarkentaa skooppia, niin hehän muistuttavat aivan selkeästi ihmistä, eivätkä räjähtämispisteessä olevaa lyllertäjää... Täältä puuttuvat lähes kokonaan ne aina niin ihanat jatkuvasti hyllyvää rasvaa runsaasti mukanaan raahaavat oliot! Äkkiseltään voisi vetää nopean johtopäätöksen, että silmin havaittava ihmisten liikkuminen todellakin pitää heidät huomattavasti paremmin kuosissa:D En minä nyt miksikään koko rasistiksi halua alkaa! Toisinaan vain voin suorastaan pahoin pelkästä myötätunnosta, kun näkee vierestä noita parista askeleesta kuolemankielissä puuskuttavia henkilöitä... Myös ihmisten pukeutuminen on aivan jotain muuta kuin siellä ns. oikeassa Amerikassa. Muualla en ole koskaan tuntenut varustustani mitenkään sopimattomaksi, ennemminkin päinvastoin... New Yorkissa vain tuli toisinaan olo, että Tommyni, Pepe Jeanssini ja Jack Jonesin kamppeillani ei oikein pysty sulautumaan joukkoon... Onneksi sentäs sai ollakin ihan puhtaana turistina! Myös suomalaisten ensimmäinen katseen kohde, kengät, olivat eri maailmasta. Muualla saat etsimällä etsiä, että näet
Toimisto on aina toimisto!Toimisto on aina toimisto!Toimisto on aina toimisto!

Niinpä niin, myös yöaikaan toimistossa puhuttiin vain "työasioita" ja nautittiin pelkkiä alkoholittomia juomia kuten kuvastakin pystyy aistimaan=)
muutakin kuin lenkkareita, mutta täällä se meni päinvastoin! Oikeassa Amerikassa ihmiset siis kulkevat todella väljissä rähjäisen rennoissa kamppeissa huppareiden, shortsien ja lenkkareiden ollessa ainoa kelvollisen näköinen asustus... Niin ja mainostamillani lenkkareilla todellakin tarkoitan aivan ihka oikeita juoksulenkkareita! Älkää nyt kuitenkaan saako töissä sydänkohtausta, lupaan olla tuomatta dresscodea tullessani, eikä se ole minuun tarttunutkaan kuin aivan osittain. Parhaat selkäpalat, renno mukava look😊

Näennäinen turvallisuus

Tuohon ja näyttävyyteen täällä osataan panostaa joka suhteessa. Toisinaan turvatoimet tuntuivat jopa hieman ylimitoitetuilta. Törmäsit monta kertaa raskaasti aseistettuihin vartijoihin pilvenpiirtäjien juurella, poliisit eivät tulleet paikalle partiona vaan saattueena, saattueita joissa kuljetetaan silmäätekeviä näki jatkuvasti, Subwayssa kerrottiin näkyvästi sinua odottavasti 7 vuoden kakusta, jos käytät väkivaltaa henkilökuntaa vastaan ja tavarasi läpivalaistaan sekä kuljit metallinpaljastimien läpi ennen pääsyä yhteenkään turistipaikkaan! Toisaalta mikäs siinä, jos kansa pysyy tyytyväisenä ja ns. suojatyöpaikkoja saadaan luotua... Turistillahan ei ainakaan pitäisi olla muuta kuin aikaa, kunhan kärsivällisyys vielä riittää=) New Yorkista haaveileville antaisin saman ohjeen, kun bussikuski taannoin antoi minulle jonottaessani linja-autoon, joka vei minut ensimmäistä kertaa valtion täysihoitoon: ”Tästä eteenpäin sinulla ei ole sitten kuin kiire jonottamaan!” Tästä huolimatta menkää ihmeessä!

Testasimme myös käytännössä turvatoimien pätevyyttä. Arvosanaksi voisin antaa tyydyttävä plus. Erään nimeltä mainitsemattoman seurueemme jäsenen lompakko palautui hostellin
Laatu maksaaLaatu maksaaLaatu maksaa

Täältä saat maailman halvimmat ja laadukkaimmat autot vai mitenkä se menikään?!?
katolta respaan yön kuluessa. Toisaalta samainen koehenkilömme onnistui pääsemään pois lähtiessään jopa turvatarkastuksen läpi ilman passiaan, joka hänelle toimitettiin vasta tuossa vaiheessa todellisena JOT ajoituksena! Kaikesta tästä testaamisesta selvittiin rahalla. Samaiset testit olisi toki paremmalla suunnitelmallisuudella voitu toteuttaa pienemmällä budjetilla, mutta nyt ainakin niiden audenttisuus hakee vertojaan:D

”Äijäläppä”

Tuo on se joku, joka täältä puuttuu... Terminä tuo on hyvin lavea, kyllä te tiedätte:D Jätettäköön taas täällä alati painotettavalle yksilönvapaudelle sijaa, joten en lähde avaamaan termiä sen syvällisemmin. Onnekseni en tunne oloani täysin poikkeavaksi, koska kyllähän tuota muutkin vaihdossa olleet kaverini ovat taannoin valitelleet! Vai mitä Juha?!? Tälläkin erää asiaan tuli lääkettä. Minulla kyllä olisi tarjota jotain esimerkkejä, mutta jos joku nainen on tänne asti selviytynyt, niin jätettäköön tasa-arvon nimissä välistä... Tällä annilla kuitenkin pärjätään taas pitkään😊

Nyt on siis palattu tuonkin osalta takaisin arkeen. Se koitti oikeastaan jo matkan aikana, kun kämppikseni tuli noutamaan minua aivan väkisin Duluthin lentokentältä jenkkien puolelta 3 tunnin ajomatkan päästä! Kaikkihan sai alkunsa rahasta, kun menin taannoin ääneen kauhistelemaan bussimatkan hintaa, jolla tuon välin ajaisi itse moneen kertaan (sitä en sanonut toki:D) Bensahan on halpaa, noin 2,7$ US gallonalta jenkkilän puolella, josta he itse kuitenkin jaksavat valittaa ja kanadassa vielä kalliimpaa, melkein
MammuttimainenMammuttimainenMammuttimainen

Niin ne ainakin väittivät. Mammutti ja nykyinen elefantti mittakaavassa. (Siellä oikeassa alanurkassa!)
1 CADin litralta. On se hurjaa... Lontoo siis takaisin kielenä ja ajoituskin toimi vielä täydellisesti, vaikka lentoni olikin myöhässä arviotani enemmän... Kun sain laukkuni ja kävelin kentän ovesta ulos, niin näin Mattin auton jonossa noin 20 metrin päässä, joten 5 sekuntia odotusta ja hän oli kohdalla! Ei hassummin ottaen huomioon, että minä matkustin New Yorkista asti yhdellä vaihdolla ja hän ajoi 3 tuntia, vai mitä?!?

Majoittuminen

Punkkasimme enimmäkseen ei niin hohdokkaissa olosuhteissa. Lemmikkejä emme kuitenkaan löytäneet kovasta yrityksestä huolimatta... Majoittuminen halvasti ei sinänsä ollut mikään ongelma, koska eihän reissuun hotellikuolemaa oltu lähdettykään tekemään, vaan aivan kaikkea muuta! Pitäisin nukkumista tällaisilla reissuilla ennemminkin vain välttämättömänä pahana, yliarvostettua hommaa jo sinänsä muutenkin:D Kuten kuvista voi nähdä niin tilaa ei useimmiten ollutkaan kuin juuri siihen olennaiseen, nukkumiseen! Tasoissa kävi vielä hirveä munkki tai Jukka sanoisi varmaan ennemminkin, että pystyy hoitaan=) Meillä kun sattui olemaan juuri kovimpien helteiden aikaa ehdottomasti korkeatasoisin ja parhaiten ilmastoitu majoitus! Muutenkin Jukkaa tuntuvat reissusäät suosivan jopa liian kanssa, kun muisteli helteessä taannoista Tukholman reissua, jolloin ei riittänyt pelkkä paikkojen ihmettely, vaan piti laputella maratonia paahtavan trooppisessa kelissä... Kääntykää siis Jukan puoleen mikäli haluatte tietää helteistä ja niiden ajoittumisesta tarkemmin! Minä olin vain statisti kuulemani mukaan molemmilla kerroilla:D
Mittakaavaa...Mittakaavaa...Mittakaavaa...

Taannoin esittelemäni Jefferson Monument Washingtonissa ei siis ole mikään tulitikuista kasattu! Tosiasiassa toki haluan vaan muistuttaa, että jossain on lämmintäkin:D

Muutenkin tällaisilla reissuilla pääsee kenties parhaiten kiinni todelliseen reppureissulaisen elämään majoittumalla juuri hostelleissa ja juttelemalla muiden reissaajien; HOX! EI TURISTIEN; kanssa. Tällöin pystyy tapaamaan parhaiten toisia pienellä budjetilla reissaavia nuoria ympärimaailman. Siinä on sitä aitoa reissaamisen tunnelmaa! Avarsipa tämä muun muassa ranskalaista työkulttuuria, kun kysyin ranskalaiselta huonetoveriltamme, että odottavatko häntä työt heti kotiinpaluun jälkeen, kun hän ensin mainitsi olevansa lähdössä kotiin seuraavana päivänä. Hän tokaisi, että periaatteessa kyllä, mutta me ranskalaiset työskentelemme puhelimella, soitan lääkäriltäni paripäivää sairaslomaa pahimpaan reissukrapulaan! Että pitäkääpä tämä mielessä, kun olette palkkaamassa ranskalaista työntekijää ja hän ilmoittaa työhaastattelussa olevansa innokas reissaaja:D

Juoma, ruoka & ruokajuoma

Jotainhan sitä pitää ihmisen tehdä henkensä pitimeksi! Kuten jo aiemmin olen kertonut, niin testasimme myös perinteistä pikaruokaa. Etupäässä söimme sentäs kenties omaksi yllätykseksemmekin hieman sivistyneemmin! Ruoka oli yleensä erittäin rasvaista, joten se vaatii seurakseen hyvän ruokajuoman. Tätä virkaa meillä hoiti lähinnä olut. Oluita en lähde sen kummemmin kehumaan tai mollaamaan. Hyviäkin löytyy kokeilemalla. Kerta tämä on sellaista tieteenalaa, jossa useimmat harrastavat mielellään empiiristä tutkimusta, niin jätämpä sen teidän tehtäväksi:D Pahoittelen etten täten kunnioita vanhaa perinnettä, jonka mukaan makuasiat on tehty kiisteltäviksi...

Jotain jätimme kuitenkin tällä sektorilla seuraavaankin kertaan. Metsästimme puolitosissaan 20 oz pihviä ja jahti jatkuu yhä
Ground Zero 1/3Ground Zero 1/3Ground Zero 1/3

Tällainen aukko siellä tilapäisesti on...
edelleen. Joku tahtoisi varmaan sanoa, että olitte pojat soitellen sodassa ja en kyllä voi täysin tuota kieltääkään... Jukka sentäs hankki jo kosketuksen saaliiseen, mutta siellä se vieläkin odottaa ottajaansa. Kerran puolestaan luulimme jo saavamme, mutta tekniset apuvälineet olivat taas tehneet meille karhunpalveluksen ja johti meidät harhaan. Googletin meille nimittäin varman paikan, mutta tässä 01/07 ilmoitetussa osoitteessa olikin tätä nykyä kahvila... Olisi ehkä sittenkin pitänyt luottaa esi-isiltämme perimäämme vanhaan kunnon perstuntumaan tässäkin asiassa.

Matkailu avartaa

Viisastuinko muka siis jollain tavalla? Riippuu miten sen ottaa. Itse sanoisin, että en, vaikka nyt voinkin kertoa muun muassa, että teillä hyvin monella olevat työläiset pilvenpiirtäjissä aiheiset julisteet on ikuistettu Rockefeller Centerin työmaalla 29.9.1932. Tai tiesittekö sitä, että mammutit olivat oikeasti niin suuria kuin ne olivat, katso kuva! Entäs ihmetteletteekö vielä joku teistä Finnairin toitotusta halvasta lentämisestä Helsingistä Aasiaan? Ihmetelkää tilannetta halkaisijaltaan noin 2 metrin karttapallon edessä ja seuraavassa hetkessä lobbaatte itsekin asian puolesta kuin kovinkin lobbari. Entäs mitä sanotte siihen, että joka kolmas jenkkien joukkoliikenteessä tehtävä matka tapahtuu New Yorkissa! Niin tai tiesitkö, että ZERO-G järjestää hintaan 3 675$ kaupallisia lentoja Las Vegasissa ja Kennedyn avaruuskeskuksessa, joilla saavutetaan painottomuuden tila 90 min lennon aikana 15 kertaa tarkoitukseen muunnellulla Boeing 727-200 koneella?!? Jos joku
Ground Zero 2/3Ground Zero 2/3Ground Zero 2/3

Montussa oli kova kuhina. Vaikuttaa jokseenkin haasteelliselta rakentaminen tällaisella urbaanilla alueella liikenneruuhkien keskellä!
pitää tuollaista tietämystä viisautena, niin sitten pitäköön... Itse väittäisin, että se suurin anti oli hieman muualla, kokemuksissa ja elämyksissä, joten kyllä se matkailu avartaa sittenkin:D Ehdottomasti!

Ja lopuksi vielä vapaasti suomennettu uuni tuore elämänviisaus kämppikseni Tylerin suusta, joka saattoi ehkä kummuta muffinsien tarjoajasta tai sitten ei: ”Kukaan ei ole tarpeeton, aina voi toimia huonona esimerkkinä!” Kiitos ja anteeksi:D

- Janne

Ground Zero 3/3Ground Zero 3/3
Ground Zero 3/3

Tällaista ne askartelevat. Näkymä pitiäisi olla luonnossa jotain tämän näköistä vuonna 2010, mutta aikatauluthan tunnetusti elävät tällaisissa mammutti hankkeissa...
Vietnamilainen ravintolaVietnamilainen ravintola
Vietnamilainen ravintola

Syöminen ei ollut tällä kertaa liian helppoa. Sinun piti itse tehdä rulla kuvassa roikuttamastani alusesta, joka muistutti lähinnä ohutta lateksista suojakäsinettä... Eipä tullut ainakaan hotkittua ja paikan pitäjille riitti ihmeltetävää! Kaiken kukkuraksi tämä oli taatusti reissun terveellisin ruokailu:)
It wasn't me!It wasn't me!
It wasn't me!

Esimerkillistä toimintaa. Miten olisimmekaan voineet nauttia ruokia laatuoluiden kanssa ilman tätä pohjatyötä? Epäkiitollista työtähän tämä, mutta jonkun ne on aina paskahommat hoidettava... Hienoa vastuunkantoa!
Ensimmäinen majapaikkaEnsimmäinen majapaikka
Ensimmäinen majapaikka

Kuva otettu ovelta ja seinäänhän ne jalkani lattianrajassa nojaavat! Nukkumaan pystyi kuitenkin vallan mainiosti.
Toinen majapaikkaToinen majapaikka
Toinen majapaikka

Reissun laadukkain majoitus helteisessä Washingtonissa! Tuuria vai taitoa, mene ja tiedä, mutta tarkoituksenmukaista ainakin asua noissa keleissä edes hieman laadukkaammin:D
Kolmas majapaikkaKolmas majapaikka
Kolmas majapaikka

Näkymä taas ovelta! Tällä kertaa oli sentäs oma suihku/WC, televisio ja katolla maisemakonttori heikoilla verkkoyhteyksillä...
Suuri vitsikö?Suuri vitsikö?
Suuri vitsikö?

Näet oikein, kuin Hummer limusiini muttei sitten kuitenkaan! Kaikkea se jenkki keksii...

Tot: 0.13s; Tpl: 0.015s; cc: 13; qc: 59; dbt: 0.0492s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb