Puu vs. teräs

Published: October 5th 2007

Aatamilla oli asiat hyvin - kun hän kertoi hyvän jutun, hän tiesi ettei kukaan ollut kertonut sitä aikaisemmin. - Mark Twain

Niinpä niin, nyt on takana tähän asti ehdottomasti arkisin viikko. En kuitenkaan väitä sitä missään nimessä turhaksi tai tylsäksi. Ja vielä vähemmän tätä blogia hyväksi! Kenties tämänkertainen on vain tyyntä myrskyn edellä?!? Odottaahan case East Coast aivan ovella😊

Viikon aikana on tullut nautittua hieman muutakin kuin kansalaisluottamusta kunniakasta opiskelijaelämää vaaliessa😉 Kuuluuhan se kiinteästi jo tavalliseen opiskelijaelämään, mutta tällä kertaa ei tarvitse edes kissanristiäisiä syyttä! Menivät hyväksymään dipan ihan virallisestikin, joten skool:D Toki liikunta on myös kuulunut päivittäisiin kuvioihin. Pikaisen laskutoimituksen jälkeen vaikuttaa erittäin todennäköiseltä, että olen juossut yli 200 rinkiä tuota aina niin mielenkiintoista, yllättävää ja haasteellista rataa. Tarjosin myös paikalliselle parturille todellisen haasteen uskaltautumalla hänen kynittäväkseen. Hän kuitenkin hoiti homman tyylikkäästi, pisteet hänelle ja käyntikortti minulle, koska määräsi 6 viikon päästä uudestaan! Luennoilla olen saanut tähän mennessä ehdottomasti syvällisintä opetusta binomi- ja summakaavoista! Täällä todellakin osataan opettaa ja vääntää asioita rautalangasta. Investment Managementin luennoilla meille opetettiin jokseenkin hartaasti binomi- ja summakaavoja. Minä olin tuossa kohti hieman huvittunut tilanteesta ruotsalaisten kanssa asian edetessä noin kymmenessä minuutissa yhden tekijän verran… Mutta ei tässä vielä kaikki. Todellinen pommi oli osittaisderivaatta, jonka proffa sivuutti yhdellä lauseella: ”Ei teidän tarvitse tietää miten se suoritetaan, opettelette vain lopputuloksena saatavan kaavan!” Siinä kohti kyllä Skandinavia hymähti yhteisesti, muiden huokaistessa helpotuksesta, kun binomikaavatkin taisivat jäädä vielä hieman etäisiksi… Enkä nyt ollenkaan väitä, etteikö proffa olisi ollut asiansa osaava, mutta, mutta… Kuvitelkaa vain itse, kaikki tämä 3. vuoden kurssilla yliopistossa:D Joten rautalankaa säästelemättömän opetuksen puolesta puu 0 - teräs 1.

Toisaalta puu vie kuitenkin voiton monessakin asiassa. Pyöriskellessäni yliopistolla on siellä tullut vastaan enemmän puisilla kävelykepeillä oikeasti könkkäseviä ihmisiä kuin suomen varuskuntien jonoissa voi edes kuvitella olevan vempan hakijoita ennen sitä paljon parjattua maastoharjoitusta! Täällä on siis ilmeisesti alkanut näillä keskimäärin kevyesti ylipainoisilla liikunnan opetus täydellä tohinalla. Lääkäreiden määräämä keppi terminä vain tuntuu tarkoittavan hieman eri asiaa! Puu 1 - teräs 1.

Tekniikankin saralla puu näyttää pitävän pintansa tietyillä saroilla teräksisen osaajan rämpiessä jossain… Vanha kunnon yliopiston Paju -serveri ei pettänyt tälläkään kertaa töiden ETA -yhteyksien pettäessä pahemman kerran. Kaikki tämä kuulemma johtui joustavuudesta, jonka nimissä tulin myös saaneeksi kenkää! Samaan hengenvetoon palkkasivat kuitenkin takaisin, kun eivät uskaltaneet edes alkaa miettimään elämää ilman… Tämä tarkoitti siis käytännössä lähinnä sitä, että olin vapaa panostamaan täysillä opintoihin koko viikon, joita riittää 8 h viikossa! MsProjectin ja hänen hyvien ystäviensä mystisen maailman kartoittaminen jatkuu siis hamassa tulevaisuudessa, kun muuttivat minut diplomityön tekijästä oikeaksi työläiseksi! Eikä noiden puun takaa tulleiden potkujenkaan saaminen tuntunut miltään ja olipa se tullut omalle esimiehellekin aivan puskista, joten mitä ne jotkut jaksavat stressata asialla…; pitää vaan pystyä hoitaan:D Tilanne puu 2 - teräs 1.

Hieman perinteisemmän tekniikan saralla mekaaninen toteutus vie bussien pysähtymismerkin antamisessa high techiä, vai pitäisikö sanoa low techiä?!? Täällä on narut ympäri bussia, joista kiskomalla saa annettua pysähtymismerkin. Toki busseissa on myös edistyksellisemmät merkinantonapit, mutta en ainakaan toistaiseksi ole havainnut niissä mitään eloa. Joten tilanne tasoittuu, puu 2 - teräs 2.

Kolmas erittäin tekninen seikka, mutta samalla niin arkipäiväinen jonka haluan nostaa esiin, on matkapuhelimet. Niihin et täällä juuri törmää. Vain murto-osa ihmisistä, jopa nuorista edes omistaa kyseisen kapistuksen ja vielä vähemmän niitä näytetään käytettävän! Suomessa kun ei tarvitse paljon nostaa katsetta katukivetyksestä, niin taatusti huomaat jonkun puhuvan kännykkäänsä. Täällä se vaatii ahkeraa metsästämistä, jossa oikeasti riittää haastettakin=) Sen sijaan näillä on kaikilla narupuhelimet. Itsekihän olen palannut takaisin hammasta purren rautalanka aikaan, kun täällä kämpässäni vain sattuu sellainen olemaan ja se jaksaa silloin tällöin piristä… Tiukkaa tekee, mutta näen sen juuri paljon mainostamanani nöyryyden hankkimisena. Taitaapa se olla samalla esimakua tulevaisuudestakin, ellei töissä tehdä jotain maita mullistavaa periaatepäätöstä loppuvuoden aikana! Toisaalta voihan narupuhelimen ohjata töissä aina suoraan kännykkään, joten se siitä hädästä:D Näin ollen näkisin tilanteeksi puu 2 - teräs 3. Tähän on ehkä hyvä lopettaa tältä erää tämä vääntö ja todeta olevansa kenties sittenkin oikealla alalla!?!

Näihin sanoihin! Pahoittelen kuvien puutetta, mutta oletettavasti case East Coast tarjoaa myös kuvallista materiaalia niiden ystäville aikanaan yllin kyllin?!?

- Janne

5th October 2007

Önneksi ölököön
Ei muutaku onneksi olokoon janukselle ja lykkyä kalavesille kanadaan!

Tot: 0.113s; Tpl: 0.014s; cc: 12; qc: 60; dbt: 0.0632s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb