Atatürks sommarställe och ÖNH

Turkey's flag
Middle East » Turkey » Marmara » Istanbul
October 17th 2010
Published: October 17th 2010

Denna vecka har vi varit på öron, näsa, hals. Två dagar i operationssalen och två på mottagningen. Återigen har läkarna varit mycket välkomnande och omhändertagande. På mottagningen har de lärt oss undersökningar och i operationssalen har jag till och med fått assistera lite på en del av en bilateral halsdissektion med total laryngektomi, alltså en jätteoperation som tog dryga sex timmar. Det var såklart mycket intressant att se men såklart också ganska läskigt med så viktiga strukturer som halsartären, -venen och vagusnerven helt frilagda och nära skarpa saxar. Men det gick bra.

Igår var vi på rundtur i Fatihs (vår stadsdels) religiösa delar. Det var vackert men ganska nergånget på sina ställen. Efter det gick vi på bio i Taksim och såg Mahpeyker, ett turkiskt kostymdrama som utspelar sig i sultanpalatset på 1600-talet. Den var bra men väldigt svårt att förstå...

Idag åkte vi ut med pendeltåget till Florya, en förort vid havet där Atatürks sommarställe finns. Vi blev guidade i det snygga enkla trettiotalsmöblemanget av en mycket kompetent engelsktalande guide och gick sedan till vad vi trodde var muséets café för att först dricka te och sedan äta lite. Efter teet visade det sig att bara parlamentsledamöter fick äta där och vi blev vänligt ombedda att gå och förvägrade att betala för teet. Det var alltså den turkiska riksdagens sommarställes matsal vi hamnat i.

Tot: 0.056s; Tpl: 0.01s; cc: 5; qc: 44; dbt: 0.0364s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb