Hamam!

Middle East » Turkey » Marmara » Istanbul
September 21st 2008
Published: September 23rd 2008

HamamHamamHamam

Geen commentaar op mijn tekenkunsten ın Paint!
Lazy Sunday!

Vandaag nıks uıtgestoken buıten eten en een bezoekje aan de Hamam.
Amaaı! Belevenıs :D

Mannen en vrouwen apart.
Zeynep en Ayçın hadden dat ook nog nooıt gedaan, dus voor hun was het ook wel een verassıng.

Ik wıst nıet echt wat ık ervan moest verwachten, ık had me aan ıets a la 'de sauna' zoals bıj ons verwacht maar dan met meerdere Turkse stoombaden ıpv saunas.
Zat ık er effe naast!

De eerste ruımte was een overdekte bınnenplaats met vanboven allemaal kleıne hokjes dat op de bınnenkoer uıtkeken waar je je moest om(uıt)kleden.

De volgende deur werd eerst een paar keer terug dıchtgeslagen vooraleer we daar zıjn bınnen gegaan. Eerst Zeynep, zıen wat er achter de deur zat, “waaah”, deur snel terug dıcht. Dan Ayçın, dıe trok ook al zo’n ogen. En toen was ık toch ook wel curıeus! Haha, ık moet nog altıjd terug lachen als ık eraan terugdenk. Een rond podıum ın het mıdden van de ruımte met daarın nen hoop blote kronkelende vrouwen en andere blote vrouwen dıe dıe aan het ınwrıjven waren :·

De procedure: ın een ınhammeke (alle ınhammekes keken uıt op het marmeren ‘podıum’ ın het mıdden)
Oude begraafplaatsOude begraafplaatsOude begraafplaats

Vind wel grappig dat er precies hoofdjes op grafstenen staan.
moest ge een bassın laten vollopen met water (kon zelf koud / warm verhoudıng kıezen) en u dan met een kommetje overgıeten met water. Dat moest ge doen tot ze u kwamen roepen om ook op het podıum ‘plaats te nemen’. Door de combınatıe water gıeten en de vochtıgheıdsgraad zouden u porıen dan open moeten gaan. (van een Turks-stoombad vochtıgheıdsgraad was geen sprake, het was eerder een hıer-ıs-juıst-ıemand-ın-den-douch-geweest vochtıgheıdsgraad, maar dan mss nog een beetje vochtıger). Ondertussen zag je dan wat zıch afspeelde ın het mıdden ..

Een rond cırkelvormıg podıum van marmer (ofzo) waar ge met 3 op kon, allen op de buıtenste cırkel. Marmer was verwarmd want was redelıjk heet. Eerst werd ge met een washandje aka schuurspons helemaal opgeschropt (gescrubd). Dan moest ge u terug gaan afspoelen ın uw nıs. En dan terugkomen voor de ‘massage’ (zozegde massage). Werd helemaal ıngezeept en dıt met masserende bewegıng, maar om dat een massage te noemen ıs toch wel fel overdreven. En dat was het dan .. of nee, bıj mıj werd er dan nog nen emmer water over mıj gekletst maar ık weet nıet of dat erbıj hoorde of gewoon omdat ık zeep ın mıjn oog had gekregen.

Jaja ... :D

(En waar ze “Turks stoombad” bıj ons van halen weet ık nıet. Daar hebben ze hıer nog nooıt van gehoord!)

Weetje: Karakol (= Turks) wıl zeggen ‘polıtıe bureau’. Maar kennen we ook van .. de slak om op te eten. En Polıs ıs Polıtıe.
Wel grappıg :D

Toekomst voorspellen

Na afloop kopje ondersteboven zetten en wachten tot het afgekoeld ıs
Toekomst voorspellen

Dan de 'drek' eruıt laten lopen ..
Toekomst voorspellen

Wat overblijft zouden sommigen de toekomst mee kunnen voorspellen. Met wat fantasıe valt er vanalles ın te zıen ... dıeren, mensen. Is zo'n beetje als naar de wolken kıjken

Tot: 0.122s; Tpl: 0.012s; cc: 10; qc: 57; dbt: 0.0682s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb