Hicran Cigdem Yorgancioglu Lebanon Lübnan Beirut Beyrut

Middle East » Lebanon » Beirut
April 27th 2010
Published: April 27th 2010

Hicran Çiğdem Yorgancıoğlu ‘nun Lübnan Beyrut devr-i Alem Hicri Alem Hicran Çiğdem Seyahatnamesi’nden ..seyahat notlarından sadece bir bölümünden alıntılardır . Her hakkı saklıdır .. / Eserin tüm telif hakları H.Çiğdem Yorgancıoğlu’na aittir . Eserin izinsiz kopyalanması çoğaltımı ,yayını ,dağıtımı halinde 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Kanunun hükümleri geçerli olacaktır.

BEYRUT LÜBNAN MAVİ FÜRUZE

Al Hamra kırmızısı bir mavi firuzeyim . Ben biz siz henüz çokken ,gözümü dahi kırpmazken ve kirpiklerim bir ok ken ; Sehrin üzerine inen bulutların eteğimde fisto olmadığına ve üzerine gül açtırmaya kıyamadığım şehrin solmadığına inandır beni ben yok ken.

Eyjafjallajökul ve küller İstanbul ‘a etki etmedi . Yıllardır sönmeyen alevim seyahat serüvenimin yollarımı kapatmadı küller. Her dem yer ile göğün birleşim noktasında bir yeniye yolculuk vakti. Üç kere yanağından öptüm şehrimi . Uçak vaktinde hareket ediyor. Kulağimda bir Fairouz musikisi, içimde bir Fenikeli denizci, Bir Romalı savaşçı Bir Bizans esintisi bir bir Memlük ya da Osmanlı Sultanı ya da ile yeni seyahat destinasyonum El cumhuriyyet'ül Lübnaniyye . Kısaca Beyrut Yolcusuyum. -Li-Beirut diyor Fairouz (Vedad Haddad) kulağıma Akdenize kıyılarım var bugün . Amin Maalouf bana kimbilir kaçıncı ad dan bahsedecek bana . Palmiye ve sedir ağaçlarını dinliyorum rüzgarda . Akdenizin soluğunu şimdiden hissediyorum
Cigdem Yorgancioglu Beirut LabanonCigdem Yorgancioglu Beirut LabanonCigdem Yorgancioglu Beirut Labanon

23.04.2010

3 ay önce Başbakan Recep Tayyip Erdoğan ve Lübnan Başbakanı Saad Hariri 'nin iki ülke arasında vize kaldırılması üzerinde anlaşmasına binaen sınırdan polisleri selamlayıp elinizi kolunuzu salayarak geçmeniz o kadar kolay ki . Ülkeye giriş sırasında Niye geldin kime geldin kaç gün kalacaksın diye bir sual sormuyorlar .Purpose of visit yani ziyaret sebebi turistik demek kafi geliyor. Türkiye ile saat farkı yok aynı saat diliminde GMT +2 yi kulanıyorlar .Döviz bozduruyorum . 1 USD 1500 Lübnan Pounduna eşit . Bizim paramızın da 1000 katına denk geliyor . 1 TL 1000 Pound ediyor kısacası. Amerikan USD da kabul ediliyor yani sıkıştınız üzerinizde ülke parası yok döviz bozduramadınız diye hiç üzlmeye değmez. Ülke parlamenter cumhûriyet ile idare ediliyor. Cep telefonu şebekesi /GSM operatörü "MTC touch"selamlıyor .ülkede 900.000 civarı cep telefonu varmış sanırım bu hat sayısına denk geliyor . Ülkenin bayrağı ihtiyar bir sedir ağacı . Dayanıklılığından ve uzun yaşamasından ve Lübnan bölgesindeki ağaç olmasından seçilmiş olabilir diye düşünüyorum .
İşte Beyrut …yani Fenike dilindeki anlamı ile kuyular şehri. Havalimanından Hazimieh bölgesindeki Rotana otelime gidiş sırasında Yaser Arafat resimleri pankartlar gördüğüm mahalle bir Filistin mahallesi idi . Lübnan halkının İsrail'i işgal etttiği Güney Lübnan'dan atmak amaçlı kurduğu tamamen Şii yasal kurtuluş
Cigdem Yorgancioglu Beirut Labanon Cigdem Yorgancioglu Beirut Labanon Cigdem Yorgancioglu Beirut Labanon

Cigdem Yorgancioglu Beirut Labanon
örgütü Hizbullah hakkında ne düşünüyorlar ki.Kırık bir Arapça ve basic (basit ve ilk ) seviyede bir Fransızca ile kelimenin tam anlamı ile kafa göz yara yara ama istediğim her hedefe ulaşacak şekilde harikulade iyi anlaşıyorum halkla. Fransızların yakın müttefiki Maronite Hristiyanlarını diğer yandan da Osmanlı sonrası , Birinci Dünya Savaşı ardından Fransız hakimeyetini de düşününce ülkede Arapça'nın yanısıra Fransızca konuşulmasını yadırgamamak lazım. Her ne kadar resmi dil Arapça olsada herkes Fransızca biliyor . Hatta Arapça Fransızca karışık dahi konuştukları bir füzyon oluşturmuşlar . Bu bana Hintlilerin Hingiliscesini hatırlattı. Otelde bir duş sonrası hızlı bir hazırlanma süreci yaşıyorum. Bu arada musluk suyu içilmiyor . İçimde bir ozan içimde bir aşık ,perdelerimi açtım içeri giren ziya, içeri giren nur içeri giren güneş içeri giren ışık . Gezmeye hazırım artık pek şık .

Panaromik şehir turum için ilk durak eskiden "Artillery Square " olarak bilinen şimdi Bağımsızlık meydanı olarak da geçen Martyrs' Square ‘de 2002 - 2007 yılları arasında Lübnan eski başbakan Hariri tarafından yaptırılmış olan 10,700m2 alan üzerine kurulu sünni cami “Muhammad Al Amin camisi oldu . O masmavi kubbesi de içi de büyüledi beni . Caminin mimarı Azmi Fakhuri, bu mavi kubbenin Osmanlıdan esinlendiğini ve Istanbul’daki Sultan Ahmed Camimimizin

Cigdem Yorgancioglu Beirut Labanon
bir taklidi esinlenilmiş kopyası oldugunu söylermiş. Ne güzel avizeler . Kubbenin içi de ne kadar güzelmiş . Muhteşem diyorum . Dört yüzyıl Osmanlı hakimiyetinin sürdüğü bir şehirde tek esin kaynağı bu kubeb olmasa gerek diyorum içimden .

Sonrası gezinti güzergahım Solidere. Beyrut'u yeniden inşa eden Beyrut ve Kuveyt borsalarına kote dev inşaat şirketi Solidereden geliyor ismi . Hariri bu şirketin 10 % hissesine sahipmiş 1994 te kurulmuş hariri tarafından ve Solidere kelimesinin açılımı “Societe Libanaise pour le developpement et la reconstruction de Beyrouth” a dayanıyor . 2006 yılındaki İsrail-Lübnan Krizi'nde İsrail’in hava saldırılarına maruz kalıp yerle bir olmuş Solidere’de saat kulesinin oldugu cevre .Bir yemek molası etrafta pek çok sigara ve nargile tiryakisi her yer duman .Bu arada Türkiye bu Hariri ailesini yakından tanıyor zira 2006 lı yıllartda Oger Telecom olarak Türk Telekom’un yüzde 55’ini satın almışardı.hatta hisselerini 10 % daha da arttırmak istedikleri söyleniyor . merhum Rafic Hariri ,Kral Fahd'ın kız kardeşi ile evli olması nedeni ile S. Arabistan ta da epey bir saraylar yapılmış . Tabi Hariri ailesi sadece Türk Telekom değil MNG Bank’ı alması ile de (şimdi ki adı ile TBank) gündeme gelmişti Türkiye’de .

2005 te suikasta kurban giden eski başbakan Rafic Baha

Cigdem Yorgancioglu Beirut Labanon
El Deen Al-Hariri nin mezarı da caminin hemen yanında . tabi onun da mezarını zirate ettim . 5 yıl kadar önce Lübnanlılar, Hariri'nin tabutunu taşıyabilmek için birbirlerini ezmişlerdi adeta şimdi oğlu Başbakanlık görevi Saad Hariri tarafından icra edilmekte.

Sıcaklık giderek artıyor 23 derece civarında Restoranda daha oturur oturmaz tesadüfen “La Flor De Estambul” melodisinin çalması adeta mest etti beni bu ilginç tesadüf ile . Üstelik ismim de bir çiçek olunca iyiden iyiye katmerlendim . Tabi bu kez sözleri Debutó en Beirut la Flor de Estambul, şeklinde mırıldandım Paris yerine . Fakat o da ne …. Beyrut Orta Doğu’nun Paris’I derlerdi ya hani … evet şarkının sözleri de uyuyor . Mükemmel bir paralellik. Her seyahatte yeniden bahara çiçeklendiğimdendir belki de.

Yunan Ortodoks ve Katolik izler.Ermeni Kilisesi Saint George Maronite Katedrali, St. Elias Yunan Ortodoks Katedrali, Emir Assaf Camii Mecidiye Camii, Ömer Camii epey bir gezdikten sonra yola devam ettim . Bir an karşıdan karşıya geçecek oldum . O da ne askerler polis bir anda toplandı .Küçük bir olay için bunca kalabalık.

Kredi kartları bir sonraki sayıya yuvarlanıyor . Askerlik artık mecburi değil . Solidere izlenimleri bir keyif. Roma Hamamları görülmeli elbet .

Akşamüstü

Cigdem Yorgancioglu Beirut Labanon
sıcaklık düşüyor montumu giyme zamanı geliyor .
Kornishe nargile keyfi izlenimleri Akdeniz e dalan gözlerim ve Raouché ‘ye geçişim . Yanımdan üzerinde Beyrut yazılı geçen bisiklet ve bisikletliler Saçlarımda rüzgar var. Haitham ile tanışıyoruz .Katar’da bir prensesin erkek arkadaşı fakat kendi ekonomisi biraz bozulduğu için ve iç güveysi olmayı kabul etmediğinden evlenmeleri için yeniden sürecin toparlanmasına çalışıyor . İlk evliliğinden olan oğlunun resimlerini gösteriyor sürekli .

Daha yeni bir kaç gün önce Beyrut'ta Türkiye-Lübnan Ekonomik konferansına katılmaya gelen Türk işadamları n Ermenilerin yumurtalı protestosuna maruz kalmıştı tamda zamanında Nisanın 23-24 nde burada olunca yumurta var mı sağda solda bir etrafa baktım . Lübnan’ın tamamında 150 .000 civarı Ermeni yaşıyormuş
Dünyanın tüm ülkelerinde olduğu gibi içlerinde Hard Rock Café olan ülkelerde bu mekanı ziyaret etmek çok keyif veriyor bana . İlk gittiğim köşe Michael Jackson köşesi oldu ziyareti sonrası El Manara Cornish açık hava tiyatroma devam .

Gece otelde iki kere elektrikler kesildi ve jeneratör devreye girdi . Yolda da ara ara elektrik kesintilerinin oldugu bölgeler gördüm 70 lerin 80 lerin Türkiyesini hatırlattı bana . Sonra birden yine Işıklı Beyrut girdi kadraja.

Gece saat çok geç sabaha karşı . Uyusa uyandırmaya kıyamam şehri . Kurşun delikleri dolu pek

Cigdem Yorgancioglu Beirut Labanon
çok şehir gezdim şimdiye kadar , Beyrut’ta onlardan biri . Bir daha yemesin diye bu kurşunları kurşun döktüm sanki geceye . Tütsüledim sabahı.
23.04.2010

Eşrefiye Mahallesi’nde National Museum yani Ulusal Müze ziyareti sırasında girişte bilet kesilirken memur hangi ülke diye soruyor acaba broşürü bu dile göre mi verecek diye düşündüm niye diye sorunca İstatistiksel bilgi amaçlı soruyoruz dedi . Favorim Demir çağı bölümündeki M.Ö 5 Yüzyıla tarihlenen tera cota yunan stili Attic tarzı domuz başı idi . Domuz diyor ama aslında inek suratına benziyordu daha fazla . sarcophagus, lardan birinde bir Mısır mumyası gene M.Ö 5 Yüzyıldan kalmış ve Grek stili . 20.YYın başlarında bulunmuş . Sidonian ların kralı Banaa'nın çocuk heykeli . Bronz Çağına it ise Fenike kral Airham’a ait bir sarcophage var . M.Ö 10 .YY a it ve müzen,n şaheseri olarak biliniyor . helenistik döneme ait 350 yıllarına ait mermer tribün ise onunde bir fotograf cekilesi tabi dakikalarca detay incelemeye doyamıyorum. Hele de içinde ışığın Tanrısı Apollo olunca . Roma dönemi bölümüne geçince Mozaikler oldukça etkileyici M.Ö 60 lı yıllara tarihli 7 bilen adam mozaiği yerde . Dyonsiosun mermerden kaide başı yada büstü gene Roma bölümünde bir de Achile ile ilgili bir sarcopahgeus var . Birde

Cigdem Yorgancioglu Beirut Labanon
bizans bölümüne geçince Grek harfler yazılı Jealousy adlı mozaik var. Beyrutta Bizans dönemli bir evin girişinde imiş ve Envy is Evil yani , kıskançlık şeytaniliktir anlamına geliyor . Bu arada Memlük dönemine ait mücevherler de pek güzel .

Deve tellal iken, pire berber iken bir masal büyüyor içimde (Rock Pigeon) Güvercin Kayasını seyrederken. Rüzgarda gölgem titriyor ne kadar da kendime benziyorum bugün de .

Akşamüstü La Pilagge de yemek yediğim sırada tamhesabı ödemiştim ki bana Hatmiah katıldı . Somon ve Spagetthi Bolognese iyi bir ardışık ikili oldu menümde. Sonra Harissa- Jounieh istikametine yonlendik . Şehri tepeden seyreden Meryem Anayı selamladık. Ne yazık ki teleferik saatlerini kaçırdığımız için bölgede gezindik . Holograf Müzesi ilginç idi . Akşam güneş önce bulutun sonra denizin arkasına saklandı . İçimdeki ozan pek konuşkan , ona sus ve izle diyorum . Jounieh Dağ çıkışını Jeita Mağarasını ve Biblos’u bir sonraki ziyaretime ertelemeye karar verdim. İnsanları ve aktiviteleri izlemek istiyordum . Hatmiah beni Cornishe geri bıraktı. Akşam programım için biraz vaktim vardı ve Cornishe elbette güzel bir açık hava tiyatrosu kay kay da çocuklar bisiklet ve paten üzerinde numaralar köpekler ve mutluluk yüzümde bir gülümseme .

CHP Genel Başkanı Deniz Baykal’ın yeğeni Imad

Cigdem Yorgancioglu Beirut Labanon
Baykal amcasının Deniz bey(babasının erkek kardeşi ) , annesinin ise Nakşıbendi tarikatlarından oldugunu söyleyince bundan yaklaşık 9-10 yıl önce Deniz Baykal’ın , Nakşibendi Tarikatı şeyhi Esad Coşan 'ın Süleymaniye Camii'ne gömülmesi için Bakanlar Kurulu kararı çıkarılmasını eleştirmesini hatırladım sadece . Imad pasaportunu çıkardı gösterdi burada 1981 yazıyor ama aslında 1977 doğumluyum dedi . Imad Beyrut’ta Fizyoterapist olarak devletle çalışıyormuş. Miliyetçi olduğunu hatta Tayyip Erdoğan’ın icraatlarının da bir kısmını beğendiğini söylüyor. Biraz ayaküstü sohbetler yaptık. Politik sohbet yapacak bir zemin oluşmadığı için konular havadan sudan ve Beyrut’ta yaşam üzerine odaklandı. Cevaplarını bildiğim yada bilmediğim her soruyu sormasam da olur diyor hayat . Sonrasında Imad ve arkadaşları ile vedalaşıp akşam fasıl ve yemek için Al Riwda’ya gittim .

Ülkede okur yazarlık oranı 87 % civarında . Yine de Üniverstitelilerin dahi yön duyguları pek gelişmemiş . 50 ve üzerindeki yaştaki yetişkinler daha iyi yol tarif ediyor ve buluyorlar .Gece son tur Karm El Zeitoun bölgesi oldu . İnsanların kerelerce 3 kere öpüşmesini bir kez daha izledim .

24.04.2010

Uyumadığım için sabah mahmurluğum yoktu elbet . Hediyelerimi Pazar günü almanın bir yolu olmalı. Doğu Beyrut'ta ABC adında bir Mall (Alışveriş Merkezi ) ‘nde aradıklarımın bir kısmını buldum. Şehre geri döndüğümde Nargileden

Cigdem Yorgancioglu Beirut Labanon
dolayı komaya giren bir çocuğun (sanki sara krizi geçirmişcesine yerde yatıyordu )etrafında onu ayıltmaya çalışanların yanısıra gençlerin ellerini birleştirerek güvenlik çemberi oluşturmaları kayda değer di .Bu olsa olsa bir eğitim diye düşündüm. Nargileden kafa bulunduğunu sanmıyorum belkide başka bir madde vardı kimbilir . Ambulansın bölgeye yetişmesi çok sürmedi ama genci almaya gerek duymadılar. Arpacı kumrusu gibi düşünür bir hali vardı fenalaşması geçtikten sonra . Yürüyüşe devam ettim Cornishe te , sağır dilsiz balıkçıyı izledim tepeden ..Kendisi ile başbaşalığını . Corniche tıpkı İzmir Kordon boyu . Casa Blanca da ki Cornish günlerimi de hatırlattı bana. Tatilde de karıncalar gibi çalışıyor kafamın içi çok güzel imgelemelerle doluyum bugün .
25.04.2010

Cigdem Yorgancioglu Beirut Labanon Cigdem Yorgancioglu Beirut Labanon
Cigdem Yorgancioglu Beirut Labanon

Tot: 0.052s; Tpl: 0.014s; cc: 8; qc: 24; dbt: 0.0266s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb