Dag 5, 6 en 7 (Kirkwall en wandeling Westray)

United Kingdom's flag
Europe » United Kingdom » Scotland » Orkney Islands » Kirkwall
July 22nd 2018
Published: August 12th 2018

Dag 5
Vandaag is er niet zo veel gebeurd. In de ochtend werden we door iemand van het hotel bij de ferry afgezet, vanwaar we weer teruggingen naar Tingwall, waar we de bus namen naar Kirkwall. Bij het hotel bleek helaas pas dat we om 14:30 pas konden inchecken, dus we moesten ons nog even buiten vermaken (het was 11:00). Gelukkig konden we wel de bagage achterlaten. Kirkwall is de enige stad hier van enige proportie, dus gelukkig hadden we wel wat te doen. We hebben een beetje rondgeslenterd en geluncht, en toevallig was er in het gemeentehuis een kleine hand craft fair waar we leuke schaapies hebben gekocht. Je kan aan het hotel zien dat het vroeger (100 jaar geleden) luxe is geweest, helaas hebben ze het sinds die tijd ook niet meer opgeknapt. De kamer was ook klein met een miniraam, dus dat was wel even een onaangenaam contrast met het vorige hotel.

Dag 6

In de buurt van Kirkwall liggen 2 whisky distilleerderijen op loopafstand, en Sander had een route uitgestippeld die daarlangs liep. De eerste was niet zo leuk (wij kwamen daar aan in onze wandelschoenen en we werden zowat naar buiten gestaard, beetje Bijenkorf-vibe), de 2e was gelukkig een stuk leuker en gezelliger, daar hebben we ook een rondleiding gedaan. Was heel interessant en leuk om te zien! Er zaten ook 2 proeverijen bij, dus ik heb ook maar geproefd (ben nog steeds geen fan).

Dag 7

Vandaag namen we alweer afscheid van Kirkwall en stapten we op de ferry naar Westray. De ferry vertrok tegenover ons hotel, dus dat was makkelijk. Bij aankomst op Westray stond een stokoud mannetje ons op te wachten om ons op het beginpunt van de wandeling te zetten (hij bracht de bagage naar het hotel). Hij kletste een eind weg in de auto, maar was nogal moeilijk te verstaan want hij had een accent en geen tanden. We weten nu wel waar hij op school heeft gezeten en waar hij woont. Vandaag stond de langste wandeling op het programma (17 km), langs de westkust van Westray naar de vuurtoren en van daar naar het plaatsje Pierowall, waar ons hotel staat. Deze wandeling had weinig hoogteverschillen maar we liepen constant tegen harde wind in, wat fijn is voor verkoeling, maar wat je na 2 uur behoorlijk zat wordt. Er was voor vandaag regen voorspeld maar dat viel reuze mee, soms wat spetters maar het was twijfelachtig of dat echt regen was of dat dat spray van de zee was. We hebben heel veel vogels gezien vandaag, waaronder papegaaiduikers! Toen we bij de vuurtoren waren (ongeveer op 9 km) was het tijd voor een pauze, waarna we hebben besloten de rest van de route een beetje af te snijden. We konden vanaf hier verder door het gras langs de kust lopen (geen pad meer) of door het binnenland over de asfaltweg naar Pierowall. We hadden vanaf de vuurtoren een goed zicht op de route die we zouden moeten lopen en het was niet heel anders dan waar we al eerder hadden gelopen, en we waren de harde wind een beetje zat geworden (en ik moest plassen!), dus we zijn toen toch maar over de asfaltweg gegaan, en daarmee zo'n 2 km afgesneden. Dit hotel staat aan het strand (geen uitzicht vanuit onze kamer helaas). Niet zo leuk als ons hotel op Rousay (maar dat gaat ook bijna niet), maar veel leuker dan het hotel in Kirkwall. Morgen gaan we met de ferry naar het eiland Papa Westray en daar een rondwandeling doen, en dan met de ferry weer terug naar hier.

Tot: 0.101s; Tpl: 0.013s; cc: 11; qc: 32; dbt: 0.0476s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb