Bye bye UK


Advertisement
United Kingdom's flag
Europe » United Kingdom » England » Greater London » Wimbledon
July 15th 2009
Published: July 22nd 2009
Edit Blog Post

PackutrymmetPackutrymmetPackutrymmet

Enormt i den bizarra skotern

The early bird catches the worm


För att undvika nåt strul överhuvudtaget så kliver jag upp 05:30, drar på mig kläderna och rullar ut hojen. Det är knappt gryning och alldeles daggfuktigt. Enligt fantomen är det 14 mil som ska avverkas på ganska precis två timmar. Vilket ger mig en timmas marginal till bilköer, passkontrollstrul etc.
Hojen dundrar igång (jag är än en gång nöjd att jag inte har det typiska H-D "luft-och-buller", dvs. öppnare system) och vi morrar iväg genom ett sovande London, genom tomma och övergivna stadsdelar som långsamt vaknar till liv i det varma gryningsljuset. Morgondimmor ligger över parker och gräsmattor och jag kör i ett ursinningt tempo mest för att jag kan, så här dags så är jag helt ensam i London vilket känns lyxigt. Dessutom så tror jag att England har förändrat mig lite, i början så upplevde jag att alla körde som biltjuvar och blev omkörd, nu så vrålar vi på och blir inte omkörd av en kotte.
Jag ligger på south cirkular som tar mig i en vid båge österut, trafiken börjar tätna på. Först enstaka lastbilar och sopbilar, sen mer och mer personbilar.
Ingen har en chans mot mig och sportyn och vi
Yamaha skoterYamaha skoterYamaha skoter

En sån här kan man också ha. Tydligen...
har uppenbarligen inte bara anpassat oss till farterna här, vi ligger i framkant.
Får lite hicka när vi korsar Themsen inte över Tower bridge, som när jag kom in, utan via tunneln under. Det är vägtull och jag har gett alla kontanter till Linda. Men hojar åker gratis och i ett nafs avverkas det sista av London och jag är på väg ut på A12 mot Colchester och A120 mot Harwich.

4 minuter över åtta är jag framme, checkar in och kör fram till de andra hojarna som står där. Träffar en dansk (Bjarne) som har varit i Irland och har en fullpackad suzuki marauder med bl.a. en mandolin och tin whistle fastspänd. Några engelsmän på sporthojar också Paul från Reading som kör en s.k. maxiskoter, en 400 kubiks yamaha majesty. Och på den här moppen ska han åka till...Sverige!!!
Jag blir först ganska tveksam (ser ut som en förvuxen moppe) men blir sedan lite impad. Packutrymmet under sadeln är ENORMT (60 liter) och karln har satt fast en webkamera framför styret (bakom kåpglaset) kopplat till en minilaptop som ligger under sadeln som ser till att kameran tar en bild var 5:e sekund. Allt kopplat till 12V-cigg uttag. Imponerande!
Överfarten ser ut att bli kanon och strax efter halv nio rullar vi ombord på Stena Britannica.

Bye Bye UK för den här gången!

Advertisement



Tot: 0.29s; Tpl: 0.012s; cc: 13; qc: 51; dbt: 0.0822s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb