計画と荷物


Advertisement
Sweden's flag
Europe » Sweden » Västra Götaland County » Gothenburg
January 16th 2008
Published: January 13th 2008
Edit Blog Post

JapanJapanJapan

Japp, så ser det ut. Det där konstiga landet. Fast ganska långt uppifrån då. Osaka med röd cirkel runt. Hirakata ligger strax öster om det.
Då: Läste Japanska vid Göteborgs Universitet. A, B och C-kursen avklarade.

Nu: Flygbiljetter köpa. Ansökningar skickade. Papper fixade. Intyg utskrivna. Rekommendationsbrev fixade. Pengar växlade. Pass uppletat. Väskor köpta. Tentor skrivna. Dator och kamera laddade. CSN-fighten avklarad. Försäkringar hit och VISUM dit... Allt är nu färdigt. Pfuu. Japan, here I come!


Tyckte det var konstigt att jag inte tänkte mer på Japan-resan den senaste tiden. Jag menar, jag åker ju snart. Det har varit så många gånger tidigare som jag blivit exalterad över den och sen lugnat ner mig igen för det har känts som att jag aldrig kommer att komma iväg. Alltifrån fem-sex år sen när jag började planera att läsa Japanska och studera i Japan. Sen när jag kom in på Universitetet i Göteborg. Sen när jag började C-kursen. Sen när jag sökte. Sen när jag fick reda på att jag kommit in. Sen när jag fick reda på att jag klarat tentorna. Sen när.... Exalterad och därefter lugnat ner mig. Hela tiden. Om och om igen.

Och som jag sa, tyckte det var konstig att jag inte tänkt på resan mer de senaste veckorna men anledningen är som jag skrev ovan. Har helt enkelt blivit
SverigeSverigeSverige

Någon bro i Göteborg. Det är rätt fint ändå.
"nerlugnad" för många gånger så känns inte som att det kommer hända. Dock denna gången är det på riktigt. Nu kommer det bara sluta i att jag faktiskt går av planet, ner på Japansk mark om... lite mindre än en vecka. Och nu börjar det kännas riktigt galet roligt.

Första veckan ska vi vara i Osaka då skolan i Hirakata inte börjat förrän den 28e. Här ska vi bara shoppa, leka, äta, dricka och bara vara allmänt dumma underbara gaijins.

Osaka?

Osaka - 大阪市.
Population of Osaka 17,220,000.
Area 222.11 km² (85.8 sq mi)

Osaka is a city in Japan, located at the mouth of the Yodo River on Osaka Bay, in the Kansai region of the main island of Honshū.

The city is the capital of Osaka Prefecture. Often dubbed the second city of Japan, Osaka was historically the commercial capital of Japan, and to date the heart of Japan's second largest, and the world's ninth largest metropolitan area of Osaka-Kobe-Kyoto, whose population is 19,220,000. Osaka is Japans center for business and nightlife.


17,220,000 människor. Nästan dubbelt så många som det bor i Sverige. I en stad. Lurigt...

Att börja titta på
Equipment.Equipment.Equipment.

Praeparatus supervivet.
hotell var ett stort arbete då det visade sig finnas gaaanska många hotell i Osaka. Efter ett tag hade jag fått ner det till tio tänkbara, sen fen, sen två och efter lite rådgörande med Simon och David blev det hotell Plaza i norra Osaka som verkar riktigt bra. Simon skulle ordna med bokningen om han fick slippa att vara reseledare när vi kom dit. Och eftersom jag har en guidebok om Osaka hemma tog jag så gärna på mig den rollen. Det ansvarsområdet innehåller ju trots allt ordet "ledare".

Packningen är lite av ett orosmoment fortfarande dock. Man får inte ha mer än 20kg med sig på flyget och jag har ingen våg. Hur mycket väger 20kg? David har en våg dock så jag får packa lite för mycket och i värsta fall lägga av lite hos honom. Blev en hel del saker som ni ser, men det är skönt att vara förberedd.

Förutom det så finns det väl inte så mycket att säga just nu. Ber om ursäkt för om texten är av varierande karaktär, väldigt ovant att skriva blogg.



4 days to go...




Additional photos below
Photos: 5, Displayed: 5


Advertisement

YenYen
Yen

Växlade in pengar också. Blev massa små sedlar med små seriösa japanska män på. Drygt 167 000 yen. Man känner sig lite rik. På Forex hade dom de japanska sedlarna i en egen avdelning för japanerna tycker tydligen inte om att sedlarna var vikta eller något sånt. Respekt!
Guitar HeroGuitar Hero
Guitar Hero

Nu blir det inga fler Guitar Hero-dueller med Henrik på ett tag.


21st January 2008

Your blogg
Very nice, charming ond informative.
23rd January 2008

blog
I like your blog. Informative and i wanted to go. Ewa

Tot: 0.122s; Tpl: 0.011s; cc: 7; qc: 51; dbt: 0.0789s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 2; ; mem: 1.1mb