En liten tripp till fjällen

Sweden's flag
Europe » Sweden » Jämtland County » Östersund
July 25th 2009
Published: July 25th 2009

Vår ruttVår ruttVår rutt

Siffrorna är ungefärliga kilometrar mellan platserna. Från Hosjöbottnarna är det grusväg ner till Höglekardalen = lättgått. Tuffaste etappen lär bli från Lunndörren till Anaris

From A to B in 6

Storulvån till Höglekardalen

Så var det dags för en liten fjälltur, ett av de intressen som Linda och jag har gemensamt. Inför denna lilla tur så har vi kompletterat vår fjällutrustning med lite nya kläder, lite nya prylar och ett tält(!!). Det blev ett Keron 3 av Hilleberg, jag är fortfarande färgad av min Sarek-tripp 1993 när vi hade ett Keron 4 som är det absolut bästa tältet jag varit med om. Det tältet hänger fortfarande med (men det var en lite för lång omväg att hämta upp det). Hilleberg är ett av de här företagen som tillverkar lite för bra grejor. Mina Lundhagskängor är från 1992 - 17 år - och i skick som nya. Begagnade men i toppskick. Min Karrimor rygga är från 1988- 21 år - och i skick som bättre begagnad ny. Jag kommer nog inte att köpa nya kängor eller ny rygga på 20 år och detsamma gäller tältet, men hur får företagen det hela att gå runt?

The master plan:
Vi ska gå från Storulvån till Höglekardalen via Lunndörren och Anaris på 6 dagar. Vi är Linda & jag samt Lindas syster Eva och hennes man Ove. Vi
Det nya tältet!Det nya tältet!Det nya tältet!

Keron 3, precis som jag mindes att det var (fast vi hade ett rött Keron 4)
tänkte sticka iväg den 23:e och komma fram den 2:a. Skönt att komma iväg upp i stillheten och bort från allt folk och civilisation. Och kanske lite geocaching också 😱

Dag -1 😞
Dåligt väder i kubik är utlåvat för Storulvån från både svenska och norska vädersiter. Efter lite överläggningar så beslutar vi att skjuta på avresedagen ett dygn. Vi jar hittat ett pyttelitet (<1 mm) uppepå tältet samt en liten reva (10 mm) längs ned på ena sidan. Jag stack till Hillebergs på Frösön där de konstaterade att tältet knappt är använt trots att det är av den gamla modellen samt att hålen abslout inte kommer att kunna vidga sig. Men för säkerhets skull får jag köpa en tub flytande silikon för att laga hålen med, ska lömna in det till dem efter trippen. Trots allt grymt nöjd med tanke på hur lite vi betalade för tältet.
Satte upp tältet i källaren och kletade på lite silikon, verkar funka fint. Nu ska det torka i 24 h. Sedan så spenderade vi dagen med att shoppa på oss lite nya kläder och bambuskjortor på Lundhags i Järpen (sjyssta priser!!)(Men lite udda storlekar...D116 på byxor??), återimpregnera våra olika -TEX kläder
Gåsen enligt STFGåsen enligt STFGåsen enligt STF

Foto: STF. Fjällstugan är en av landets högst belägna fjällstugor och ligger 1100 meter över havet i ett kargt och ensligt högfjällslandskap. Härifrån har man en strålande panoramautsikt över Sylarna och Helagsfjället som avtecknar sig mot horisonten.
och skriva inköpslistor.

Rutten enligt STF

STF, Svenska turistföreningen har en suverän hemsida där de bland annat tar upp våra etapper och skriver så här på sin hemsida:

Storulvån - Gåsen

Den rika floran och chans till hjortron på myrarna utgör tillsammans med fågellivet höjdpunkter på sträckan. Här ses ofta fjällvråk och kungsörn ovanför fjällens rasbranter. Nöjer du dig inte med det kan du alltid njuta av de enastående vyerna.

Från Storulvån till Gåsens vindskydd följer du Handölan uppströms. Denna 15 km långa sträcka är lättvandrad. Efter samevistet vid Tjallingen - här kan man ofta köpa fika - glesnar fjällbjörkskogen. Broar och spänger gör det enkelt att passera de större vattendragen och myrstråken. Från Gåsåns vindskydd är vandringen lite mer ansträngande. Stigen går uppåt tills den planar ut den sista kilometern innan STF Gåsen.

Bästa rastplatsen
Vid bron över Tjallingån och vid Gåsåns rastskydd är det nära till vatten och fina vyer. De bästa tältplatserna finns på fjällbjörkängarna mellan Tjallingen och Gåsåns rastskydd.

Gåsen - Vålåvalen

Det här är en etapp fylld av kontraster söder om Härjångsfjällens imponerande branter. Det karga kalfjället runt STF Gåsen ersätts snart med ett pärlband av småsjöar i
Vålåvalen enligt STFVålåvalen enligt STFVålåvalen enligt STF

Foto: STF. Fjällstugan ligger i en sluttning på gränsen mellan skog och fjäll med utsikt över sjöar och myrar. Det finns bra fiskevatten i närheten och fiskekort ordnas på plats. Spår efter rovdjur är inte ovanligt.
Härjångsdalen och avslutas med det öppnare landskapet längst i öster.

Två kilometer efter att du lämnat STF Gåsen börjar leden slutta svagt nedåt. Du går på skrå på Härjångfjällens norrsluttning. Stigen är stenig tills du hunnit förbi rastskyddet vid Härjångssjöarna, en halvmil från starten. Sedan blir terrängen mer lättvandrad. Den sista kilometern går över ett flackt landskap med gräs, myr och blottad torr mark. På andra sidan STF Vålåvalen, eller Vålåstugorna i folkmun, syns Vålåvalen. Fjället är väl värt en topptur.

Bästa rastplatsen
Rastskyddet vid Härjångssjöarna lämpar sig både för rast vid sämre väder och när du vill spana med kikare efter fågel.

Missa inte
Vid Härjångssjöarna är landskapet extra kontrastrikt och du kan se både sjöfågel och rovfågel. Förr fanns gruvor på Gruvsmällens sluttningar. Gruvschakten in i berget och grunden efter en gruvstuga syns fortfarande.

Vålådalen - Lunndörren

Vålådalens naturreservat, med sina skogar, myrar och tjärnar, skapar stark vildmarkskänsla. Även om etappen går i fjällskogslandet har du hela tiden bergen i söder i blickfånget. Här finns en av få lokaler för Jämtlands landskapsblomma Brunkullan.

Med start i Vålådalen kan du gå via Matskåltjärnen och Ångeltjärnarna eller genvägen öster om Forssjöarna och vidare mot
Lunndörren enligt STFLunndörren enligt STFLunndörren enligt STF

Fjällstugan ligger alldeles nere vid Lunndörrstjärnen, på gränsen mellan skog och kalfjäll. Här finns många myrar och fiskrika tjärnar. I markerna är det gott om hjortron och blåbär under bärrika år. Vid Lunndörrstjärnen finns en vedeldad bastu.
Bruddtjärnarna. Den förstnämnda sträckan har större variation och är bitvis mycket vacker. Kulturhistorien ger större perspektiv på vistelsen. Gläntor och ängar kan vara spår av gamla tiders skogs- och fäbodbruk. Med lite tur hittar du gamla husgrunder på ängarna. Skogsbränder har också förändrat naturen på flera platser, från barrskog till lövskog. När du närmar dig STF Lunndörren får du närkontakt med kalfjället.

Bästa rastplatsen
På åsen ovanför Blanktjärnarna och vid Ångeltjärnarna och Bruddtjärnarna. Bra tältplatser nära vatten finner du vid södra delen av Matskålstjärnen samt vid Blanktjärnarna söder om vadet över Bruddan.

Missa inte
Blanktjärnarnas smaragdgröna vatten och rikkärren på Vålåsen. Tretåig hackspett, lavskrika och smålom hör till rariteter du kan se här. Jämtlands sällsynta landskapsblomma Brunkullan växer på en äng sydöst om Östra Blanktjärnarna.

Anaris - Lunndörren

En spännande vandring, framför allt i den långsmala Hällådalen mellan höga bergväggar. I omgivningarna finns andra spännande fjällfenomen som Issjödalen och Lunndörrspasset.

Från Anarisstugan går du i sydvästlig riktning i lättgången, svagt stigande terräng. Snart når du den flera kilometer långa Hällådalen. Här går leden mellan höga fjällsidor på cirka 1 000 meters höjd. Längst in i Hällådalen finns en brant stigning till sträckans högsta punkt, 1
Anaris enligt STFAnaris enligt STFAnaris enligt STF

Foto: STF. Fjällstugan ligger i östra delen av Vålådalens naturreservat i ett lågfjällsområde med blockrik terräng. Trakten är rik på mindre myrstråk, sjöar och tjärnar som inbjuder till fjällfiske. Här finns även gott om hjortron och blåbär.
200 m ö h. Utsikten är storslagen över Vålådalens naturreservat och Issjödalens kraterfyllda platålandskap. Efter en brant utförslöpa kommer lättgångna Gröndalen. Därefter når du Issjödalens grusplatå, korsar ett renstängsel och följer Stor-Gröngumpens norra sluttning, innan leden viker ner genom björkskogen och går på skrå fram till Lunndörrstugan.

Bästa rastplatsen
Om vädret tillåter är passet i västra Hällådalen en fin utsiktsplats. Annars finns flera bäckar i Hällådalen där du kan fylla på vatten och rasta. Etappen är mycket populär bland tältvandrare.
Vid ledskiljet ovanför Issjön kan du välja att gå ner till rastplatsen i Issjödalen om det är blåsigt på platån.

Missa inte
Issjödalen, Gröndalen och Pyramiderna visa mäktiga spår efter den inlandsis som formade landskapet för 8 000 år sedan.

Geocaching

Geocaching då? Jorå, fantomen är programmerad för några caches, får se om vi hittar några skatter...Hittade en hel del på websiten. Om du inte vet vad geocaching är så finns mer information här och här !

GeocachesGeocaches
Geocaches

Två stycken verkar finnas på eller nära vår rutt: GCXB00 och GC1V0QC
Tigern inspekterarTigern inspekterar
Tigern inspekterar

Katterna var grymt kelsjuka efter vår englandstripp och skulle med precis överallt!
AbstinensAbstinens
Abstinens

Tigern och Misan hade grym Matte-abstinens
Tälta i källarenTälta i källaren
Tälta i källaren

Tältet uppslaget i gillestugan, lagat (se pilarna)
STF:s olika leder och stugorSTF:s olika leder och stugor
STF:s olika leder och stugor

Jämtlandsfjällen..inte Sarek precis. STF har en hel del aktivitet i området minst sagt.

Tot: 1.368s; Tpl: 0.014s; cc: 8; qc: 51; dbt: 1.0291s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb