Groeten uit Bardejov


Advertisement
Slovakia's flag
Europe » Slovakia » Kosice Region » Kosice
July 9th 2008
Published: July 9th 2008
Edit Blog Post

Total Distance: 0 miles / 0 kmMouse: 0,0

Banska Stiavnica - Bardejov


Groeten uit een behoorlijk warm Bardejov in het oosten van Slowakije! Als alles een beetje lukt ga ik morgen naar Oekraine, dus dit is de laatste dag in dit land.

Zaterdag in Banska Stiavnica van alles gezien, o.a. het New Castle (op zich niet heel boeiend maar wel uitzicht over de stad) en een mijnbouwmuseum waarbij ik met een groep onder de grond door de gangen ben gelopen (wederom helmpje op!) en allerlei werktuigen heb gezien. Daarna een uitgebreide wandeling door de heuvels en bossen en velden gemaakt, langs een meertje, naar een uitkijkpunt op 939 meter met mooie uitzichten. Nadat ik schone kleren had aangetrokken 's avonds pizza gegeten.

De dag erna een mooie tocht per trein gemaakt, door de heuvels in het midden van het land, van Zvolen naar Kosice. Tunnels en bruggen en mooie valleien waar we doorheen rijden. In Kosice zat vervolgens alles tegen: 1e pension vol, 2e dicht, 3e maar plek voor 1 nacht, 4e zag er erg dubieus uit, 5e had pas plek maar was wel een stuk duurder (2000 kroon, da's 65 euro, toch meer dan ik per nacht wou uitgeven, maar goed). Toen dacht ik op het station een nachttrein naar Lvov in Oekraine te gaan regelen, maar daar dachten de spoorwegen anders over: trein op woensdag? Vol. Donderdag dan? Vol. Dinsdag? Vol. Zucht. Dan maar wat anders regelen, blijkbaar moet je de treinen lang van tevoren regelen hier. 's Avonds lukte het verder niet zo best een geschikt restaurant te vinden, dus heb ik doner durum gegeten, best lekker maar niet een echte maaltijd 😊 In ieder geval was mijn hotel prima.

Maandag een uitgebreide dagtocht gemaakt. Eerst met een trein naar Spišská Nová Ves, dan met een bus naar Levoča, waar ze een mooi centrum hebben met oude stadsmuren, en een kerk op het stadsplein met (volgens mijn reisgids) het grootste altaar ter wereld. Vanaf daar door naar Spišske Podhradie waar ze een enorm kasteel hebben, Spiš Castle. Van verre kun je het al zien liggen, op een heuvel. Dat betekent dus ook een klim in de hitte naar boven, maar dan heb je ook wat. Heel grote ruine, schitterend uitzicht alle kanten op. Terug met een bus naar Košice en 's avonds erg luxe gegeten in het Italiaans restaurant onderin mijn hotel, biefstuk met pepersaus, wijn erbij, prima. Duurste maaltijd tot nu toe in deze vakantie, ruim 20 euro.

Gisteren eerst nog wat bekeken in Košice, o.a. een Technisch Museum met allerlei oude apparaten, tientallen typmachines bijvoorbeeld. Erg ouderwets museum 😊 Ook het Oost-Slowaaks museum bekeken, met enerzijds een niet al te interessante expositie over de geschiedenis van de regio, maar anderzijds wel een enorme muntenverzameling, 2920 gouden munten die in de jaren '30 zijn gevonden, uit heel Europa, ook veel uit Nederland. Grote kluisdeur ervoor waar je naar binnen moet om het te bekijken. Na de lunch met een bus naar Bardejov, niet ver van de grens met Polen. Wederom een mooi oud stadje, mooi stadsplein met oude gebouwen en kerken. 's Avonds wild gegeten. Dat wil zeggen, ik heb niet wild zitten eten, maar ik heb een spies gegeten met stukjes ree eraan ;-)

Vanochtend heb ik eerst het museum in het oude stadhuis bekeken, en de kerk met kerktoren, en daarna waar deze stad bekend om staat: een museum met iconen, uit allerlei kerken in de omgeving. Inderdaad heel mooi 😊 Daarna naar een dorpje in de buurt, Bardejovske Kupele, een kuuroord met bronwater en hotels waar mensen kunnen bijkomen. Ik heb er alleen rondgekeken en een skansen bezocht, een openluchtmuseum met allemaal houten gebouwen die uit de omgeving naar het museum zijn gehaald, van huisjes van boeren tot complete houten kerken.

Het plan voor de komende dagen: als het lukt morgen naar Uzhhorod, net over de grens in Oekraine (geen rechtstreekse bus, ik moet een paar keer overstappen, maar zou moeten lukken). Vanaf daar door naar Lvov (Lviv in het Oekraiens (schrijf je dat zo? 😊 ).

Wat ik overigens ook nog niet gemeld had: op 7 augustus komt Simone naar Zadar in Kroatie, dus dan zal ik ervoor zorgen dat ik daar ook ben 😊 Dan doen we de rest van deze reis samen, in die regio.

Groeten,
Alard.

PS. Zucht... deze pc heeft uberhaupt geen USB-poort... nog steeds geen foto's dus!


Advertisement



Tot: 0.231s; Tpl: 0.009s; cc: 11; qc: 51; dbt: 0.0453s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb