Holland


Advertisement
Published: July 3rd 2009
Edit Blog Post

Man ska inte underskatta ett folk som byggt sin ekonomi på sillfiske.


Jag gillar Holland och det sägs ju att det är dom som är mest lika oss. Men jag är imponerad av sättet som dom expanderat landet på: Ligger det under vatten? No problemo! Vi bygger en stor jävla damm och en stor jävla pump! Driftigt är ett understatement.
Och jag har själv en hel del kopplingar till Holland:
Min första flickvän var holländska (nästan. Hon var sydafrikan och pratade afrikaans men det är ju nästan samma sak), min handledare på universitetet var holländska, på morfars sida ryktas det att vi kommer från valloner (som kom från nuvarande Belgien men det är typ nästan Holland) och jag mönstrade på som sjöman i Amsterdam när jag var ung.

Men det är nåt med maten:Holländsk matkultur finns inte och dom verkar ointresserade av mat helt enkelt. Det mesta i butiken är halvfabrikat med olika påsar. Brrrr...
Tror det beror på lunchen: Holländarna käkar bara mackor till lunch. Folk som käkar mackor till lunch verkar sakna matkultur: Norge, Finland, England. Nu Holland.
Holländsk cusine anyone? Nån som vet nåt?
Nä, trodde inte det.

Advertisement



Tot: 0.292s; Tpl: 0.009s; cc: 6; qc: 43; dbt: 0.0543s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb