Queen's Day in Amsterdam

Published: June 9th 2008

TreskoTreskoTresko

I alle størrelser.
Amsterdam 29.04 - 06.05.2008

Trenger en "vitamin sprøyte" fra jobb & mas en gang i blandt, så da ble Queen's Day & rock and roll i Amsterdam det perfekte avbrekket denne gangen!!

Queen's Day holdes den 30. April, som er bursdagen til Queen Juliana, som er moren til den nåværende Queen Beatrix.
Dette er en festfylt dag med gate party, live musikk, mye øl og glade mennesker. Folk kommer fra hele verden for å oppleve moroa.

Jeg & Line ankom Amsterdam sent på kvelden den 29.april, men det hindret oss ikke i å sjekke ut det yrende utelivet som allerede var i full gang. Med DJ's spredt utover gatene med pulserende rytmer, var det lett å komme i stemning. Så da ble det jo party fra første dag, jeg mener time. En perfekt mulighet til å sjekke ut de beste plassene for resten av uka.
Var flinke jenter å kom oss opp i tide, selv med altfor lite søvn, til 'livet' startet på selveste Queen's Day dagen etter. Det myldrer av folk i alle gater på Queen's Day, da så å si hele Nederland tar turen inn til Amsterdam. Alle har på seg noe Orange(som er Nederlands nasjonalfarge)
Queen's DayQueen's DayQueen's Day

En del folk som vil få med seg et radio show.
i alle mulige varianter. Folk vandrer rundt i gatene med 6 packen i hånda(prøv det i norge), koser seg med musikken og er bare såå blide. Boder med diverse salgsvarer finner man innimellom alle øl og mat 'vognene' som er plassert ut i anledning dagen, og har du noe du vil bli kvitt er det bare å stille seg opp på gata og selge det.
Det er utrolig mye å se og gjøre på en sånn dag,så det gjelder å finne de unike spesielle party stedene du bare kan drømme om vil skje i Norge. Noe vi selvfølgelig klarte (med litt hjelp fra hun i resepsjonen på 'hotellet'). Etter å ha opplevd 'livet' i gatene gikk turen til et heftig party i et parkeringshus faktisk. Helt utrolig gøy og genialt, og masse festglade mennesker.

Det viktigste fremkomst middelet i Amsterdam er sykkel. De kommer i de utroligste varianter og farger. Folk sykler som gale, og selv om det er fristende å gå i sykkelfelter (for det er breiere enn fortauet) så IKKE gjør det, du blir garantert kjørt ned.

Man skal jo liksom få med seg litt kultur og andre severdigheter som er spesielt for stedet man er på. Så det ble hvertfall gjort forsøk på å gå på museer og diverse andre ting (mest for syns skyld). Vi var så absolut ikke de eneste som tenkte det, så lange køer over alt. Men vi var hvertfall utenfor bla. Madame Tussaud, Anne Franks Hus, Van Gog museet, Heineken Brewery(som var under oppussing-typisk). Tok en tur med en kanalbåt, innom masse ulike puber og restauranter, coffee shop, clubber og suvernir butikker, og en titt i Red light district.

Fikk sett utrolig mye ved å gå rundt på egenhånd i steden for ta trikk osv. Anbefales, men husk kart for gatenavnene er håpløse å uttale.

Så trenger du ett avbrekk og har lyst på en reall fest er Amsterdam og Queen's Day absolut å anbefale.

Magic MushroomsMagic Mushrooms
Magic Mushrooms

Ikke noe problem å få tak i..hihi..
AmsterdamAmsterdam
Amsterdam

Vårt første møte med Amsterdam. Starbucks is mocca kaffe som Line hadde lengta etter i ett år var det første vi så da vi kom ut av flyet
FlytogFlytog
Flytog

To etg. tog som tar deg raskt inn til Amsterdam sentrum fra flyplassen.
Queen's Day

Sinnsykt mye folk over alt som bare vandrer rundt i gatene, drikker, danser og koser seg..moro..
Queen's Day Party båtQueen's Day Party båt
Queen's Day Party båt

En av maaaange stappfulle båter på kanalene med glade festfylte folk.
Queen's Day

Har du noe du vil bli kvitt, kan du bare stille deg opp på gata ett sted og selge det på Queens Day..
Queen's Day

Party i ett parkeringshus faktisk!! Genialt!!
Madame TussaudMadame Tussaud
Madame Tussaud

Litt kultur må man jo få med seg. Voks museum.
TreskoTresko
Tresko

Typisk Nederland
Coffee ShopCoffee Shop
Coffee Shop

Utallige Coffee shops der du kan få kjøpt det meste.
BygningerBygninger
Bygninger

Masse skakke hus.
BoforholdBoforhold
Boforhold

Noen bor faktisk under trappa til noen andre.
HusbåtHusbåt
Husbåt

Noen bor i en husbåt på kanalen
HusbåtHusbåt
Husbåt

Hagen har vi på taket, og den må også stelles.
Multi level bike garageMulti level bike garage
Multi level bike garage

Tre etg. 'parkeringshus' for sykler. Fremkomst middel nr 1. Har du ikke sykkel har du ikke noe i amsterdam å gjøre.
Canalbåt turCanalbåt tur
Canalbåt tur

En fin måte å se byen på.
Hard Rock CafeHard Rock Cafe
Hard Rock Cafe

Må man jo få med seg.
Lonely Planet BokaLonely Planet Boka
Lonely Planet Boka

Også kalt 'Planeten'. Vår aller beste venn til å finne ting å tang..

Tot: 0.072s; Tpl: 0.014s; cc: 5; qc: 44; dbt: 0.0453s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb