Italie 1999

December 2nd 2010
Published: December 2nd 2010

ITALIE1999
14 MEI 1999

Het regent en hagelt bij ons vertrek in Den Bosch.
Om 18.00 uur staat de auto op de trein en wij lopen nog wat door Den Bosch want we vertrekken om 20.30 uur, 1 uur te laat.
Ik hoop dat het in ITALIE beter weer is.
We delen de coupe met Jan en Inge, aardige mensen uit Bennekom.
De reis verloopt voorspoedig.
We slapen goed.

15 mei 1999

We staan pas om 9.00 uur op en na een ontbijtje zijn we al in BOLOGNA.
Het landschap is vrij vlak en saai onderweg.
Om 13.30 uur rijden we pas de auto van de trein en pakken de A13 naar VENETIE.
De temperatuur is warm maar het is wel bewolkt.
We vinden in 1x de goede afslag naar VENETIE.
Het duurt een uur voordat we in VENETIE zijn en er barst een heftige bui los.
Nou ja, is de auto ook weer schoon.
Op de camping “venezia” aangekomen besluiten we de tent niet op te zetten maar een bungalowtje te huren. 32.000 lires.
Het blijft regenen maar het is wel warm.
Met de bus kunnen we naar het centrum wat een aantal kilometers verderop is.
Maar........ deze wereldreizigers stappen op de verkeerde bus.
Zo zien we wel een deel van VENETIE wat niet iedere toerist ziet, maar goed, na een uur of wat zijn er eindelijk in het centrum.
Het is een heerlijke stad met kruip-door-sluip-door straatjes.
Zo vreselijk smal dat je niet eens kan zien of je aan het einde links of rechts af moet.
Al slingerend en genietend lopen we over de bruggen, langs gondels, en boten naar San Marco.
Het beroemde plein van VENETIE.
Het is indrukwekkend maar vreselijk duur. Een kop koffie kosten fl. 15,00 om de hoek is het
fl. 4,00.
Na een pizza maken we nog een avondwandeling daarna stappen op de goede bus terug naar de camping.

17 mei 1999

Op naar PISA. We nemen de grote weg richting BOLAGNA, dus weer niets te zien onderweg.
Na BOLOGNA nemen we de landweg 5564 het is hier prachtig met bossen en bergen.
Onderweg hebben we eindelijk bruin brood kunnen kopen.
Om 15.00 uur zijn we in PISA.
Ook hier kunnen we de camping niet gelijk vinden, we geven een lift aan een Italiaan maar hij weet ook de weg niet.
Wel vinden we een autokerkhof met zeer oude auto’s, dit moest natuurlijk nader bekeken worden, raad eens door wie???
Na regen is het nu droog en de temperatuur is heerlijk.
We lopen nog steeds in korte broek.
De tent staat uiteindelijk in 5 minuten en vanaf de camping lopen we zo naar de scheve toren. (campanile).
In 1173 zijn ze met de bouw begonnen en in 1350 waren ze klaar en het is veel schever geworden dan je denkt.
De rest van Camp dei Miracoli bekeken behalve de toren staan er de dom, links daarvan het ronde baptistium, rechts de “scheve toren” en op de achtergrond het langgerekte Camposano. (begraafplaats). Harmonisch neergezet over een periode van drie eeuwen.
Verder bekijken we de stad en lopen naar rivier de ARNO en het piazza de Cavaleiri. (hier kregen ridders hun opleiding).
Uiteindelijk komen we in een drukke winkelstraat (er duur) maar wij kopen alleen een ijsje.
Het ijsje is werkelijk voortreffelijk.
Het weer klaart helemaal op en we lopen tot 21.00 uur heerlijk buiten.

18 mei 1999

Stralend weer. De tent is opgeruimd en we willen nu langs de kust naar beneden zakken.
1e stop: CASTIGLIONCELLO. Op de met pijnbomen en steeneiken begroeide kaap lopen we langs het strand en over rotsen.

2e stop: BOLGHERI. Om daar te komen moet je over een kaars recte laan met cipressen ongeveer 5 km rijden. Het is een schilderachtig dorp. Een beroemde dichter (Giosue Carducci 1835-1907) is hier opgegroeid.
Vanaf het plein kijk je over de olijfboomgaarden en in de verte zie je de zee.

3e stop: TALAMONE. Dit vissersdorp ligt aan de rand van het Parco Naturale della Maremma.
Helaas hebben we de ingang van dit park nooit kunnen ontdekken en de VVV was gesloten.
Verder zijn er schilderachtige straatjes en pleinen.

4e stop: PITIGLIANO. Na een bocht zie je ineens de huizen gestapeld op loodrechte wanden van grote tufsteenrotsen, waardoor het lijkt of dat ze uit de rotsen zijn gehakt.
Verder heeft het stadje veel sfeer. We lopen hier een uurtje rond.
Via de SS74 gaan we richting LAGO DI BOLSENA waar we de rent opzetten voor 2 nachten aan de rand van het meer.
In het dichtst bij zijnde dorp was niets te eten dus hebben we op het terras van de camping spaghetti op. Meer was er niet. Maar een glaasje wijn kost maar fl. 1,00.
In dit gebied zijn veel olijfboomgaarden, druivenranken, vijgebomen en citrusbomen.

19 mei 1999

Bewolkt begonnen maar wat eindigde in stralend weer. Heet gewoon.

1e stop: ARCIDOSSO. Het behoort tot een van de grootste plaatsen aan de westelijke kant van het Monte Amiata-massief maar het heeft opeengestapelde huisjes en een middeleeuws centrum met steile en kronkelige straatjes.

2e stop: SATURNIA. Volgens een legende zou SATURNIA de eerste stad op het Italiaanse schiereiland zijn geweest.

3e stop. Vlakbij MONTEMERANO. Hier is een beroemde waterval waar je gratis een bad in het warme zwavelhoudende bronwater kan nemen. Dit hebben we ook uitgebreid gedaan. Er hangt een lucht van rotte-eiren. We wisten van te voren dat dit niet makkelijk te vinden is maar gelukkig reden we er zo naar toe. Ook de Italianen maken hier veel gebruik van.
Op weg naar onze volgende stop komen we twee loslopende paarden tegen. We hebben nog geholpen om ze te vangen wat lukt in een dorp verderop waar wij ze achter een huis heen zien galopperen en de paarden “verraad” aan de eigenaren.

4e stop: SORANO. Dit ligt bij net zo fraai als PITIGLIANO ook hier zijn de huizen gebouwd op steile tufsteenwanden. Binnen de muren is de omgeving zeer authentiek en middeleeuws.
De toren van de 15e-eeuwse burcht van de ORSINI steekt overal boven uit.

5e Stop: SOVANA. Het is hier stil en uitgestorven en middeleeuws. De bevolking was drastisch uitgedund door malaria-epidimieen later ondernomen pogingen om SOVANA nieuw leven in te blazen is mislukt.
Onderweg zien we veel groen heuvellandschap en dorpjes met veel bloemen.

6e Stop: ORVIETO. Ongetwijfeld een van de mooiste steden van TOSCANE en UMBRIE
Het lijkt op een schip dat uit het landschap oprijst. Gebouwd op een gigantisch blok tufsteen.
De combinatie van monumenten en gezellige delicatesse winkeltjes en leuke straatjes en niet te vergeten de beroemde witte wijn, de ORVIETO CLASSICO.

We eten hier een zalige pizza en beeindigen de dag met een terug rit naar de camping.
Hier besteld Jan (hij zegt een halve liter ) een hele liter wijn. We slapen lekker.

20 mei 1999.

Na twee nachten op camping Mario (Mario was een gaaf figuur, hij was blijven hangen in de jaren 70 met een grote bril en een Elvis kapsel).
Verder hebben we iedere nacht een live concert van wel honderden kikkers gehad.
We rijden zuidelijk langs de andere kant van het BOLSENA meer.
Het is bewolkt en het waait.
Er is onderweg niet veel te beleven en we besluiten door te rijden naar ROME, ca. 100 km vanaf camping Mario.
Langzaam komt de zon door.
In ROME vinden we een camping met de naam TIGER.
We zetten de tent op en gaan met de auto naar een parkeerplaats en met de trein en metro zijn we in 20 minuten in hartje ROME.
We zoeken eerst het hotel waar we de komende twee nachten slapen, we hebben geen adres alleen een naam.
Het duurde even maar we hebben het gevonden.
De beloofde parkeerplaats bij het hotel was er niet dus dit geeft morgen wel problemen.
Als eerste lopen we naar PALAZZO VENEZIA: een trots paleis gebouwd in 1451 door PIETRO BARDO, later PAUS PAULUS II.
Tenslotte werd het de zetel van MUSSOLINI.
Tegenwoordig is het een museum.
Daar achter ligt in de buurt het FORUM van CARSAR en FORUM ROMANUM.
Vanaf de kant van de Basiliek hebben we het “puin” bekeken en zijn doorgelopen naar het COLOSSEUM.
In 72 na Christus zijn ze met de bouw begonnen.
Er is hier een feest gehouden van 100 dagen waarin 5000 dieren en vele gladiatoren gedood.
Toen zijn we doorgelopen naar FONTANA DI TREVI waar ANITA EKBERG met ontblote borsten heeft gestaan voor de film DOLCE VITA.
Maar nu is het het grootste waterorgel van ROME maar het staat op een veel te klein plein.
Iets wat ik erg sfeervol vond.
Zeegod OCEANUS komt met twee paarden, een wild, de andere kalm door een triomfboog aangestoven.
Toen lekker gegeten in PLANET HOLLYWOOD en eens een keer geen pizza.
Lekker terug gesloft naar de metro en de trein en nu zitten we in de bar van de camping een russo vino en een cappuccino te drinken.

21 mei 1999.

Vanochtend ROME in op zoek naar ons hotel ITALIA.
We zijn een paar keer verkeerd gereden (mijn schuld) maar we hebben het dan toch gevonden.
We laden de bagage uit en de auto konden we een straat verderop in een parkeergarage zetten tegen betaling van een schrikbarend bedrag.
Dit doen we niet en gokken op een leeg gekomen plek in de straat tegenover het hotel waar je beslist niet mag parkeren. De auto moet er twee dagen staan maar als we een bon krijgen sturen we deze naar het reisbureau want we hebben heel duidelijk een hotel met parkeerplaats gevraagd.
Als eerste gaan we naar CAMPO DI FIORE, een leuk plein met een markt en oude straatjes met antiekzaakjes.
Toen naar PLAZZO NAVONA: op dit plein staan drie fonteinen in Barok stijl.
Ook bezoeken we onderweg het PANTHEON dit is een cilinder met een koepel er.
Vroeger waren er vijf treden naar boven te gaan maar in de loop der tijd is er in ROME zes meter puin opgestapeld en nu is het gelijk vloers.
Over de brug komen we in een ander deel van ROME, TRASTEVERE, een weerwar van steegjes en soms hangt de was boven de straat.
Daarna zijn we terug gelopen naar PLAZZO VENETIA en de bus gepakt naar SAN GIOVANNI.
Hier vind je drukke en dure winkels.
Via PLAZZO DEL ROMA op de metro gestapt naar ons hotel.
Even om kleden en dan gaan we weer. We hebben kamer 26.
We gaan weer naar de TREVI fontein (met de bus) en lopen door smalle en leuke straten.
We kopen later allebei een paar schoenen bij de schoenenwinkel naast de TREVI fontein.
We zoeken een eettentje en ik eet salade en Jan een pizza met een ½ liter rode wijn.
Lopen gaan we richting hotel en nemen nog een SNAKEBITE en een cappi in een IRISH PUB bij ons op de hoek.
Om 21.45 uur naar bed.

22 mei 1999.

Vandaag met de bus naar de markt, hier koop ik een mooie leren rugzak.
Vervolgens naar de SPAANSE TRAPPEN waar aan de ene kant het duurste hotel van ROME ligt en aan de andere kant de MCDONALDS.
We gaan door naar VATICAANSTAD welke vrijwel geheel in de steigers staat.
De SINT PIETER bezichtigt, 211 meter lang, 186 meter breed n 132 meter hoog dit is een schitterende en indrukwekkende kerk met prachtige schatten.
We lopen naar de brug die over de TIBER ligt om even naar het hotel terug te gaan (het is al 15.00 uur) om een broodje te eten daarna gaan we er weer op uit.
Heerlijk gedwaald over pleinen en door straten en maar genieten.
Het weer is schitterend.
Jan wil nog terug naar VATICAANSTAD om de koepel van de SINT PIETER te beklimmen want dit was vanmiddag veel te druk maar daar aangekomen mogen we er niet in.
De paus geeft een mis over 2000.
We krijgen kaarten van iemand en nemen plaats op de stoelen (he lekker even zitten) die het hele plein in beslag nemen.
Ook krijgen we een boekwerk en een kaars met een kapje.
Het wordt een heel circus met veel kleuren en verklede mannen.
De paus zei af en toe een paar zinnen en dan moest iedereen op staan en de paus werd door vier mannen van zijn stoel getild.
Het was wel grappig om mee te maken, het boekje bestond uit 70 bladzijden maar bij pagina 20 zijn we opgestapt.
Bij mijn favoriete plek, de TREVI fontein maakt Jan foto’s met de bedoeling daarna te eten en wachten totdat het donker wordt en dan weer foto’s te maken.
Ook maakt hij nog tijdopnames van VENEZIA en FORUM ROMANA.

23 mei 1999.

Het ontbijt is goed we hebben bruin brood, cappuccino en yoghurt en zoals elke dag zijn we hier ook om 8.00 uur op.
Onze laatste dag in ROME en we gaan naar de vlooienmarkt, deze markt is er alleen op zondag dus we hebben we geluk.
We kopen voor mij een korte broek, voor Jan prachtige leren schoenen een handgeschilderde schaal en een voetbalshirt voor Robin.
Op een gegeven moment moesten wij het zelfs opgeven, wat is deze markt groot.
Met de bus terug naar het hotel.
De auto heeft drie dagen fout geparkeerd gestaan maar we hebben geen bon.
Het duurt even voordat we ROME hebben verlaten want het is een grote, drukke en idiote stad.
Via TIVOLI komen we eruit.
Over bergweggetjes met schitterende uitzichten en sneeuw bedekte toppen komen we aan in NATIONAAL PARK ABRUZZE.
Hier leven nog 80 tot 100 beren, 500 gemzen en 150 tot 200 wolven maar ik denk niet dat we ze zullen zien.
We zitten nu in een restaurant onder de plaatselijke kroeg in OPI dat speciaal voor ons is open gegaan.
Niemand spreekt hier Engels dus ook de menu kaart is een verrassing, we wijzen wat aan en we zien het wel. Het was heerlijk.
De tent staat op een mooie plek en ook hier zijn geen toeristen.
Pescasseroli ligt in de vallei en morgen gaan we via dit knusse dorpje weer verder rijden langs de 1800 meter hoge toppen.

24 mei 1999

s Nachts hoorden we veel koeiebellen en honden blaffen maar om 8.00 uur zijn we weer present.
De honden van de camping, waar Jan alweer vriendjes mee geworden is, staan al bij de tent.
Het karige ontbijt, 1 ei, brood van het diner van gisteren, wordt nog aan de honden (3x) en de poes gevoerd alleen de cappuccino mag ik zelf opdrinken.
We vertrekken richting PESCASSEROLI, maken een fotostop en rijden door prachtig ruig landschap.
Hierna gaan we het park uit maar op de berg is het embleem van het Park (natuurlijk een beer) uitgehakt.
De volgende stop is via een stukje snelweg naar SPOLETO (het SIENNA van UMBRIE) waar we het middeleeuws stadje bewonderen.
We vervolgen de route naar ASSISI, dit is een dorpje met heel veel kerken, de bekendste is BASILICA DI SAN FRANCESCO, we mochten niet naar binnen met onze korte broek.
Net als in de anderen steden staat de Dom in de steigers, dit is om alles voor 2000 weer mooi te hebben.
De rest van onze tocht is langs grote valleien waar veel verbouwd wordt, ook druiven.
We komen een mall tegen moeten dus stoppen.
We kopen 3 liter olijfolie en Jan neemt de gelegenheid waar, om naar zijn moeder te bellen, zij is vandaag jarig (69 jaar).
Ik bel ook even naar huis.
Na een bezoek aan een wijntonnenbedrijf gaan we langs PERUGIA naar LAKE TRASIMENO, (het grootste meer van ITALIE) naar het plaatsje PASSIGNANO.
Hier staan we voor twee nachten op een mooie camping maar ook met veel toeristen.
Eten kun je hier ook volop maar het afzakkertje nemen we in het hotel op onze camping en kijken gelijk naar een voetbalwedstrijd.

25 mei 1999.

Lekker ontbijt aan het meer genomen.
Daarna gaan we naar PERUGIA en parkeren de auto in een parkeergarage en gaan met diverse roltrappen helemaal omhoog naar het oude centrum.
De markt is niet veel, jammer.
Door smalle straatjes en eindeloze trappen komen we bij FONTANA MAGGIORE.
Deze fontein staat hier al sinds de 13e eeuw en is ontworpen door vader en zoon.
Daarna lopen we helemaal naar de stadsmuur waar SANT ANGELO staat.
Dit is de oudste kerk van PERUGIA maar het maakt door zijn ronde, “simpele” vorm wel indruk.
Het grasveld rond de kerk wordt gebruik door scholieren en iedereen die erop wil zitten.
Verder geen poespas en beschilderingen. Hier straalt rust van uit.
Dan opzoek naar MOSAICO ROMANO. Dit is een groot vloermozaiek, ooit deel van een in de 2e eeuw gebouwd badhuis. Het stellen allemaal dieren voor.
Om de mozaiek te bezichtigen moet je het universiteitsgebouw in want het is op de mozaiek gebouwd.
Een stukje ver staan de ORATORIO di SAN BERNARDINO en de SAN FRANCESCO al PRATO naast elkaar.
De 1e kerk is een pronkjuweel van de renaissance-beeldhouwkunst.
De 2e kerk, een grote Gotische kerk maakt een vervallen indruk.
Terug naar het plein met de fontein.
Hier staan ook de kathedraal en het PALAZZO dei PRIORI.
En we zien nog veel meer indrukwekkende gebouwen.
Om 15.30 uur houden we het voor gezien en rijden we terug naar de camping, even badmintonnen, zwemmen en zonnen.
Vanavond hoopt Jan op pizza maar alles gaat pas om 19.00 uur open dan eerst een ijsje in het dorp aan het meer halen.

26 mei 1999.

Het is maar een klein stukje rijden naar SIENA.
Hier blijven we de hele ochtend en lopen weer over pleinen en door straten het is een mooie middeleeuwse stad.
Maar voor we op de camping zijn rijden we door CHIANTI gebied.
De beroemde wijnstreek van ITALIE en we stoppen bij een proeverij en kopen wat flessen wijn, CHIANTI CLASSICO.
Dan op zoek naar een camping en dit wordt voor het eerst deze vakantie een regelrechte ramp.
We eindigen in de bush maar Jan wil vanavond een camping met tv voor een belangrijke voetbalwedstrijd, ik geloof Manchester tegen Bayern Munchen. (championsleague finale).
Uiteindelijk komen we op een camping, zo eentje waar je niet vanaf hoeft, maar ook waanzinnig duur, maar er is tv.
De wedstrijd wordt in de laatste minuut 2-1 voor Manchester en de Duitsers druipen af.

27 mei 1999.

FLORENCE: Via het CHIANTI gebied waar natuurlijk veel druiven groeien rijden we FLORENCE binnen.
Het kost niet veel moeite om de camping te vinden, maar 2x gevraagd,.
De camping biedt een schitterend uitzicht op FLORENCE want we staan boven op een heuvel.
Nu gaan we berg af de stad in, wat het vanavond wordt berg op????
Het is snik heet vandaag en we doen het rustig aan.
Over PONTE VECCHIO lopen we stad in.
Dit is de oudste en beroemdste brug van FLORENCE.
Dit was ook de enige brug in FLORENCE die niet kapot gemaakt is tijdens de Wereldoorlog II.
Het is ook een rare brug want het lijkt we of er huisjes tegen aan geplakt zijn.
Verder beroemde kerken en gebouwen bekeken.
We zitten op terras een broodje te eten en de krant van dinsdag te lezen.
Even een uurtje uitrusten in de schaduw.
Om een uur of zeven lopen we de brug weer over en zoeken een restaurantje en weer gaat er een liter rode wijn op.
Nu nog wat moed verzamelen voor de klim naar boven.

28 mei 1999.

Weer een hete dag.
Lekker gewandeld langs de buitenwijk van FLORENCE naar GIARDINO di BOBOLI.
Deze prachtige tuin is mooier dan het paleis PITTI die in de tuin staat.
Er is een amfitheater en een schitterende fontein.
Na een beetje klimmen is er een prachtig uitzicht over de stad.
Daarna doorgelopen naar het station en kunnen een MCDONALD niet weerstaan.
Als culturele klapper bezoeken we de GALLERIA dell ‘ ACCADEMIA van MICHELANGLO.
Hier staat het originele beeldhouwwerk DAVID.
In de stad boven op heuvel bij onze camping staat de kopie op het Michelangeloplein.
Nu zitten we (15.00 uur) heerlijk op een terras de krant te lezen en wat te drinken.
We zijn allebei moe.
In een achteraf straat vinden we een zaak met emailleborden maar helaas is deze zaak dicht.
We eten pizza en luisteren daarna op PIAZZA della REPUBBLICA naar live muziek.
Over het algemeen vallen de prijzen mee maar je moet niet in het centrum iets nemen.
De MCDONALD is vrij goedkoop en daar kun je altijd wel binnen lopen voor de wc.
Het is heerlijk weer.
Veel Afrikanen verkopen van alles en nog wat op de toeristenplaatsten in de stad, trouwens door heel ITALIE.
Onze benen branden na 1 1/2 dag wandelen van vermoeidheid.

29 mei 1999.

We rijden nog 1x FLORENCE in, kopen op de valreep nog twee posters en een emaillebord.
Onze laatste uren in ITALIE rijden we richting BOLOGNA terug naar de trein.
De weg slingert zich door de bergen en langs de druivenranken.
Onderweg wil Jan stoppen bij een bloemenmarkt om te kijken naar een citrusplant maar nu blijkt dit een bloemenmarkt voor het crematorium te zijn dus we vielen wat uit de toon.
Even verderop bij een tuincentrum kopen we een citroenplant van 1 meter hoog.
(Ik tik dit verslag pas in oktober en ik kan zeggen dat de citroenplant het erg goed doet.)
We hebben van de camping een stekje van een olijfboom meegenomen maar dit is niet aangeslagen. (ook dit kan ik in oktober zeggen).
We komen steeds dichter bij BOLOGNA.
Opeens kronkelt er een slang over de weg, een groene glibberige slang.
Gauw stoppen en een foto maken want de grap is dat we dit in AMERIKA ook wel eens hebben willen doen maar toen lag er een V-snaar op de weg. Hahahaha.
In BOLOGNA kunnen we al snel de auto op trein zetten en hebben we drie uur de tijd om BOLOGNA te verkennen.
Natuurlijk is er weer een markt en een grote optocht voor de ophandezijnde verkiezingen.

Om 18.54 uur sharp vertrekt de trein en ook nu hebben we gezellige reisgenoten (Gerrit en Ellie) in de trein voordat we het door hebben zijn we in DEN BOSCH.

Eindpunt.

14 MEI 1999

It's raining and hailing when we left in Den Bosch.
At 18.00 hours the car on the train and walk us through some of Den Bosch because we depart at 20.30 hours, one hour late.
I hope the weather is better in Italy.
We share the coupe with Jan and Inge, nice people Bennekom.
The trip is going well.
We sleep well.

May 15, 1999

We are only at 9.00 am and after breakfast we are already BOLOGNA.
The landscape is flat and boring way.
At 13.30 we drive only the car of the train and catch the A13 to Venice.
The temperature is warm but it's cloudy.
We find the right exit to 1x in Venice.
It takes one hour before we were in Venice and a violent storm breaks loose.
Well, the car is clean again.
At the campsite "venezia" arrived we decide to set up the tent, but rent a bungalow. 32,000 lire.
It continues to rain but it's hot.
By bus we can go to the center which is a few kilometers away.
But ........ these world travelers step on the wrong bus.
Thus we see a part of Venice is not every tourist sees, but well, after an hour or so are finally at the center.
It is a lovely city with creep-by-stealth-by streets.
So very narrow that you can not even tell if you are left or right to end.
All swinging and enjoying the bridges we walk on, past cars, and boats to San Marco.
The famous square in Venice.
It is impressive but terribly expensive. A cup of coffee costs NLG 15.00 is around the corner
4.00 fl.
After a pizza we make an evening walk then steps on the right bus back to the campsite.

May 17, 1999

On to PISA. We take the high road to BOLAGNA, so again nothing shows on the road.
BOLOGNA we take the country road after 5564 it is beautiful with mountains and forests.
On the way we finally can buy brown bread.
At 15.00 hours we are in PISA.
Here too we find the camp not equal, we give a lift to an Italian, but he also knows the road.
We do find a junkyard with very old cars, this would obviously be closer look, guess who??
After rain it is now dry and the temperature is delightful.
We are still in short pants.
The tent is finally in 5 minutes walk from the campsite and we need so the leaning tower. (Campanile).
In 1173 they started the building and in 1350 they were ready and it is much more skewed now than you think.
The rest of Camp dei Miracoli viewed apart from the tower there are the stupid, baptistium left of the round, right into the "Leaning Tower" in the background and the elongated Camposano. (Cemetery). Harmonic put down over a period of three centuries.
Furthermore, we look at the city and walk to the river Arno and the Piazza Cavaleiri. (Knights received their training here).
Eventually we arrive in a busy shopping (very expensive) but we only buy ice cream.
The ice cream is really excellent.
The weather clears and we walk all the way to sit out until 21:00.

May 18, 1999

Glorious weather. The tent was removed and now we want along the coast back down.
First stop: CASTIGLIONCELLO. On the pine-oak trees and stone cape we walk along the beach and over rocks.

2nd stop: BOLGHERI. To get there you must have a candle indirect avenue of cypress trees about 5 km away. It is a picturesque village. A famous poet (Giosue Carducci 1835-1907) grew up here.
From the square look over the olive groves and in the distance you can see the sea.

Third stop: TALAMONE. This fishing village is situated on the edge of the Parco Naturale della Maremma.
Unfortunately, we have the entrance to this park and never discover the tourist was closed.
There are also quaint streets and squares.

4th stop: PITIGLIANO. After a bend you suddenly see the houses stacked on vertical walls of large tufa rocks which look as if they are cut from the rocks.
Furthermore, the town of atmosphere. We walk an hour around here.
SS74 we go through the Lago di Bolsena, where we run up for two nights at the edge of the lake.
In the nearest village was nothing to eat so we camp on the terrace of the spaghetti. More was not there. But a glass of wine costs only 1.00 fl.
In this area there are many olive trees and vineyards, fig trees and citrus trees.

May 19, 1999

Cloudy start but ended in some beautiful weather. Just hot.

First stop: Arcidosso. It is one of the largest towns on the western side of Monte Amiata massif but it has stacked houses and a medieval center, with steep and winding streets.

2nd stop: SATURNIA. According to one legend, SATURNIA the first town on the Italian peninsula have been.

3rd stop. Montemerano nearby. Here is a famous waterfall where you free a bath in the hot sulfur spring water can take. This we have done extensively. There is a smell of rotten-Eireen. We knew in advance that this is not easy to find but fortunately so we drove towards it. The Italians also make heavy use of.
On the way to our next stop we two stray horses against. We have helped them to capture what works in a nearby village where we see them behind a house around the horses galloping and "betrayal" to the owners.

4th stop: SORANO. This is to be as good as PITIGLIANO here are the houses built on steep tufa walls. Within the walls surrounding the medieval and very authentic.
The tower of the 15th-century castle of the Orsini puts everything else.

5th Stop: Sovana. It is quiet and deserted, and medieval. The population was drastically depleted by malaria epidimieen later attempts to Sovana new life into failed.
We see lots of green hills and villages with many flowers.

6th Stop: ORVIETO. Undoubtedly one of the most beautiful cities of Tuscany and Umbria
It looks like a ship rising from the landscape. Built on a huge block of tuff.
The combination of monuments and charming delicacy shops and charming streets, not to mention the famous white wine, Orvieto Classico.

We eat here a delicious pizza and end the day with a ride back to the campsite.
Here ordered in January (he says one pint) one liter of wine. We sleep good.

May 20, 1999.

After two nights camping Mario (Mario was a cool character, he was stuck in the 70 with large glasses and an Elvis haircut).
We also have a live concert every night hundreds of frogs had.
We drive south along the other side of Bolsena.
It's cloudy and windy.
There is not much to do on the road and we decide to drive to Rome, about 100 km from camping Mario.
Slowly the sun.
In Rome we find a campsite called TIGER.
We pitch our tent and go by car to a parking lot and train and subway, we are 20 minutes in the heart of Rome.
We seek first the hotel where the next two nights, we do not address only one name.
It took a while but we found it.
The promised parking at the hotel, there was no tomorrow so this gives problems.
First we walk to Palazzo Venezia, a proud palace built in 1451 by Pietro BARDOLINO, later Pope Paul II.
Finally it became the seat of Mussolini.
It is now a museum.
Behind lies near the Roman Forum and FORUM CARSAR.
From the side of the Basilica, we have the "rubble" and viewed by walking to the Colosseum.
In 72 AD, they started the building.
There is a festival held 100 days of 5000 when many animals and gladiators slain.
As we walked to Trevi Fountain where Anita Ekberg stood bare breasts for the film DOLCE VITA.
But now it is the largest water organ of Rome but it is a little too square.
Something I found very attractive.
Sea god Oceanus comes with two horses, one wild, the other calmly through a triumphal arch were stewing.
After a nice meal at Planet Hollywood and for once no pizza.
Delicious gesloft back to the subway and the train and now we are in the bar of the site and a vino russo a cappuccino.

May 21, 1999.

ROME This morning in search of our hotel ITALIA.
We are a couple of times a wrong turn (my fault) but we still found.
We load the luggage and the car a block away we could put in a garage on payment of a staggering amount.
We do not gamble, and on a vacant spot across the street from the hotel where you definitely can not park. The car must be two days but if we get a voucher we send to the agent because we have clearly asked for a hotel with parking.
First we are going to CAMPO DI FIORE, a nice square with a market and ancient streets with antique shops.
Then to PLAZZO Navona: this square are three fountains in Baroque style.
We also visit the Pantheon way this is a cylinder with a dome there.
There used to be five steps to go up but over time there is debris piled six meters in Rome and now the ground floor.
Across the bridge we enter another part of ROME, Trastevere, one of weerwar alleys and sometimes hangs the laundry up the street.
Then we walked back to the bus and caught PLAZZO VENETIA to SAN GIOVANNI.
Here you busy and expensive shops.
By ROMA DEL PLAZZO stepped on the subway to our hotel.
Just to dress and then we go. We have 26 rooms.
We go back to the Trevi Fountain (by bus) and walk through narrow streets and nice.
We buy both a pair of shoes later in the shoe store next to the Trevi fountain.
We find a snack bar, and I eat salad and pizza with a January one pint of red wine.
We walk to the hotel and take a SNAKE BITE and a cappi IRISH PUB in our corner.
To bed at 21:45.

May 22, 1999.

Today the bus to the market, here I buy a nice leather backpack.
Then to the Spanish Steps where one side is the most expensive hotel in Rome and on the other hand, the McDonalds.
We continue to Vatican, which almost entirely in the pipeline.
Saint Peter's viewed it, 211 meters long, 186 meters wide 132 meters high n this is a beautiful and impressive church with wonderful treasures.
We walk to the bridge over the Tiber is to just go back to the hotel (it's already 15.00 pm) for a sandwich then we go out again.
Delicious misjudged squares and streets and just enjoy.
The weather is beautiful.
John wants to come back to Vatican to the dome of St. Peter to climb because it was too busy afternoon but arrived there, we do not.
The pope gives a Mass for 2000.
We get tickets from someone and sit on the chairs (hey nice sit down) that the square space.
We get a book and a candle with a cap.
It is a whole circus with lots of colors and masked men.
The Pope said, occasionally a few sentences and then everyone had to stand by the pope and four men lifted from his chair.
It was fun to experience, the book consisted of 70 pages but page 20, we quit.
In my favorite place, the Trevi Fountain, Jan photographs with the intention then to eat and wait until dark and then take pictures.
He also has recordings of time and VENICE FORUM ROMANA.

May 23, 1999.

Breakfast is good we have brown bread, yogurt and cappuccino, and like every day we here at 8:00 o'clock.
Our last day in Rome and we go to the flea market, this market is only on Sunday so we're lucky.
We buy me a pair of shorts, in January for a beautiful hand-painted leather shoes and a bowl football jersey Robin.
At one point we had to even give up, what is this big market.
By bus back to the hotel.
The car has been parked error three days but we have no receipt.
It takes a while before we left Rome because it is a big, busy and crazy city.
TIVOLI we look through.
On mountain roads with stunning vistas and snow-capped peaks, we arrive in ABRUZZO NATIONAL PARK.
Here life is 80 to 100 bears, 500 wolves, chamois and 150 to 200 but I do not think we will see them.
We are now in a restaurant under the local pub that OPI has been opened for us.
Nobody here speaks English so well on the menu is a surprise, what we point at it and see. It was delicious.
The tent stands in a beautiful place and here are no tourists.
Pescasseroli lies in the valley and tomorrow we go through this cozy village continue driving along the 1800 meters high peaks.

May 24, 1999

At night we heard a lot of cow bells and barking dogs, but at 8.00 pm we present again.
The dogs of the camp, where it has become friends again in January, are already in the tent.
The meager breakfast, 1 egg, bread dinner yesterday, is still the dogs (3x) and the cat fed only allowed myself to drink a cappuccino.
We leave Pescasseroli, make a photo stop and drive through beautiful rugged landscape.
After this we go the park, but the mountain is the emblem of the park (obviously a bear) carved.
The next stop is on a piece of highway to SPOLETO (SIENNA of the Umbria), where we admire the medieval town.
We follow the route to Assisi, which is a town with many churches, the most famous Basilica di San Francesco, we could not go in with our shorts.
As in other cities, the cathedral under construction, this is all for having nice weather in 2000.
The rest of our journey is along major valleys where much is grown, even grapes.
We meet at a mall must therefore stop.
We buy three liters of olive oil in January and take the opportunity which, to his mother to call, it's birthday (69 years).
I also just call home.
After a visit to a wine barrels company we pass Perugia to Lake Trasimeno, (the largest lake in Italy) to the town PASSIGNANO.
Here we are faced with two nights at a beautiful site but also many tourists.
You can also eat plenty but we nightcap in the hotel on our site and look like a football match.

May 25, 1999.

Nice breakfast at the lake taken.
Then we go to Perugia and park the car in a garage and with several escalators all the way up to the old town.
The market is not much, unfortunately.
Through narrow streets and endless steps we arrive at FONTANA MAGGIORE.
This fountain has been here since the 13th century and designed by father and son.
Then we walk all the way to the city wall where SANT ANGELO state.
This is the oldest church in Perugia, but it makes through his round, "simple" form is impressed.
The lawn around the church is used by students and anyone who wants to sit on it.
Furthermore, no fuss and paintings. Here radiates tranquility of it.
Then looking Mosaico ROMANO. This is a large floor mosaic, once part of a bathhouse built in the 2nd century. Asking for all animals.
To the mosaic on display in the university building you because it is built on the mosaic.
A bit far apart are the Oratorio di San Bernardino and San Francesco al Prato together.
The first church is a gem of Renaissance sculpture.
The second church, a large Gothic church is a ruined impression.
Back to square with the fountain.
Here are the cathedral and the Palazzo dei Priori.
And we see many more impressive buildings.
At 15.30 hours, we have seen enough and we drive back to the campsite, as badminton, swimming and sunbathing.
January hopes tonight on pizza but everything is just at 19.00 first open an ice cream in town to get more.

May 26, 1999.

It is just a short drive to Siena.
We stay here all morning and walk back on squares and streets, it is a beautiful medieval city.
But for us at the campsite we drive Chianti region.
The famous wine region of Italy and we stop at a tasting and buy a few bottles of wine, Chianti Classico.
Then look for a site and this is the first time this holiday a disaster.
We end in the bush, but John wants a site with TV tonight for an important game, I think Manchester against Bayern Munich. (Championsleague finals).
Eventually we arrive at a campsite, the kind where you do not from, but also insanely expensive, but there's TV.
The game is in the last 2-1 minutes for Manchester and dripping off the Germans.

May 27, 1999.

FLORENCE: Through the Chianti area of ​​course we drive a lot of grapes growing in Florence.
It does not take much effort to find the campsite, but 2x requested.
The camp offers a wonderful view of Florence as we stand atop a hill.
Now we mount the city in which the hill tonight??
It's very hot today and we take it easy.
PONTE VECCHIO we walk about town.
This is the oldest and most famous bridge in Florence.
This was also the only bridge in Florence not destroyed during World War II.
It is also a bridge because it seems strange if we are stuck with houses on.
Furthermore, famous churches and buildings looked.
We sit on a terrace sandwich and reading the newspaper Tuesday.
Just an hour's rest in the shade.
At about seven o'clock we walk over the bridge and find a restaurant and goes back one liter of red wine.
Now some courage to climb up.

May 28, 1999.

Another hot day.
Nice walk along the outskirts of Florence to Boboli.
This beautiful garden is better than the palace PITTI in the garden.
There is an amphitheater and a water fountain.
After a bit of climbing is a beautiful view over the city.
Then walked to the station and a McDonald could not resist.
If we visit the cultural coconut Academy Gallery MICHEL ANGLO.
Here is the original sculpture David.
In the city on a hill above our campsite is the copy of the Michelangelo square.
Now we (15.00 hours) on a lovely patio reading the paper and drink.
We're both tired.
In a back street we find a case with enamel signs, but unfortunately this matter closed.
We eat pizza and then Piazza della Repubblica listen to live music.
In general, the prizes but you should not take anything in the center.
McDonald is quite cheap and there you can always walk to the toilet.
It's lovely weather.
Many Africans sell everything at the tourists places in the city, indeed throughout Italy.
Our legs burning after 1 1 / 2 day walking fatigue.

May 29, 1999.

We drive to 1x FLORENCE, buy at the last two posters and an enamel plate.
Our last hours in bologna italy we drive back to the train.
The road winds through the mountains and along the vines.
On the way to stop at a flower market in January to look at a citrus plant, but now it appears that a flower market for the crematorium to be so we were the odd one out.
A little further from your garden shop we buy a lemon plant from 1 meter high.
(I tap this report until October and I can say that the lemon plant very well.)
We have a cutting from the site of an olive tree covered but this is not excited. (Even this I say in October).
We are getting closer to bologna.
Suddenly a snake winding road, a green slimy snake.
Quickly stop and take a picture because the joke is that we in America sometimes have to do but then there was a belt on the road. Hahahaha.
In BOLOGNA, we can quickly put the car on train and we have three hours to explore BOLOGNA.
Of course there will be a market and a big parade for the ophandezijnde elections.

At 18.54 hours sharp leaves the train and now we have pleasant companions (Gerrit and Ellie) in the train before we realize we are in DEN BOSCH.

Endpoint.

Tot: 0.129s; Tpl: 0.029s; cc: 20; qc: 27; dbt: 0.035s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.4mb